• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12048
+
-

مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نسبت به افزایش قیمت دارو به بهانه افزایش قیمت ارز هشدار دادند

با گران‌فروشان دارو برخورد می‌شود

گزارش
با گران‌فروشان دارو برخورد می‌شود

زهرا رفیعی|روزنامه‌نگار:

دلار که در روزهای اخیر گران شد اعتراضات زیادی از بیماران در مورد گران‌شدن داروها و خدمات پزشکی به گوش رسید. آنها در تماس با روزنامه همشهری،  خبر از التهاب بازار دارو دادند. بسیاری از داروخانه‌ها به‌دلیل گرانی ناگهانی دارو،  دست از فروش داروهای بعضا حیاتی بیماران به‌خصوص بیماران خاص برداشتند. اما حالا پس از اطلاعیه دولت در مورد تک‌نرخی‌شدن ارز،  مسئولان دولتی با جدیت،  اطمینان خاطر می‌دهند که نمی‌گذارند نوسانات ارز در بازار دارو ادامه داشته باشد و جلوی گران‌فروشی را خواهند گرفت و با متخلفان برخورد می‌شود.

با چه فرمولی دارو گران نمی‌شود

سازمان برنامه و بودجه برای تهیه داروهای اساسی و بیماران خاص ردیف مستقل و ویژه‌ای با اعتبارات کافی برای حمایت از این داروها درنظر گرفته است لذا با تدابیر اتخاذ شده هزینه جدیدی برای تهیه دارو به خانوارها تحمیل نخواهد شد. سعید نمکی،  معاون توسعه امور علمی،  فرهنگی و اجتماعی این سازمان در گفت‌وگویی با صدا و سیما گفته است: لازم و ضروری است که بعد از تک نرخی شدن نرخ ارز و اضطرابی که در ذهن هم‌وطنان عزیز در مورد افزایش قیمت دارو شکل گرفته نکات و جزئیاتی ارائه شود. در رابطه با داروهای تولید داخل،  ملت شریف باید مستحضر باشند که اقلام جانبی،  بسته‌بندی و بقیه غیراز مواداولیه مدت‌هاست که از طریق ارز آزاد تهیه شده و آن هم با قیمت بالای ۴۵۰۰ تومان برای صنعت دارو تهیه ‌کرده‌اند که اگر قرار باشد فعالان صنعت دارو آن را هم طبق مصوبه جدید با ۴۲۰۰ تومان دریافت کنند،  از قیمت تمام‌شده اقلام بسته‌بندی و مواد جانبی کاسته خواهد شد. برای مواداولیه که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از قیمت تمام‌شده تولید داروی داخلی را شامل می‌شود اگر قرار باشد چیزی حدود ۱۰ درصد بین ۳۷۵۰ تومان تا ۴۲۰۰ تومان (قیمت گذشته دلار مبادله‌ای با قیمت مصوب فعلی) افزایش قیمت تمام‌شده مواداولیه داشته باشیم،  با کاهشی که در تهیه ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان به جای بالای ۴۵۰۰ تومان در مواد جانبی و بسته‌بندی وجود دارد جبران شود،  بنابراین انتظار ما این است که قیمت تمام‌شده داروی تولید‌شده داخلی افزایشی نداشته باشد.

وی در ادامه درباره داروهای وارداتی هم گفت: در رابطه با داروهای وارداتی هم سازمان برنامه و بودجه ردیف خاصی را برای کمک و یارانه برای تهیه داروهای وارداتی اساسی درنظر گرفته است البته نه مواردی که جزو داروهای اساسی ممکن است تلقی نشود و جزء سیاست‌های وزارت بهداشت هم نباشد یا داروهایی که از مسیرهایی وارد شود که اصلا مسیر موردقبول نیست. سعید نمکی ادامه داد: برای داروهای اساسی،  داروهای بیماران خاص و داروهای حیاتی،  سازمان برنامه و بودجه ردیف مستقلی برای حمایت از این داروها سال گذشته هم داشت و امسال هم با تصمیم جدید رقم‌های بیشتری را تخصیص خواهد داد و ما به ملت شریف این قول را می‌دهیم که مطلقا هزینه جدیدی به هزینه تهیه دارو در سبد خانوار تحمیل نخواهد شد.

قیمت‌گذاری دارو  دست بخش خصوصی نیست

سخنگوی سازمان غذا و دارو هم درباره تأثیر افزایش قیمت ارز بر قیمت دارو اعلام کرد که قیمت‌های مصوب مشخص است و کمیسیون در روزها و هفته‌های اخیر سال جدید مصوبه‌ای مبنی بر تغییر قیمت نداشته و قیمت‌ها مانند سابق ثابت است.

کیانوش جهانپور به فارس گفت: اشتباهی که در زمینه افزایش قیمت دارو صورت می‌گیرد این است که باید بدانیم دارو کالایی نیست که قیمت‌گذاری آن در اختیار بازار یا شرکت‌های پخش باشد و موضوع دارو با مکمل و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تفاوت دارد. قیمت‌گذاری دارو در هر شرایطی چه داروهای وارداتی و چه داروهای تولید داخل بر عهده کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو بوده و همچنان پابرجاست. جهانپور گفت: قیمت‌های مصوب مشخص است و کمیسیون در روزها و هفته‌های اخیر سال جدید مصوبه‌ای مبنی بر تغییر قیمت نداشته و قیمت‌ها مانند سابق ثابت است و در هر جایی از زنجیره فروش اگر تخلفی صورت گرفته باشد موردی بوده و هیچ‌کس امکان تخلف عام را ندارد و درصورت بروز برخورد قاطع صورت خواهد گرفت؛ به علاوه اینکه داروهای موجود در داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش تولیدی قبل بوده و با قیمت گذشته عرضه می‌شود.

وی تأکید کرد: در آینده نیز در زمینه تأمین دارو نگرانی خاصی نداریم به‌دلیل اینکه در دولت جدید چیزی به نام مابه‌التفاوت نرخ ارز داریم که از طریق بیمه‌ها در راستای حمایت از نرخ دارو به این صنعت تعلق می‌گرفت و این بودجه در سال 97نیز تخصیص پیدا کرده است و در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به مصوبه دولت اگر نرخ ارز مرجع تغییر کرده باشد مابه‌التفاوت آن به‌صورت یک الحاقیه اضافه خواهد شد. جهانپور با اشاره به قیمت داروهای بیماران خاص،  گفت: بودجه داروهای بیماران خاص در جای خود باقی است و در زمینه تأمین این داروها مشکلی نداریم. همچنین در صنعت دارو کمترین تأثیرپذیری و ثبات را نسبت به سایر بازارها خواهیم داشت.

دارو به هیج وجه گران نخواهد شد

سخنگوی وزارت بهداشت نیز هرگونه افزایش قیمت دارو را خلاف قانون عنوان کرد و گفت: باتدابیری که دولت اندیشیده است،  به جز تغییرات معمولی که در هر دوره از سال انجام می‌شود، ان‌شاءالله هیچ تفاوتی در مورد تهیه دارو،  ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی در سال‌جاری نخواهیم داشت. وی به ایسنا گفت که دارو به هیج وجه گران نخواهد شد؛ قبلا واردات دارو با ارز مبادله‌ای حدود ۳۸۰۰ تومان انجام می‌شد اما دولت تصویب کرد که مابه‌التفاوت ۴۲۰۰ تومان پرداخت شود. خواهش من از مردم این است که نگران نباشند. ضمن اینکه سامانه ۱۹۰ آماده پاسخگویی به مردم است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین ادامه داد: داروهای مصرفی از نظر عددی ۹۸.۵درصد و از نظر ریالی ۷۰ درصد در داخل تولید می‌شود. قبل از طرح تحول واردات دارو یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که هم‌اکنون به یک میلیارد و صد میلیون دلار کاهش یافته است.

دارو خودبه‌خود گران نمی‌شود

همچنین سیدحسام‌الدین شریف‌نیا،  عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان تهران به ایسنا گفت: داروخانه‌ها باید دارو را به قیمت خریداری شده یعنی به قیمتی که قبلا خریداری کرده‌اند، ‌ بفروشند. حال اگر قیمت در مقطعی تغییر کند،  داروخانه‌ها باید قیمت جدید را در خرید و فروش‌های بعدی خود اعمال کنند. بنابراین اگر داروخانه‌ای داروی قدیمی خود را به قیمت جدید و با نرخ ارز جدید بفروشد،  کاری کاملا غیرقانونی انجام داده است.

نوسانات نرخ ارز روی قیمت دارو هنوز اثرگذار نبوده است. البته معمولا یک تا دو‌ماه طول می‌کشد تا اثر نوسان در نرخ ارز روی دارو ایجاد شود. از طرفی هم قطعا باید قیمت دارو افزایش یابد؛ زیرا پیش از این شرکت‌های دارویی با یورو 4700تومانی کار می‌کردند،  اما اکنون مجبورند با یورو 5200تومانی کار کنند و این افزایش روی قیمت دارو هم اثرگذار خواهد بود،  اما اثر آن به سرعت قابل مشاهده نیست. شریف‌نیا ادامه داد: البته ممکن است برخی داروخانه‌ها اعلام کنند که دارو ندارند و این موضوع تا حدی منطقی به‌نظر می‌رسد. زیرا طی 2تا 3سال اخیر بازار و اقتصاد دارو به‌دلیل عدم‌پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر دچار مشکل شده و چند سال‌ است که واردکننده و تولیدکننده در نقدینگی‌شان دچار مشکل هستند و دوره بازگشت سرمایه در شرکت‌های تولیدکننده به 400روز رسیده است. به همین دلیل برخی شرکت‌ها پیش از افزایش نرخ ارز و به‌دلیل نداشتن پول نتوانستند واردات یا تولید دارو را انجام دهند و به‌طور کلی مقدار دارو کم شده است. هم‌اکنون هم افزایش نرخ ارز مشکلی است که به این موضوع اضافه شده است. البته اثرات افزایش نرخ ارز را احتمالا طی 2تا 3‌ماه آینده روی قیمت دارو مشاهده خواهیم کرد.

همچنین ایرج خسرونیا،  گفت: افزایش قیمت دلار و بی‌ثباتی بازار ارز موجب سونامی بالا رفتن قیمت خدمات پزشکی،  احتکار،  گران‌فروشی و بازار سیاه دارو،  تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی خواهد شد. وی با اشاره به بدهی‌های سنگین و معوق مراکز درمانی کشور به شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی،  حتی پزشکان و پرسنل درمانی،  افزود: متأسفانه سازمان‌های بیمه گر بیش از یکسال است که بدهی خود را پرداخت نکرده اند؛ از سوی دیگر افزایش قیمت دلار و پیامدهای متعاقب آن نیز عاملی در تشدید مشکلات برای همه سطوح خواهد بود.

   جلوی دلالان را بگیرید

اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو در حالی است که به گفته نماینده مردم تهران در مجلس،  قیمت برخی داروهای بیماران خاص 10تا 15درصد افزایش داشته است. فاطمه ذوالقدر به خانه ملت، گفت: این داروها با ارز 4‌ماه پیش خریداری شده و نباید به قیمت دلار روز به فروش برسند. وزارت بهداشت باید به افزایش قیمت داروهای بیماران خاص ورودی جدی داشته باشد و اجازه ندهد سودجویان و دلالان با قیمت‌های غیرواقعی در بازار دارو آشفتگی ایجاد کنند. افزایش غیرمنطقی قیمت داروها مشکلات اقتصادی زیادی را برای بیماران و خانواده‌های آنها فراهم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید