• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 11 دی 1399
کد مطلب : 120441
+
-

پر فروش‌ترین کتاب‌های شعر معاصر

پر فروش‌ترین کتاب‌های شعر معاصر


طرفداران شعر در همه این سال‌های پر فراز و نشیب بازار کتاب، همیشه تنور فروش کتاب‌های شعر را گرم نگه‌داشته‌اند. فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر معاصر نام‌های آشنایی را اعلام می‌کند که 10مورد از آنها را برایتان مرور کرده‌ایم.


 ضد، فاضل نظری

فاضل نظری شاعر جوانی است اما مضامینی پخته را در شعرهایش به‌کار می‌گیرد که یکی از دلایل جذب شدن خوانندگان به شعرهای اوست. کتاب «ضد» چهارمین مجموعه شعری است که از نظری توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید و در مدت کوتاهی بسیار پرفروش شد. این مجموعه تا پایان نیمه اول سال 97 با 85000 نسخه فروش توانست به یکی از پرفروش‌ها کتاب‌های شعر دهه 90 تبدیل شود. در مجموعه ضد 51غزل وجود دارد. نظری اثر پرفروش دیگری هم به نام «کتاب» دارد که سال 95توسط انتشارات سوره مهر وارد بازار شد. از نظری آثار دیگری مثل «گریه‌های امپراتور» و کتاب گزیده اشعار فاضل نظری نیز مورد توجه مخاطبان بوده است.

  آیینه در آیینه، هوشنگ ابتهاج

«آینه در آینه» گزیده‌ای از اشعار هوشنگ ابتهاج به انتخاب دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی را دربردارد. کدکنی درباره‌ انتخاب اشعار این مجموعه می‌گوید:«از دیرباز با شعر سایه انس و الفت داشته‌ام و نمی‌دانم چگونه شکر این نعمت را باید گزارد که حشر و نشر بسیار نزدیک با او نیز یکی از خجستگی‌های زندگی من در این سال‌ها بوده است. همین دوستی نزدیک مرا گستاخ کرد که یک شب در بهار 1369در حضور او، گاه از حافظه و زمانی با مراجعه به مجموعه‌های شعری او، این انتخاب را روی چند برگ کاغذ انجام دادم و او با بزرگواری، ولی بی‌هیچ اعمال سلیقه‌ای، پذیرفت که عینا چاپ شود و این است حاصل آن گزینش یک‌شبه و حداقل سی‌وپنج ساله».

 سه دفتر، فریدون مشیری

کتاب «سه دفتر» شامل 3مجموعه شعر «ابر و کوچه»، «گناه دریا» و «بهار را باور کن» سروده «فریدون مشیری» است. خود او درباره این مجموعه می‌گوید: «چهارپاره‌هایی بود که گاهی 3مصرع مساوی با یک قطعه کوتاه داشت و هم وزن داشت، هم قافیه و هم معنا، آن زمان چندین نفر ازجمله نادر نادرپور، هوشنگ ابتهاج (سایه)، سیاوش کسرایی، مهدی اخوان‌ثالث و محمد زهری بودند که به همین سبک شعر می‌گفتند و همه شاعران نامدار شدند، زیرا به شعر گذشته بی‌اعتنا نبودند. اخوان‌ثالث، نادرپور و من به شعر قدیم احاطه کامل داشتیم، یعنی آثار سعدی و حافظ و فردوسی را خوانده بودیم، در مورد آنها بحث می‌کردیم و بر آن تکیه می‌کردیم».

 گزیده اشعار، حسین منزوی

کتاب «گزیده اشعار حسین منزوی» مجموعه‌ای از غزل‌های شاعر نام‌آشنای معاصر حسین منزوی را دربردارد. منزوی صاحب غزل‌های عاشقانه بی‌شماری است که به‌عنوان موج تازه غزل مدرن، توجه شعردوستان زیادی را جلب کرد. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «منزوی چندان در قید و بند حفظ ظاهر نبود، وقتی محمدعلی بهمنی دوست شاعرش زبان به نصیحت دوستانه‌ای می‌گشاید شاید او اندکی متنبه شده و به راه‌آید، به او پاسخی رندانه می‌دهد:«در نیم قرن دیگر، حتی زودتر، هیچ‌کس نمی‌پرسد منزوی یا بهمنی چگونه زندگی می‌کرد، سیر بود یا گرسنه، تنها به شعر ما نگاه می‌کنند».

 فیض‌بوک، ناصر فیض

ناصر فیض از شاعران توانا در زمینه طنز است که در کتاب «فیض‌بوک» با زبانی طنزآلود و عامیانه به بیان مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه پرداخته است. کتاب فیض‌بوک حاوی 70قطعه طنز است که در قالب کلاسیک سروده و سال 1392توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. در برشی از اشعار این کتاب آمده:«منم آموزگاری صاف و ساده/خداییش اینکه من می‌خوام، زیاده؟فقط لطفی بکن، یا رب! شب و روز/نباشم شرمسار خانواده». این کتاب به‌عنوان مجموعه‌ای از اشعار طنز، در فهرست پرفروش‌ترین آثار 10سال اخیر ثبت شده است.

 حفره‌ها، گروس عبدالملکیان

گروس عبدالملکیان بیشتر با کتاب‌های «رنگ‌ها رفته دنیا» و «سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند»، شناخته شد. بعد از آن کتاب‌های حفره‌ها، سه‌گانه خاو‌میانه و پذیرش مطرح شدند، که در آن میان «حفره‌ها» با فروش 17000نسخه‌ای تا ابتدای پاییز 97لقب یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌های شعر دهه 90را گرفت. حفره‌ها سال 95توسط نشر چشمه در 82صفحه منتشر شد و توانست نظر مخاطبان علاقه‌مند به این شاعر جوان را به‌خود جلب کند. کتاب پذیرفتن از دیگر آثار پرفروش این شاعر است که چاپ 17000نسخه‌ای داشت. این کتاب 95صفحه دارد و توسط نشر چشمه به انتشار رسیده است.

 قبله مایل به تو، سیدحمیدرضا برقعی 

این کتاب در مجموع شامل 24قطعه شعر در قالب‌های مثنوی، قصیده، غزل، چهارپاره، مخمس و بحر طویل است که موضوع بیشتر آنها، آیینی است. مقدمه کتاب را سیدعلی موسوی گرمارودی نوشته و دیباچه کتاب هم به قلم محمدعلی مجاهدی است. کتاب «قبله» در دوره 30جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر در بخش ادبیات (شعر) معرفی شد. این کتاب همچنین در هفدهمین دوره کتاب فصل به‌عنوان اثر برگزیده در بخش ادبیات (شعر معاصر) معرفی شد. شاعر نیز در هفتمین جشنواره شعر فجر، در بخش «شاعران مردمی ۱۰ سال اخیر»، مورد تقدیر قرار گرفت.

 زمستان، مهدی اخوان‌ثالث

وقتی از بزرگان شعر معاصر فارسی حرف می‌زنیم، محال است نام مهدی اخوان‌ثالث به میان نیاید. او در ابتدای شاعری به ادبیات کهن و قالب‌های کلاسیک گرایش داشت و سبک حماسی خاص خود را از همان دوران در اشعارش حفظ می‌کرد. بعدها تحت‌تأثیر شعر نیمایی، دست به خلق آثاری زد که تبدیل به اصیل‌ترین نمونه‌های شعر نو شدند. دلبستگی به ایران و تاریخ و اساطیرش در مجموعه آثار اخوان کاملا مشهود است چنان‌که می‌گویند شاید هیچ شاعری به اندازه او نمادها و نشان‌های بومی و ملی را در آثار خود جای نداده باشد. اخوان را همچنین مبدع شعر نوی خراسانی می‌دانند. مجموعه زمستان او از پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر معاصر است.

 لحظه‌ها و همیشه، احمد شاملو

کمتر کسی است که احمد شاملو و عاشقانه‌های او را نشناسد. بسیاری بعد از نیما یوشیج او را مؤثرترین فرد در شعر معاصر ایران می‌دانند. از شعرهای این مجموعه می‌توان انگیزه‌های خاموشی، کوه‌ها، ره‌گذران، شبانه و وصل را نام برد. در شعر ره‌گذران این مجموعه آمده:«سر زیر از شاهراه متروک پیش می‌آمدند/ و تپه‌های گُل‌پوش بهاری/ درنظرگاه ایشان انتظاری بیهوده می‌برد. / به‌کندی از برابر من/ گذشتند بی‌آنکه به من درنگرند/ و من ایشان را بازشناختم/ چرا که از جانب پدرانشان پیغامی با من بود. / و دیدم که امید به درگاه ناباور بسته بودند/ و از پس ایشان/ جاده خالی/ خسته بود. /می‌دانستم که دیگرباره از این راه/ باز/ نمی‌آیند».

 آتایا، علیرضا آذر 

کتاب «آتایا» سروده علیرضا آذر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر دهه 90است. آذر علاوه بر شعر، ترانه‌سرا هم هست و با خوانندگان زیادی همکاری داشته است. در بخشی از اشعار کتاب آتایا می‌خوانیم:«دلم هر روز می‌گیرد، شرایط تلخ و بحرانی است/ هوای خانه را دارم؛ اگرچه رو به ویرانی است/ از این تصویر می‌رفتم اگر او چشم برمی‌داشت/ چه می‌خواهد بیابانی که در آیینه زندانی است». در تابستان سال1397 آمار پرفروش‌ترین کتاب‌ها نشان داد این شاعر صاحب یکی از آثار این فهرست است و توانسته مخاطبان پرتعدادی برای اشعار خود پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید