• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120417
+
-

توافقات پنهانی برای اجماع حداکثری

انتخابات
توافقات پنهانی برای اجماع حداکثری

 کمتر از 6‌ماه به برگزاری انتخابات1400 باقی‌مانده است و برخلاف اصلاح‌طلبان که هنوز بر سر حضور یا عدم‌حضورشان در این انتخابات به تفاهم نرسیده‌اند، بازار رایزنی‌ها و لابی‌ها میان جریان اصولگرا برای رسیدن به اجماع حداکثری داغ است.
اگرچه تعدد کاندیداها رنج مستمر اصولگرایان در کارزارهای سیاسی بوده است و رسیدن به تفاهم و اجماع برسر یک کاندیدای مشخص در میان این جبهه امری کم سابقه است،اما به‌نظر می‌رسد تجربه 2ائتلاف اخیر اصولگرایان در انتخابات 96 و 98 به‌کام این جریان خوش آمده است.
به گزارش همشهری، لیست بلند بالای کاندیداهای بالقوه اصولگرایان برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از یکسو و رایزنی‌های مستمری که حول یکی، دو گزینه اصلی این میدان صورت گرفته است، خبر از این می دهد که اصولگرایان رسیدن به اجماع حداکثری را به روال مرسوم به دقیقه90 انتخاباتی محول نکرده‌اند و چندصباحی است برای حصول این اجماع در حال رایزنی و چرتکه‌اندازی سیاسی- انتخاباتی هستند.
تقویت احتمال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف و محل اجماع قرار گرفتن او از سوی قریب به اتفاق طیف های درون این جریان این روزها به مهم‌ترین بهانه رایزنی‌های پیشا انتخاباتی جناح راست بدل شده است. رایزنی که در گام اول به‌دنبال آن است که کاندیداهای نزدیک به طیف قالیباف که شعار جوان‌گرایی و تحول‌خواهی را سر می‌دهند را به اجماع قانع کند ودر این مسیر هم از ظرفیت انتخابات میان دوره‌ای بهارستان نفع ببرند و هم انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا.
روندی که چراغ خاموش در بهارستان دنبال می‌شود انتصابات اخیر قالیباف در مجلس نخستین قدم‌ها در همراهی او با طیف‌ها و نمایندگان نزدیک به جریان متبوعش است، از سوی دیگر قالیباف و حامیانشان در مجلس نیز به‌رغم رقابت‌های زیر پوستی که با جریان پایداری در تصاحب کرسی‌های هیأت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها و دیوان محاسبات داشتند حالا به تفاهم‌های جدی با این جریان رسیده‌اند و گفته می‌شود درصدد جذب پایداری‌ها در کنار خود هستند. 
در گام دوم این رایزنی‌های پیشا انتخاباتی اما خروج قالیباف از بهارستان فرصتی را در اختیار چهره‌های شناخته شده اصولگرا قرار می‌دهد که می‌توانند با بهره‌بردن از انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم محل چانه زنی انتخاباتی قرار گیرد. بحث جانشینی قالیباف در صورت رسیدن به پاستور موضوعی است که اخیرا نام افرادی چون محسن رضایی، سعید جلیلی و عزت‌الله ضرغامی را بر سر زبان‌ها انداخته است.
اگرچه که دیروز برادر محسن رضایی این خبر را تکذیب کرد و به تابناک گفت: محسن رضایی در حال گرفتن نظرات و پیشنهادهای کارشناسان، صاحب‌نظران و نخبگان کشور درخصوص سیاست‌های کلی برنامه هفتم است که پس از تصویب مجمع تشخیص و مقام معظم رهبری، مبنای اداره کشور در دولت آینده و مجلس خواهد بود و اساسا ایشان ضرورتی برای ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی‌بیند. امیدوار رضایی همچنین در پاسخ به تخریب‌های اخیر علیه محسن رضایی گفت: موج تخریبی که از لندن علیه رضایی شروع شده، بیانگر آن است که آنها مطمئن شده‌اند اگر ایشان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، چون متخصص اقتصاد است و به مسائل امنیتی و دفاعی نیز مسلط است، با استقبال مردم مواجه می‌گردد و سکان دولت را به‌دست می‌گیرد و اروپا و آمریکا را وادار می‌کند که به تعهدات خود عمل کنند؛ لذا فتنه‌ها و برنامه‌های بیگانگان را خنثی و آنها را به رفتار مودبانه در مقابل ملت بزرگ ایران وادار خواهد کرد. محسن رضایی اقتصاد ملی ایران را تقویت و تحریم‌ها را خنثی می‌کند و در چنین شرایطی بدخواهانِ ملت ایران دست خالی و سرافکنده خواهند شد.

  کدام کرسی‌های بهارستان در 1400محل رقابتند؟
قراراست‌، انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم برای تعیین تکلیف 6کرسی خالی بهارستان 28خردادماه1400 همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزارشود. یک کرسی از 30کرسی نمایندگی شهر تهران، کرسی نمایندگی شهرهای تفرش، آستانه اشرفیه، گچساران، میانه و کبودرآهنگ 6کرسی هستند که در انتخابات میان دوره‌ای 28خرداد تعیین تکلیف می‌شوند. علت خالی ماندن این 6کرسی دلایل متفاوتی دارد؛ یک کرسی نمایندگی تهران، نمایندگی کبودرآهنگ و آستانه اشرفیه به‌خاطر ابتلای منتخبانش به کووید-19 و فوت آنها خالی مانده است؛ نمایندگی تفرش به‌دلیل اثبات جعل مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب آن ابطال اعلام شد. همچنین در جریان رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان که ابتدای آغاز هر دوره مجلس انجام می‌شود، تعدادی از نمایندگان به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران اعتراض کردند؛ پس از بررسی این اعتراض در شعبه مربوطه، کمیسیون تحقیق و صحن علنی، نمایندگان با رأی منفی به اعتبارنامه این منتخب، تاجگردون را از ادامه حضور در مجلس یازدهم محروم کردند. در حوزه انتخابیه میانه نیز قرار بر آن بود که انتخابات مرحله دوم برگزار شود و از بین 2 کاندیدا که بیشترین رأی را کسب کرده‌اند یک نفر به مجلس راه پیدا کند و 2نماینده حوزه انتخابیه «میانه» مشخص شوند، سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور توضیح داد: به‌دلیل اینکه صلاحیت یکی از کاندیداهای این حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان رد شد، انتخابات این حوزه در 1400 برگزار خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید