• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 121008
+
-

تهدید و زبان‌بازی برای یک رأی بیشتر

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با یک مقام ارشد ایالت جورجیا از او خواسته برایش رأی «پیدا» کند

آمریکا
تهدید و زبان‌بازی برای یک رأی بیشتر

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 انتشار فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ با مسئول برگزاری انتخابات در ایالت جورجیا که در آن رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد انتخابات عملا به نفع او دستکاری شود با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده و از این اقدام ترامپ، به‌عنوان حمله به دمکراسی آمریکایی ها یاد شده است.
برای نخستین بار، واشنگتن پست مکالمه طولانی ترامپ با برد رافنسبرگر را منتشر کرده است. در بخشی از این صحبت‌ها، ترامپ به وزیر امور داخلی جمهوریخواه ایالت جورجیا گفته است: «من فقط می‌خواهم 11هزار و 780رأی پیدا کنید.»
ایالت جورجیا که در دست جمهوریخواهان است، در انتخابات اخیر، برای نخستین بار در یک نسل به نامزد دمکرات‌ها رأی داد و به جو بایدن کمک کرد تا بالاتر از ترامپ برنده انتخابات سوم نوامبر شود. بایدن در نهایت 306رأی الکترال در مقابل 232رأی الکترال ترامپ کسب کرده و قرار است 20ژانویه به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کند.
کامالا هریسف، معاون آقای بایدن، تماس ترامپ را سوء استفاده از قدرت و یکی از مشاوران بایدن، این کار را حمله به دمکراسی آمریکایی خوانده است.
ترامپ از سوم نوامبر به بعد به‌شدت در تلاش بوده تا نتیجه انتخاباتی را که به‌گفته خودش در آن تقلب گسترده روی داده برگرداند. او نتوانسته ادعاهایش درباره تقلب را اثبات کند. تیم حقوقی او هم بارها به دادگاه شکایت برده‌اند، اما هرگز موفق به تغییر نتیجه آرا در هیچ ایالتی نشده‌اند.
تمامی 50ایالت آمریکا نتیجه انتخابات را تأیید کرده‌اند و قرار است فردا کنگره، رسما پیروزی بایدن را تأیید کند.
ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی، سعی می‌کند با زبان‌بازی، تحت فشار قرار دادن و تهدید، رافنسبرگر را مجاب کند تا به درخواست‌هایش رسیدگی کند. او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید اگر رافنسبرگر آرا را بازشماری کند کسی او را سرزنش نخواهد کرد.
رافنسبرگر اما مرتبا در پاسخ به ترامپ می‌گوید که به او اطلاعات نادرستی داده شده و نتیجه آرا در این ایالت کاملا درست و صحیح است.
ترامپ در بخشی از این مکالمه حتی رافنسبرگر را تهدید می‌کند و می‌گوید: «تو می‌دانی آنها (در فولتن کانتی، جایی که ترامپ مدعی است آرا دستکاری شده‌اند) چه کاری کرده‌اند و آن را گزارش نمی‌کنی. این کار جرم است. نباید اجازه دهی چنین چیزی اتفاق بیفتد. این کار برای تو دردسرساز خواهد شد.» او سپس درخواست می‌کند که 11هزار و 780رأی برایش پیدا شود تا مجموع آرایش به 2میلیون و 473هزار و 634رأی برسد. با این میزان رأی درخواستی، او یک رأی بیشتر از بایدن به‌دست خواهد آورد که 2میلیون و 473هزار و 633رأی در جورجیا کسب کرده است.
هرچند این اصرار ترامپ برای تغییر نتیجه جورجیا شوکه‌کننده است، اما حتی اگر این اتفاق هم می‌افتاد، در پیروزی بایدن خللی ایجاد نمی‌شد.
با وجود این کارشناسان حقوقی و چهره‌های دمکرات به‌شدت نسبت به این تلاش‌ها واکنش نشان داده‌اند. دایان فاینستاین، سناتور دمکرات گفته که این اقدام ترامپ برخلاف قانون است و آنتوی مایکل کرایس، استاد حقوق دانشگاه جورجیا گفته است که این کار ترامپ، نقض قوانین انتخاباتی است. کرایس گفته است که اگر هرکس دیگری به جای ترامپ این کار را کرده بود، تحقیقات درباره وقوع جرم شروع می‌شد.
 باب باوئر، مشاور ارشد بایدن هم درباره این اقدام ترامپ گفته است: «این مکالمه نشان‌دهنده تمام داستان بی‌شرمانه حمله ترامپ به دمکراسی آمریکایی است. »
تغییر رنگ جورجیا از قرمز به آبی (رنگ حزب دمکرات‌ها)، می‌تواند حتی عواقب بیشتری برای جمهوریخواهان داشته باشد. امروز، قرار است دور دوم انتخابات سنا در این ایالات برگزار شود. 2 نماینده دمکرات و 2 نماینده جمهوریخواه رقابت سنگینی با هم دارند و جمهوریخواهان نگران هستند همچون انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم این ایالت در این انتخابات هم به دمکرات‌ها رأی بدهند. در این صورت، ممکن است اکثریت جمهوریخواه در سنا از دست برود. اگر 2 نماینده دمکرات به سنا بروند، تعداد سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات برابر می‌شود و در آن صورت، معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس قانونی سنا، حرف آخر را در تصمیم‌گیری‌های سنا خواهد زد.
ترامپ در حالی بر تغییر نتیجه انتخابات  به هر روشی اعتقاد دارد که 10 وزیر دفاع پیشین آمریکا با انتشار متن مشترکی در واشنگتن پست از او خواسته‌اند شکست را قبول کند و درباره استفاده از نیروهای نظامی توسط ترامپ برای حل مناقشات انتخاباتی هشدار داده‌اند.

پلوسی، دوباره رئیس مجلس نمایندگان

نانسی پلوسی با برتری شکننده‌ای، برای چهارمین بار متوالی و احتمالا آخرین بار به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد. انتخابات مجدد او، تحت‌تأثیر کاهش اکثریت نمایندگان دمکرات در مجلس نمایندگان و شکاف در بین آنها بود. پلوسی 80ساله، سومین رئیس مجلس در 25سال گذشته است که کمتر از 218رأی به‌دست می‌آورد. 5نماینده دمکرات در صحن مجلس از پلوسی حمایت نکردند و به او رأی ندادند. با حضور کامالا هریس در کاخ سفید به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، با قاطعیت نمی‌توان گفت که پلوسی قدرتمند زن آمریکا به شمار می‌رود؛ با این حال او فراتر از جایگاهش، به‌عنوان یک کاراکتر قدرتمند در سیاست آمریکا شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های او، هموار کردن مسیر پیش روی دولت است. او باید جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را مجاب کند که با دستور کار دولت بایدن همراهی کنند. علاوه بر آنها، پلوسی باید نمایندگان پیشروی حزب خودش را هم مهار و مجاب کند.
اولین زنی که به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان رسیده و البته با این چالش‌ها، آشناست؛ 2 سال پیش 15نماینده دمکرات علیه او شورش کردند، اما در نهایت پلوسی دوباره انتخاب شد. او یکی از دشمنان سرسخت ترامپ بوده و در شرایطی در کنگره باقی می‌ماند که ترامپ باید تا 2 هفته دیگر کاخ سفید را ترک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید