• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121196
+
-

کره‌ای ها در راه تهران و بندرعباس

هیأتی از وزارت خارجه کره‌جنوبی برای مذاکره درباره طلب 9میلیاردی ایران و آزادی شناور کره‌جنوبی عازم کشورمان شد

به فاصله 2 روز بعد از توقیف یک نفتکش کره‌ای در آب‌های خلیج‌فارس، دولت کره‌جنوبی اعلام کرده که هیأتی را برای صحبت درباره مطالبات مالی ایران که در کره توقیف شده عازم تهران می‌کند.
روز گذشته علی ربیعی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درخصوص سفر هیأت کره‌ای به تهران و ارتباط آن با توقیف کشتی متعلق به این کشور گفت: کره‌ای‌ها قبلا به ما اعلام کرده بودند که قرار است هیأتی از این کشور به ایران بیاید. این سفر در ارتباط با بحث توقیف کشتی نبوده و در رابطه با همکاری‌های اقتصادی، طلب ما در بانک کره‌ای و روابط اقتصادی بوده است. وی با بیان اینکه اتفاقی هم که در ارتباط با کشتی کره‌ای افتاده به‌عنوان یکی از موضوعات فیمابین مطرح خواهد شد، گفت: هر فعالیتی باید ضوابط فنی خود را داشته باشد. اگر کشتی در منطقه‌ای رفت‌وآمد می‌کند، باید محیط‌زیست را رعایت کند و مسائل باید به شکل مناسبی حل شود. اعلام خبری مبنی بر اعزام هیأتی به تهران برای حل موضوع نفتکش توقیف شده از طرف وزارت خارجه ایران رد شده است. در این رابطه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره از قبل مطرح بود که اطلاع‌رسانی شد و در آینده نزدیک انجام می‌شود اما ارتباطی با این موضوع نداشته و توافقی برای انجام سفر جداگانه بین 2 کشور نیز وجود ندارد، چرا که اصولا این موضوع در قالب فنی و در مسیر حقوقی تعریف شده پیش می‌رود و به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد. وی گفت: همانگونه که قبلا اعلام شد، مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است و جمهوری اسلامی ایران مانند همه کشورها نسبت به حفظ و حمایت از محیط‌زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نبوده و مردود است. دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم. وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرده بود که تماس‌ها با ایران را از طریق سفارتخانه‌های 2 کشور حفظ کرده و برنامه سفر «چوی جونگ‌کن» معاون اول وزیر خارجه این کشور به تهران در روز یکشنبه را تدارک دیده است. این وزارتخانه همچنین خبر داد که قصد دارد نماینده کنسولی خود را به «بندرعباس» بفرستد تا ضمن ملاقات با ۲۰خدمه نفتکش توقیفی، به کارهای مربوط به بررسی موضوع کمک کند. چوی جونگ کن، معاون اول وزیر امورخارجه کره‌جنوبی دیروز در اظهاراتی در پارلمان این کشور مدعی شد، دولت سئول بر این باور است که هیچ شواهدی که نشان دهد نفتکش کره‌ای طبق اتهامات ایران اقیانوس را آلوده کرده است، وجود ندارد. وی توضیح داد که موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران در مذاکراتی جداگانه از توقیف نفتکش پیش خواهد رفت، هرچند که آزادی این شناور و خدمه آن باید اولویت اصلی دولت کره باشد. دولت کره‌جنوبی به بهانه تحریم‌های آمریکا دارایی‌های ایران از فروش نفت که رقم آن حدود 9میلیارد دلار ارزیابی می‌شود را بلوکه کرده و نه‌تنها اجازه نقل و انتقال آن را نمی‌دهد بلکه اجازه تامین کالا‌های اساسی ازجمله دارو را نیز نداده است و در اقدامی حیرت‌آور بابت نگهداری پول‌های ایران کارمزد مطالبه می‌کند! همچنین در سند وزارت امورخارجه کره آمده است که در حال آماده کردن پاسخ‌های قانونی به مسئله توقیف نفتکش و بررسی حقایق مربوط به مسیر دریایی این کشتی و سایر مسائل مرتبط است. روز دوشنبه بود که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد یک شناور نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» به‌دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف شده است.

 ردپای کره در توقیف اموال ایران توسط آمریکا
وزارت دادگستری ایالات متحده از توقیف ۷میلیون دلار از دارایی‌های ایران برای پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم خبر داده است. وزارت دادگستری آمریکا سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این مبلغ از محل توقیف دارایی‌های حاصل از نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به‌دست آمده است. بر این اساس، یک شهروند آمریکایی به نام کنث زونگ به همراه 3 شهروند ایرانی در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ با کلاهبرداری از بانک‌های کره‌جنوبی و ارائه اطلاعات نادرست توانستند حدود یک‌میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به‌رغم تحریم‌های آمریکا به سراسر جهان ازجمله آلاسکا منتقل کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید