• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121153
+
-

گفت‌وگو با سهراب مرادی که بعد از گذراندن دوران مصدومیت، برای دومین قهرمانی در المپیک آماده می‌شود

من با رکوردهایم حرف می‌زنم

من با رکوردهایم حرف می‌زنم


مهرداد رسولی


اگر قرار باشد بدون شک و تردید و با قاطعیت درباره قهرمانی یکی از ستاره‌های ورزش ایران در المپیک توکیو صحبت کنیم، آن یک نفر سهراب مرادی است که از سال2016 تا‌کنون محصولی جز موفقیت درو نکرده و معمولا با مدال طلا از مسابقات آسیایی و جهانی برگشته. او به‌معنای واقعی سوپراستار ورزش ایران است و رکوردهای جهانی یک‌ضرب، دوضرب و مجموع دسته 95کیلوگرم را در اختیار دارد اما کمتر از هر ورزشکار دیگری تن به گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌دهد و می‌گوید حرفش را روی تخته وزنه‌برداری می‌زند. سهراب مرادی، قهرمان المپیک و صاحب رکوردهای افسانه‌ای است اما از هیاهوی رایج در ورزش ایران فاصله می‌گیرد و در سکوت کامل خبری تمرین می‌کند. ستاره وزنه‌برداری دنیا بعد از رکود و سکوت ورزش ایران در دوره شیوع کرونا به تمرین تیم ملی برگشته و می‌گوید روزبه‌روز برای کسب سهمیه المپیک و صید باارزش‌ترین مدال این بازی‌ها آماده‌تر می‌شود.

    ورزش دنیا در دوره شیوع کرونا، رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و تقریبا نیمه‌تعطیل بود. وزنه‌برداری چقدر تحت‌تأثیر اتفاقات چند‌ماه اخیر قرار گرفت؟
وزنه‌برداری مثل خیلی از ورزش‌های دیگر دوره سختی را از سر گذراند و در یک مقطعی کار به تعطیلی کامل مسابقات کشید. حدود 4ماه هیچ مسابقه‌ای برگزار نشد و به‌معنای واقعی شاهد خاموشی چراغ وزنه‌برداری بودیم. ما در 4‌ماه ابتدایی سال به‌طور کامل استراحت کردیم و کنار خانواده بودیم چون سلامت ورزشکاران در اولویت مدیران فدراسیون وزنه‌برداری قرار داشت.
    البته این استراحت اجباری برای شما به یک فرصت بدل شد تا دوران مصدومیت را پشت سر بگذارید.
برای من و خیلی از ورزشکاران المپیکی ایران که در کوران مسابقات انتخابی المپیک دچار مصدومیت شدند یک فرصت بود اما تعطیلی چندماهه مسابقات ورزشی باب میل ورزشکار حرفه‌ای نیست. برای امثال من که از نوجوانی با وزنه و هالتر زندگی کرده و خو گرفته سخت است که چند‌ماه وارد سالن هم نشود و تمرین نکند. الان 2ماه است که اردوهای تیم ملی شروع شده و حس پدری را دارم که بعد از چند‌ماه فرزندش را در آغوش می‌کشد. خیلی امیدوارم که با فراموشی روزهای سخت گذشته، فرصت از دست رفته را جبران کنم و به رکوردهایی که برای موفقیت در مسابقات گزینشی المپیک لازم است، برسم.
    در دوره کرونا بیشتر مشغول انجام چه کارهایی بودید؟
بیشتر روزهای دور از ورزش را در قرنطینه خانگی گذراندم. تمام حواسم معطوف به این بود که هشدارهای پزشکی را جدی بگیرم و پروتکل‌ها را رعایت کنم تا به کرونا مبتلا نشوم. 4ماه اول سال به همین منوال گذشت و بیش از آنکه به تمرین و مسابقه فکر کنم از خودم و خانواده‌ام مراقبت کردم. تعطیلی چهار‌ماهه وزنه‌برداری مثل دو روی سکه است؛ از یک طرف در کنار خانواده بودن را بیشتر از گذشته تجربه کردم و از طرف دیگر حسرت حضور در سالن تمرین و روی سکو رفتن و وزنه‌زدن را داشتم. به هر حال این دوره هم با همه بدی‌ها و خوبی‌هایش گذشت و مثل همه مردم دنیا باید برای رقم زدن اتفاقات خوشایند بعدی تلاش کنیم.
    اتفاق خوشایند می‌تواند درخشش در المپیک باشد اما به تعویق افتادن زمان برگزاری این بازی‌ها خیلی از ورزشکاران را از اوج آمادگی دور کرد. به همین دلیل در مورد کیفیت مطلوب این دوره بازی‌های المپیک شک و تردیدهایی وجود دارد. فکر می‌کنید مسابقات وزنه‌برداری المپیک توکیو با چه کیفیتی برگزار خواهد شد؟
همین الان که با هم صحبت می‌کنیم همه وزنه‌بردارهای دنیا تمرینات سخت و فشرده‌ای دارند و به‌نظرم با آمادگی صددرصد به توکیو می‌آیند. هیچ ورزشکاری برای تفریح به المپیک نمی‌آید و حتی برای یک مدال برنز هم از جان مایه می‌گذارند اما مسئله این است که اگر شیوع کرونا در دنیا مهار نشود ممکن است برخی از کشورها ورزشکاران خودشان را به توکیو اعزام نکنند. شخصا امیدوارم همه کشورها با تمام قوا به توکیو بیایند و سطح رقابت‌ها بالا باشد. در چنین شرایطی است که رکوردها جا‌به‌جا می‌شود و مدال‌ها ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.
    از رقبایی که قرار است در المپیک با آنها مبارزه کنید خبر دارید؟
رقبای اصلی من در این وزن از چین، قطر و گرجستان می‌آیند. همه آنها به‌شدت تمرین می‌کنند و هرازگاهی فیلم تمرینات‌شان را در فضای مجازی می‌بینم. به‌نظرم رقبا در آمادگی کامل به‌سرمی‌برند اما همه‌‌چیز در روز مسابقه مشخص می‌شود.
    از رکوردهای آنها خبر دارید؟
رکورد در میدان مسابقه مشخص می‌شود و اینکه ورزشکار در تمرین چه وزنه‌ای می‌زند مهم نیست. وزنه‌برداری چنین ورزشی است. شما باید در روز مسابقه آنقدر به لحاظ جسمی و روحی قوی باشید که بهترین عملکرد را بروز بدهید و بهترین وزنه‌ها را بزنید. به‌خصوص در المپیک که به‌طور کلی فضایش با مسابقات قاره‌ای و جهانی متفاوت است.
    از رکوردهای خودتان راضی هستید؟ 
هنوز راضی نیستم اما زمان لازم را دارم. تمرینات خوبی داشتم و فکر می‌کنم تا سه‌چهار‌ماه آینده به آمادگی کامل جسمانی برسم.
    مردم خیلی روی مدال طلای شما در المپیک توکیو حساب باز کرده‌اند. با توجه به تعطیلی چندماهه تمرین و مسابقه و مصدومیتی که پشت سر گذاشتید چقدر شانس برای خودتان قائلید؟
من همه تلاشم را می‌کنم و هر چه در توان دارم را می‌گذارم وسط تا در المپیک شرمنده مردم نشوم. خدا را شکر در همین دو‌ماهی که از تمرینات تیم ملی گذشته بدنم به‌خوبی جواب داده و میزان آمادگی‌ام بد نیست. نمی‌توانم بگویم چند درصد به آمادگی رسیده‌ام اما مهم این است که با تمام توان تمرین می‌کنم تا آمادگی‌ام را در مسابقات گزینشی المپیک نشان بدهم. آن موقع هم که رکورد دنیا را در اختیار داشتم صددرصد قول مدال نمی‌دادم چون شرایط قبل و حین مسابقه و هزار اتفاق دیگر را باید درنظر گرفت. در بازی‌های گزینشی المپیک رکوردها حرف خودشان را می‌زنند. مسابقات گزینشی در فروردین‌ماه سال آینده و از قهرمانی آسیا برگزار خواهد شد و فکر می‌کنم همه رقبای اصلی می‌آیند چون این مسابقات امتیاز بالایی دارد و مسیر راهیابی ورزشکار به المپیک را هموار می‌کند.
    می‌خواهید بگویید حرف‌تان را روی صحنه‌برداری می‌زنید؟
این ماهیت تخته وزنه‌برداری است که ورزشکار باید با رکوردهایش و روی صحنه حرفش را بزند.
    خیلی‌ها می‌گویند رکوردشکنی سهراب مرادی در المپیک پیش رو دور از دسترس نیست. اصلا به رکوردشکنی در توکیو فکر می‌کنید یا کسب مدال اهمیت بیشتری دارد؟
وقتی بدن به اوج آمادگی برسد هیچ کاری نشد ندارد. من تازه از بند مصدومیت رها شده‌ام و شرایطم به‌گونه‌ای است که فقط به آمادگی بدنی‌ام فکر می‌کنم. اگر بدن آماده باشد و در تمرین وزنه‌های خوبی بزنم ناخودآگاه انتطارات خودم و بقیه هم برآورده خواهد شد. هم‌اکنون انتظارات به اوج رساندن آمادگی بدنی و موفقیت در مسابقات گزینشی است. مردم همیشه به من لطف داشته‌اند و از آنها می‌خواهم این بار هم مرا دعا کنند تا از میدان المپیک سربلند بیرون بیایم.
    بعد از المپیک توکیو چه برنامه‌ای دارید؟ در 32سالگی فکر می‌کنید آرام آرام به دوران بازنشستگی نزدیک شده‌اید یا یک المپیک دیگر هم پیش رو خواهید داشت؟
به‌نظرم باید قدم به قدم جلو برویم. اولویت من حضور قدرتمندانه در مسابقات گزینشی المپیک است. اگر به المپیک توکیو راه پیدا کردم و قهرمان شدم در خلوت خودم می‌نشینم و منطقی‌ترین تصمیم را می‌گیرم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید