هرم بزرگ سفید
کلنگ احداث ساختمان مجلس شورای اسلامی در محدوده تاریخی بهارستان به زمین کوبیده شد
محمد سرابی
90سال بعد از جنبش مشروطه، ساخت هرم بزرگی در میدان بهارستان شروع شد. در 19اردیبهشت1375 کلنگ ساخت بنای جدید مجلس شورای اسلامی را در نزدیکی بنای قدیمی مجلس شورای ملی به زمین زدند. جلسات مجلس شورای اسلامی تا آن موقع در ساختمان «کاخ سنا» برگزار میشد. تصویر این ساختمان روی اسکناسهای ده تومانی چاپ شده بود و ویژگی ظاهری آن دو رشته زنجیر طلایی رنگ در دو سمت نمای اصلی بود که نمادی از زنجیر عدل خسرو انوشیروان محسوب میشد. ساختمان مجلس سنا در سال75 همچنان مستحکم بود و دلیل ساخت بنای جدید، افزایش تعداد نمایندگان و نیاز به فضای بیشتر اعلام شد. البته تعداد نمایندگان مجلس تا انقلاب اسلامی 268نفر بود که تا این سال به حدود 270نفر رسید. (در سال 1399مجلس شورای اسلامی 290کرسی نمایندگی دارد) صحن مجلس جدید تا 350و به قولی 673کرسی ظرفیت دارد و بخش مهمانان و خبرنگاران آن هم چند برابر بیشتر شده است. این ساختمان 9طبقه در زیربنای 25هزار متر مربع و در محوطهای به مساحت 15هکتار ساختهشده است.
بخش دیگر این بنا دفتر نمایندگان است که بهصورت یک مکعب مستطیل بزرگ در سمت شمالی هرم ساخته شده است. این ساختمان ابتدا یک جزء دیگر داشت که بهصورت مکعب بزرگی در وجه شمالی آن قرار میگرفت و محل ورود و خروج بود اما بلافاصله بعد از پایان عملیات ساختمانی به سرعت تخریب و حذف شد. در آبان سال83 ساختمان جدید با مجلس هفتم مورد بهرهبرداری قرار گرفت. در سال96 تروریستهای داعش به این ساختمان حمله و تعدادی از شهروندان را شهید و زخمی کردند اما نقشه آنها برای هجوم به صحن و ساختمان اصلی شکست خورد.
هنگام کلنگزنی پروژه اعلام شد که قرار است با این کار نقاط کور ترافیکی برطرف شود و مانند میدان نقش جهان اصفهان، فقط افراد پیاده مجاز به تردد در میدان بهارستان باشند. با گذشت 16سال از افتتاح مجلس جدید، این میدان تاریخی همچنان محل عبور خودروهاست اما پروژههای ساختمانی بزرگی در مجلس و محوطه اطراف آن در حال اجراست که جزئیات آن نامشخص مانده است. از دیگر پروژههایی که در سال75 آغاز شد، آزادراه تهران - شمال بود. در آذر این سال رئیسجمهور اعلام کرد که هزینه اجرای این آزاد راه را دولت نمیپردازد بلکه با ساخت شهرکهای مسکونی و دریافت عوارض، بازگشت سرمایه حاصل میشود. احتمالا روشهای دیگری برای تامین هزینه این پروژه بزرگ هم درنظر گرفته شده بود. آیتالله هاشمی رفسنجانی در روز کلنگزنی به این نکته هم اشاره کرد که از نظر محیطزیست جای نگرانی نیست چون مهندسان مشاور، مطالعات زیستمحیطی آن را تدوین کردهاند. این جاده در سال1353طراحی شد که با وقوع انقلاب اسلامی به نتیجه نرسید. طرح در سال1373دوباره مطرح و به تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی رسید تا یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران ایجاد شود. مراحل اجرا از سال 1375آغاز و در اسفند 1398بالاخره 30کیلومتر از 120کیلومتر آن به روی خودروها باز شد. ابعاد پروژه آزادراه تهران - شمال بارها تغییر کرد، به پیمانکاران مختلف سپرده شد، در سطح کلان سیاسی مورد بررسی قرار گرفت، بودجه دریافت کرد و بعد از 24سال هنوز به پایان نرسیده است. بخشی از آنکه طول آن تقریباً 32کیلومتر است از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد، امسال به بهرهبرداری رسید.