• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 دی 1399
کد مطلب : 120583
+
-

برندگان عصر کرونا در سال2020

شیوع ویروس کرونا هرچند باعث افت 14درصدی کل تجارت جهان شد اما کشورهایی که در زمینه تولید و عرضه اقلام پزشکی و بهداشتی جلوتر از بقیه بودند، سود خوبی به‌دست آورده‌اند. 
به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش اتاق تهران از اثر ویروس کرونا بر تجارت جهان نشان می‌دهد: در سال گذشته میلادی، بخش مهمی از اقتصاد جهان تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و به این ترتیب میزان کل تجارت در سال۲۰۲۰، حدودا ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد. با وجود این در حوزه اقلام پزشکی و محصولات مرتبط با کرونا، میزان تجارت با رشدی ۱۶درصدی همراه شد و به بیش از ۱۱۳۰میلیارد دلار رسید.
این گزارش می‌افزاید: در نیمه نخست سال۲۰۲۰، واردات محصولات محافظت از صورت در سراسر جهان حدود ۹۰درصد افزایش یافت و تنها تجارت ماسک، بیش از ۶برابر رشد کرد. اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد که با سهم ۵۶درصدی از کل بازار ماسک جهان، اصلی‌ترین صادرکننده این محصول در سراسر جهان بوده است. البته چین برای تولید این میزان ماسک نیاز به واردات الیاف نساجی داشته و در این مدت واردات خود در این مواداولیه را 3برابر افزایش داده است.
در میان مهم‌ترین واردکنندگان اقلام پزشکی برای مقابله با کرونا نیز ایالات متحده آمریکا در نیمه نخست سال گذشته میلادی با بیش از ۳۶میلیارد دلار رتبه نخست را دراختیار داشته است و چین با بیش از ۵۴میلیارد دلار صادرات، اصلی‌ترین تامین‌کننده اقلام مقابله با کرونا در این مدت بوده است. میزان صادرات مرتبط با کرونا از سوی چین در ماه‌های ابتدایی سال گذشته میلادی، بیش از ۲۰۷درصد رشد داشته است.
در میان ۱۰صادرکننده اصلی اقلام مربوط به کرونا، پس از چین، آمریکا با صادرات ۲۳میلیارد دلاری قرار گرفته و آلمان، هلند، مکزیک، ژاپن و بلژیک در رده‌های بعدی هستند. در میان صادرکنندگان برتر، تنها چین در این حوزه رشد قابل توجه ۲۰۷درصدی داشته و سایر کشورها یا مانند سال‌های قبل در این حوزه کالا فروخته‌اند یا حتی به‌دلیل افزایش نیاز داخلی، کاهش صادرات نیز داشته‌اند.
در میان ۱۰واردکننده عمده اقلام مربوط به کرونا نیز پس از آمریکا، آلمان با واردات بیش از ۱۶میلیارد دلاری در رده دوم قرار گرفته و پس از آن، چین، فرانسه، ژاپن، هلند، انگلیس، ایتالیا و کانادا قرار دارند. برخلاف وضعیت صادرکنندگان، در حوزه واردات افزایش تقاضا در همه کشورها مشهود بوده و فرانسه با افزایش بیش از ۶۱درصدی واردات در این حوزه، بالاترین رکورد را به‌خود اختصاص داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید