• سه شنبه 13 خرداد 1404
  • الثُّلاثَاء 6 ذی الحجه 1446
  • 2025 Jun 03
یکشنبه 11 خرداد 1404
کد مطلب : 256508
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qYR93
+
-

شست‌و‌شو گران می‌شود

بنا بر اعلام انجمن صنایع شوینده، قیمت محصولات شوینده عرضه‌شده در بازار، خارج از مصوبات سازمان حمایت و انجمن نیست

گزارش
شست‌و‌شو گران می‌شود

مریم موسی‌پور- روزنامه‌نگار

درحالی‌که قیمت محصولات شوینده اواخر سال گذشته به‌صورت رسمی 25درصد افزایش یافت، این روزها باز خبرهایی از افزایش قیمت این محصولات به گوش می‌رسد. این مورد به‌خصوص درباره محصولات شوینده ظروف و البسه چشمگیرتر است.  به گزارش همشهری، گزارش‌های میدانی رسانه‌ها و همچنین انتشار فیلمی از یکی از شرکت‌های پخش محصولات شوینده، بیانگر آن است که قیمت مایع 4لیتری ظرفشویی برخی برندهای معروف تا 350هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت مایع لباسشویی 2.7کیلوگرمی نیز به حدود 370هزار تومان رسیده است. قیمت پودر دستی لباس به حدود 70هزار تومان افزایش یافته است. قیمت مایع ظرفشویی یک لیتری نیز از ۸۲ هزار تومان به ۸۹ هزار تومان رسیده است. این درحالی است که انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در روزهای اخیر بارها گران شدن قیمت محصولات شوینده را تکذیب کرده است.

گرانی خیلی بعدتر از مصوبه!
وضعیت بازار با وجود تکذیب‌های پیاپی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران موجب شد تا برای توضیحات بیشتری با حسام بیگدلو، دبیر و عضو هیأت رئیسه انجمن تماس‌ بگیریم.
 وی بار دیگر در گفت‌و‌گو با همشهری تأکید کرد که قیمت محصولات شوینده در روزها و هفته‌های اخیر افزایش چراغ‌خاموشی نداشته است و این انجمن درحال حاضر به‌دنبال افزایش قیمت محصولات شوینده نیست.
بیگدلو در ادامه با بررسی قیمت‌هایی که در بازار از برخی برندها اعلام شده است، تصریح کرد: قیمت محصولات شوینده عرضه‌شده از سوی شرکت‌ها در بازار، خارج از مصوبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن نیست.
وی در توضیح برخی قیمت‌های جدید که تحت عنوان گران شدن مطرح می‌شوند، گفت: مصوبات افزایش قیمت که به تأیید سازمان حمایت و انجمن رسیده، برای شرکت‌ها قابل اجراست، اما موضوع آن است که برخی از شرکت‌ها به دلایل مختلف ازجمله داشتن شعب متعدد و ‌کند بودن یا رقابت در بازار، قیمت‌های محصولات خود را در همان زمان افزایش نمی‌دهند و بعدتر اقدام به افزایش قیمت می‌کنند.

برخورد تعزیرات با گرانی غیرمتعارف 
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران افزود: این موضوع موجب می‌شود که مصرف‌کنندگان با قیمت‌های جدید مواجه شوند و آن را گران شدن بدون مجوز بدانند؛ درحالی‌که هیچ شرکتی بدون مجوز سازمان حمایت و انجمن، قیمت را بالا نمی‌برد و اگر هم این کار را انجام دهد، تعزیرات و سایر نهادهای نظارتی که مرتب بازار را رصد می‌کنند با آنها برخورد خواهند کرد و اصلا اینطور نیست که هر شرکتی هر وقت بخواهد بتواند بدون مجوز قیمت محصولات خود را افزایش دهد.
وی همچنین به فیلم منتشر‌شده از سوی یکی از شرکت‌های پخش درباره گران شدن قیمت محصولات شوینده برخی برندها هم اشاره کرد و گفت: اصولا این موارد به‌دلیل رقابت بین برندهاست که فقط عنوان می‌کند محصولی گران شده است. خب باید گفت که همه محصولات در یکی دو سال اخیر افزایش قیمت داشته‌اند. مهم آن است که این افزایش قیمت غیرمتعارف و بدون مجوز نباشد.

قیمت عجیب و غریب برخی برندها
بیگدلو در پاسخ به سؤالی درباره قیمت‌های عجیب و غریب در حوزه محصولات شوینده که بعضا با جیب خریداران همخوانی ندارد نیز گفت: هر محصول شوینده براساس فرمول، ارزشگذاری و با درنظر گرفتن سودی عادلانه قیمت‌گذاری می‌شود. به هر حال برخی برندها با توجه به کیفیت بالاتر محصولات خود و همچنین برند‌سازی از همان ابتدا هم قیمت بالاتری داشته‌اند و اگر مشتری بخواهد می‌تواند محصولی ارزان‌تر را از میان تعداد بی‌شمار محصولات شوینده که در کشور تولید می‌شود، خریداری کند. دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره اینکه آیا انجمن به‌دنبال افزایش قیمت محصولات شوینده است یا خیر؟ گفت: انجمن در 20روز گذشته چندبار افزایش قیمت را تکذیب کرده‌ است. اعلام می‌کنم که درحال حاضر ما به‌دنبال افزایش قیمت نیستیم و امیدواریم شرایط هم به‌گونه‌ای باشد که نیازی به افزایش قیمت نباشد.

بی‌برقی و تعطیلی کارخانه‌ها
بیگدلو همچنین به مشکلات کنونی صنایع ‌شوینده هم اشاره کرد و گفت: صنایع شوینده در حال حاضر با مشکلات زیادی مانند دشواری در واردات و تامین مواد اولیه مواجهند که کار را برای تولیدکننده سخت می‌کند. وی با اشاره به موضوع قطعی برق صنایع ادامه داد:‌ قطع برق هم بر مشکلات کارخانه‌ها افزوده و موجب شده است که کارخانه‌های این صنعت حداقل 2روز در هفته تعطیل باشند، اما تمام این مشکلات دلیل نمی‌شود که کارخانه‌ها در فضای رقابتی بسیار سنگین این صنعت به‌دنبال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باشند.

   فضای رقابتی سنگین در بازار شوینده‌ها
دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به تولید فراوان محصولات شوینده در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید در صنعت شوینده بیش از 2.5برابر نیاز کشور است و مازاد تولید به ۳۰ تا ۴۰ کشور صادر می‌شود. بازار آن‌قدر رقابتی است که شرکت‌ها مایل نیستند قیمت‌ها را بدون دلیل افزایش دهند و از قفسه‌های فروش خارج شوند. با این حال، ممکن است برخی مسائل و رقابت‌ها باعث ایجاد تفاوت‌هایی در قیمت‌گذاری شوند، اما قیمت‌ها خارج از مصوبات سازمان حمایت و محاسبات مرتبط با کیفیت، هزینه و سود، عادلانه نیست. وی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود داشته و افزایش قیمت مواد شوینده به شکل منطقی و در چارچوب مقررات انجام شده است. این موارد توسط مراجع مربوطه به‌صورت تک به تک بررسی می‌شود و همه شرکت‌ها لیست قیمت‌های خود را اعلام می‌کنند تا قیمت آنها کنترل شود. حتی افزایش نیم درصد بیشتر از مصوبه هم مجاز نیست.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید