• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120941
+
-

غذا چه میل دارید؟

غذا چه میل دارید؟

در هر جای شهر باران‌های نقره‌ای خوردن میرزاقاسمی یا باقلاقاتق در هوای مه‌گرفته یکی از جذابیت‌ها برای اهالی و گردشگران است. 220نوع غذای محلی لقب شهر خلاق خوراک‌شناسی را برای این شهر به ارمغان آورده است.
یک کارشناس خوراک‌شناسی و استاد دانشگاه، این عنوان و تنوع غذایی در رشت را نتیجه تنوع خوب اقلیمی و محصولات کشاورزی این خطه می‌داند که موجب شده تا انواع و اقسام سبزی و مواداولیه مورد نیاز برای تهیه و طبخ غذا در دسترس باشد. روشن بابایی همتی به خاطرات «آرتور امانوئل کریستین‌سن» ایران‌شناس فرانسوی اشاره می‌کند که گفته بود؛ یک روز در روستایی در گیلان وقت ناهار مهمان خانه روستایی می‌شود. خانم خانه با سبزی چیده شده از باغچه خانه ناهار می‌پزد و همین اتفاق و نقش آشپزی گیاهی در گیلان برای کریستین‌سن جالب می‌شود.
این پژوهشگر با بیان اینکه 220گونه متنوع خوراکی یا حتی براساس برخی گفته‌ها، تا 300نوع غذا در گیلان طبخ می‌شود، توضیح می‌دهد که رستوران‌های محلی نهایتا تا 20نوع غذا را در منوی خود دارند و مردم هم شاید به ندرت در سال غذایی از این فهرست حدود 20تایی که شهرت بیشتری دارند در خانه بپزند. البته این استاد دانشگاه خبر می‌دهد که کتاب آشپزی مخصوص گیلان در دست تدوین است و در آینده می‌تواند منبع خوبی برای رجوع باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید