• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120940
+
-

روزی‌برای احوالپرسی‌ شهرها

مکث
روزی‌برای احوالپرسی‌ شهرها

نامگذاری یک روز به‌نام شهرها، اقدامی است که از چند سال پیش با هدف معرفی تاریخ و هویت شهر، جاذبه‌های گردشگری، توسعه شهری و تبادل فرهنگی با شهرهای دیگر و البته ترویج شادی و نشاط در شهرها و گردهمایی مردمی، آغاز شد. از میان بیش از 1300شهر ایران فقط تعدادی از آنها روزی به‌نام خود ثبت‌ کرده‌اند و در این میان تعداد انگشت‌شماری روز ملی دارند.
برای مثال، می‌توان به روز ملی قم اشاره کرد. با تصویب شورای اسلامی شهر قم ۲۳ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر در تقویم به‌عنوان روز قم نامگذاری شد که پیگیری برای ثبت آن در تقویم رسمی کشور ادامه دارد.
اصفهان، تهران، شیراز، گرگان، سنندج و برخی شهرهای دیگر روزهای ملی دارند که در تقویم به ثبت رسیده است. اصفهان این روز را به بهانه شروع ساخت بنای شهر اصفهان در یک‌آذر، تهران به مناسبت آغاز فرآیند اهمیت یافتن پایتختی تهران در قانون اساسی در 14مهر، شیراز به‌دلیل طراوت و شادابی این شهر در نیمه اردیبهشت و سنندج همزمان با دستور ساخت شهر به دستور سلیمان‌خان اردلان جشن می‌گیرد.
روز ملی اراک در 28مهرماه ‌همزمان با سالروز صدارت امیرکبیر و با هدف توسعه و گسترش فرهنگ این کلانشهر انتخاب شده است. کرمانشاهیان روز این شهر یا گهواره تمدن ایران را 5مرداد گرامی می‌دارند. این روز برای کرمانشاهی‌ها یادآور یاد و خاطره دلاورمرد‌ها و رشادت‌های رزمندگان در عملیات مرصاد است.
گرگانی‌ها طبق مصوبه سال1396 شورای اسلامی شهر گرگان روز 5آذر را به‌عنوان روز ملی گرگان و با هدف پاسداشت قیام خونین مردم گرگان در 5آذر1357 علیه رژیم پهلوی گرامی می‌دارند. تبریزی‌ها روز 14مرداد و پیروزی مشروطه را به‌دلیل اهمیت و جایگاه تبریز در قیام مشروطه، روز خود می‌دانند. اهالی رشت هم روز این شهر را همزمان با انتخاب آن به‌عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی گیلان در تاریخ 12دی گرامی می‌دارند.
در شهرهای دیگر هم روزهایی به‌نام روز فرهنگی نامگذاری شده است. در بوشهر 18اسفند سالروز افتتاح مدرسه تاریخی سعادت با هدف حفظ بافت تاریخی و فرهنگی شهر انتخاب شده و در ساری 13تیر به‌عنوان یادآور روز کمان‌گیری آرش. کرمانی‌ها هم به بهانه روز ولادت خواجوی کرمانی در 17دی این روز را به‌عنوان روز فرهنگی خود انتخاب کرده‌اند.
اما نامگذاری در برخی شهرها متفاوت‌تر است و ارتباطی به وقایع تاریخی ندارد. برای مثال، شورای شهر کرج روز فرهنگی این کلانشهر را همزمان با مهم‌ترین رویداد گردشگری این شهر یعنی آغاز جشنواره لاله‌ها در تاریخ 21فروردین انتخاب کرده و در برازجان در استان بوشهر روز فرهنگی پیوندی با معیشت این دیار دارد‎؛ برازجانی‌ها 12اسفند و آغاز گرده‌افشانی نخل‌هایشان را به‌عنوان روز شهرشان می‌شناسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید