• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121067
+
-

میدان دادن به بخش‌خصوصی

ارشاد تعیین مناسبات اکران را به سینماداران و صاحبان فیلم‎‌‎ها واگذار می‎‌‎کند

سینما
میدان دادن به بخش‌خصوصی


سعید مروتی 

سیف‎‌‎الله داد تغییر سیاست‎‌‎های سینمایی را کلید می‎‌‎زند. بعد از برداشتن الزام حضور در جشنواره فجر برای گرفتن پروانه نمایش و رسیدن به اکران عمومی، نوبت به کاهش تصدی‌گری دولت در تعیین مناسبات اکران می‎‌‎رسد. جدول اکران دیگر توسط ارشاد تدوین نمی‎‌‎شود. جایش شورای تنظیم نمایش تشکیل می‎‌‎شود که اعضایش سینمایی‎‌‎ها هستند و اداره نظارت و ارزشیابی در آن فقط یک نماینده دارد که او حق رأی ندارد. سینمایی که سال‎‌‎ها به دولتی شدن عادت کرده‌بود حالا امکان پوست‌اندازی می‎‌‎یابد. هیچ فیلمسازی دیگر مجبور نیست در جشنواره فجر حاضر شود تا امکان اکران عمومی در سال بعد را بیابد. نتیجه اینکه پرفروش‎‌‌ترین (مرد عوضی) و ستایش‌شده‎‌‌ترین فیلم سال77 (بودن یا نبودن) بدون حضور در جشنواره راهی اکران شدند. جدول‌بندی اکران که از دهه60 یکی از امکانات وزارت ارشاد برای اعمال سیاست‌هایش بوده در اختیار سینمادار و پخش‎‌‎کننده قرار‌می‎‌‎گیرد تا سینمای ایران کمی از گلخانه خارج شود و روالی طبیعی طی‌کند. تأثیر دوم خرداد را هم تا حدودی می‎‌‎شود در فیلم‎‌‎های اکران77 مشاهده کرد. قاعدتا «مرد عوضی» کمدی‎‌‎ای نبود که پیش از دوم‌خرداد قابل‌نمایش باشد. کمدی مطلوب مدیریت سابق سینما فیلمی از جنس «دنیای وارونه» است که در اکران 77 شکست می‎‌‎خورد. پرسروصدا‎‌‎ترین فیلم 77 هم «آژانس شیشه‎‌‎ای» است که پس از حضوری موفق و بحث‌برانگیز در جشنواره روی پرده می‎‌‎آید و مورد‌استقبال مردم قرار‌می‌‌‎گیرد؛ فیلمی که در فضای باز ایجاد شده هم یکی از نشانه‎‌‎های تغییر در جامعه است و هم تناقض‎‌‎ها و پیچیدگی‎‌‎های دوران تازه را نمایان می‎‌‎کند. بیشتر فیلم‎‌‎های اکران این سال در دوره مدیریت سابق ارشاد پروانه‌گرفته‎‌‎اند و به همین دلیل هنوز اکشن‎‌‎ها پرتعدادند؛ اکشن‎‌‎هایی از جنس «یاس‎‌‎های وحشی» که در اکران شهرستان همچنان تماشاگر دارند. مسعود کیمیایی برای سومین سال پیاپی فیلمی را روانه اکران می‎‌‎کند که جزو پرمخاطب‎‌‎ترین فیلم‎‌‎های سال است. «مرسدس» گرچه خیلی دوستداران«سلطان» را راضی نمی‎‌‎‌کند ولی در تداوم یکی،دو فیلم قبلی سازنده‎‌‎اش برای برقراری ارتباط با نسل جوان قرار‌می‌‌‎گیرد. فیلم‎‌‎های در پستو مانده هم در این سال روی پرده می‎‌‎آیند. مهم‌ترینش «بانو»ی مهرجویی است که پس از 7سال توقیف بدون حذف یک نما پروانه نمایش می‎‌‎گیرد و اکران می‎‌‎شود. «حاجی واشنگتن» هم پس از نمایشی محدود در چند شهرستان، بعد از 16سال در حالی روی پرده سینماهای تهران می‎‌‎آید که سازنده‎‌‎اش 2سالی است از دنیا رفته‌است. «دیدار» هم که پس از نمایش در جشنواره سیزدهم فجر توقیف شده بود اکران عمومی می‎‌‎شود. نشانه‎‌‎های تغییر فضا در جشنواره هفدهم فجر بیشتر به چشم می‎‌‌آید. جایی که «قرمز» و «دوزن» به نمایش درمی‌آیند و پرویز کیمیاوی با «ایران سرای من است» در آن حاضر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید