• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120408
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx52k
+
-

با تصویب شورای شهر تهران صورت می‌گیرد

محله عراقی‌های شهرری به نام شهیدابومهدی مهندس

تعدادی از اعضای شورایاری منطقه3 مهمان پارلمان شهری پایتخت بودند تا مشکلات این منطقه مورد بررسی قرار گیرد

شورا
محله عراقی‌های شهرری به نام شهیدابومهدی مهندس

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته در حالی وارد صحن پارلمان شدند که دستور رسیدگی به پرونده 14باغ و بررسی 16مورد نامگذاری معابر را در دستور کار داشتند و همچنین تعدادی از اعضای شورایاران منطقه3 به‌عنوان مهمان در صحن حاضر بودند. تصویب نامگذاری میدان قدس در شهرری به‌نام شهید ابومهدی المهندس در آستانه سالروز شهادت وی و شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی، مهم‌ترین دستور جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود. چند روزی است که  در جای جای پایتخت تابلوهای تبلیغاتی و پرچم‌های مناسبتی برای گرامیداشت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نصب شده است.  
به گزارش همشهری، جلسه دیروز با صحبت‌های محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران رسمیت یافت و او قبل از شروع جلسه فرا‌رسیدن ایام فاطمیه را تسلیت گفت. در ادامه بررسی 14پرونده پلاک ثبتی باغات شروع شد که اکثر آنها رأی باغ گرفتند. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نخستین پرونده را معرفی کرد که قطعه زمینی در منطقه21 است که سال76 در سند آن عبارت «قطعه زمین مزروعی» قید شده ‌و کاربری قدیم آن فضای سبز بوده و مساحت آن هم ۳۲۱متر است. باغ‌بودن این قطعه زمین بدون مخالف با ۱۵رأی موافق تصویب شد. در ادامه پرونده قطعه زمینی به مساحت 587.5‌مترمربع واقع در خیابان کوهک منطقه22 بررسی شد که باغ‌بودن آن با ۱۷رأی به تصویب رسید. سالاری در ادامه به پرونده پلاک ثبتی بعدی با مساحت 1371مترمربع در خیابان دولت منطقه3 اشاره کرد و گفت: «پلاک ثبتی مادر که به‌مساحت 3هزارو764متر بوده است با داشتن 138اصله درخت سبز و خشک، ملک را باغ اعلام کرده بود.» در پایان این پلاک ثبتی هم با رأی شورای شهر باغ شناخته شد. سپس 2پلاک ثبتی 500متری در شهرک گلستان بررسی شد که در سند هر 2باغچه اعیان آمده است. این پرونده هم با ۱۶رأی موافق به تصویب رسید. 
سپس پرونده یک قطعه زمین با مساحت ۱۰۰۰متر در سعادت‌آباد روی میز قرار گرفت و باغ تشخیص داده شد.  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه به موردی در منطقه4 اشاره کرد و گفت که در سند آن عبارت عرصه و اعیان زمین آمده  و کمیسیون ماده7 آن را با ۲۴اصله در سال۹۹ باغ محسوب کرده است و این پلاک ثبتی هم با 13رأی موافق باغ شناخته شد. پلاک ثبتی بعدی با مساحت 811مترمربع در منطقه یک بود که باغ اعلام شد. مورد بعدی قطعه زمینی با مساحت 3هزار‌متر در شهران از توابع منطقه5 رأی باغ گرفت.  همچنین پرونده مربوط به ملکی با مساحت ۳۶۵۰متر در کوهک منطقه۲۲ با  14رأی موافق تصویب شد. 2پلاک ثبتی با مساحت 1965متر واقع در دروس در منطقه3 تهران هم در دستور کار قرار گرفت که اعضای شورا با 13رأی موافق نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن را پذیرفتند. پلاک ثبتی بعدی نیز با مساحت هزار و 80متر در یافت‌آباد منطقه18 که شش‌دانگ یک قطعه باغ با کاربری قدیمی آموزش است  هم باغ تشخیص داده شد.  در پایان آخرین پلاک ثبتی بررسی شد؛ زمینی به مساحت هزار متر در مجیدیه شمالی (منطقه4 تهران) که با 15 رای باغ بودن آن تصویب شد.

تصویب مصوبات نامگذاری معابر
‌در ادامه جلسه روز گذشته پارلمان شهری، بررسی مصوبات کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن عمومی شهر تهران، در دستور کار قرارگرفت و محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مصوبات را قرائت کرد. درنهایت تغییر نام معبر محمدرضا حافظی به شهید مسعود علی‌محمدی، از شهدای هسته‌ای کشور و میدانی بی‌نام در منطقه2 در محدوده بلوار شهید فلاح‌زاده با خیابان‌های اطرافش به‌نام استاد حسین صبحدل از قاریان برجسته قرآن به تصویب رسید. همچنین اعضای شورا با تغییر نام میدانی بی‌نام در محدوده بزرگراه اشرفی اصفهانی به استاد محمد غفاری، خیابان اقاقیا به سبزوار،  و ایستگاه91 آتش‌نشانی به آتش‌نشان شهید مرتضی حیدری و مرکز خدمات اجتماعی منطقه15 به مریم میرزاخانی و خیابان دریا به خیابان تالش موافقت کردند.

ترافیک ناشی از تغییر کاربری در منطقه 3
جلسه روز گذشته پارلمان شهر، میزبان تعدادی از اعضای شورایاری منطقه3 بود؛ معتمدانی که آمده بودند تا مشکلات را بدون واسطه با مسئولان در میان بگذارند. آرش ثمری‌نیک، رابط هیأت‌رئیسه منطقه به‌عنوان نماینده، پشت تریبون رفت و گزارشی از ظرفیت‌ها و کمبودها و چالش‌های موجود در منطقه ارائه داد و همان ابتدای صحبت‌هایش ترافیک ناشی از تغییر کاربری‌ها را ابرمسئله خواند و گفت: «کمبود پارکینگ عمومی و شبکه حمل‌ونقل عمومی، قرار داشتن منطقه در مرز شمالی طرح زوج و فرد، تعطیلی مشاغل قدیمی و واحدهای تجاری(شب‌مردگی) و کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی و میادین میوه و تره‌بار، برخی از مشکلات اهالی است.» 
او در ادامه با اشاره به پیشنهادهای شورایاران در رفع برخی از معضلات و پاسخگویی به مطالبات شهروندان عنوان کرد: «تقویت شبکه حمل‌ونقل عمومی، اصلاح ترافیکی بر پایه کار کارشناسی، ممانعت از گسترش تغییر کاربری‌ها و بازنگری طرح جامع تفصیلی، تعریف پروژه توسعه محلی مدنظر شورایاران در راستای حل معضلات و مسائل محلات، اصلاحات ترافیکی معابر، احداث و توسعه پارکینگ‌های محلی و اجرای هر محله یک میدان میوه و تره‌بار، مهم‌ترین درخواست‌ها و برنامه‌هاست که امیدواریم با مساعدت مسئولان محقق شوند.» 
پس از پایان گزارش، برخی از اعضای شورای شهر تهران مسائل را درخصوص منطقه 3و مباحث مطرح شده توسط اعضای شورایاری بیان کردند که در ادامه می‌خوانید:

زهرا نژادبهرام

بافت فرسوده منطقه 3حدود 9درصد مساحت منطقه است. بافت فرسوده بر تراکم جمعیت اثر می‌گذارد، از شهردار و شورایاری محترم تقاضا می‌کنم نسبت به رفع معضل بافت فرسوده پلکانی محله درب دوم و زرگنده اقدام کنند. همچنین در این منطقه 2دسته ساختمان مشکل‌دارند؛ یکی ساختمان‌هایی که به‌دلیل اختلاف حقوقی با دانشگاه الزهرا با چالش مواجه هستند و دسته دوم ساختمان‌هایی که به‌دلیل نداشتن سند مالکیت با چالش روبه‌رو شده‌اند. این ماجرا 2مسئله جدی عدم‌توسعه‌یافتگی را در محدوده ده‌ونک ایجاد کرده است که هنوز نتوانسته‌ایم به جواب مشترک درباره آنها برسیم.

محمد سالاری

3سال و نیم از این دوره مدیریت شهری گذشت و ما شورایاران را به جلسات شورا دعوت می‌کنیم و آنها گزارش می‌دهند و همه آنها از اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی تعامل خوبی با شورایاران ندارد، گلایه دارند؛ این در حالی است که معاونت فرهنگی و اجتماعی باید در هم‌افزا کردن ظرفیت معتمدان و شورایاران محلات در پیشبرد امور شهر پیشگام باشد. متأسفانه برخی شهرداران مناطق، ارتباط خود را با شورایاری قطع کرده‌اند و من بارها در این خصوص با رئیس و اعضای ستاد هماهنگی شورایاری‌ها جلسه گذاشتم و صحبت کردم. 300نفر از شورایاران محلات نیز در نامه‌ای به ریاست شورای شهر تهران از تعامل نامناسب معاونت اجتماعی و برخی شهرداران مناطق با آنها گلایه کرده‌اند که ما به‌عنوان شورای شهر باید با برگزاری جلسات تعاملی این مسئله را حل کنیم.

احمد مسجدجامعی

خیابان شریعتی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین گذرهای تهران بسیار مهم است و از نخستین جاده‌های شوسه تهران مربوط به عصر ناصری بوده که تهران قدیم را به شمیران وصل می‎کرده است. پیشنهاد می‎کنم نسبت به این خیابان توجه ویژه‎ای صورت بگیرد. همچنین در این منطقه، سفارت انگلستان و مقامات عصر قاجار مستقر بودند و باغ‎هایی احداث کرده‌اند و این منطقه برای آبیاری باغ‎ها 7قنات داشته است؛ لذا پیشنهاد می‌کنم که این باغ‎ها با کمک صاحبانشان احیا شوند.

سیدمحمود میرلوحی

منطقه3هرچند در مقایسه با سایر مناطق تهران برخوردار محسوب می‌شود، اما مسائل و مشکلات زیادی دارد. مناطق گردشگری عباس‌آباد و آرارات و محل تجمیع ساختمان‌های بیمه‌ای و بانکی و نمایشگاه‌های بین‌المللی ظرفیت‌های این منطقه‌اند که با تشکیل کارگروه‌های علمی می‌توان از آنها برای رفع مشکلات استفاده کرد.

سیدآرش حسینی‌میلانی

شورایاران معتمدان مردم هستند؛ بنابراین با دسترسی به سایت شفافیت می‌توانند تغییر کاربری در پلاک‌های مختلف را رصد کنند و بدانند در محله چه خبر است؛ به‌خصوص در منطقه3 که بافت مسکونی آن در معرض تهدید تجاری‌سازی قرار دارد. به همین‌خاطر، شورایاران باید خود را به ابزارهای مهم دیده‌بانی تجهیز کنند و در تهیه پیوست‌های محیط‌زیستی و ترافیکی مشارکت داشته باشند.

 محله عراقی‌های شهرری به نام شهیدابومهدی مهندس
دیروز علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نطق پیش از دستوری درباره تخریب تعدادی از سینما‌ها داشت و در ادامه 3عضو شورا تذکراتی را درخصوص موضوعات شهری ارائه کردند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران مطلبی را در رابطه با آیین‌نامه  جدید مدیریت بحران کشور مطرح کرد. خلاصه‌ای از این موارد را در زیر می‌خوانید.

تخریب سریالی سینماها
علی اعطا:

جایی در میانه تهران تاریخی، گذر آپارات‌هاست. از گوشه شمال‌شرقی میدان توپخانه به سوی شمال، خیابان لاله‌زار است؛ خیابان سینماهای تهران. خیابان سینماهای ایران که نه؛ دالان سینماهای محتضر پایتخت؛ دالان احتضار 18سینمایی که روزگاری با فعالیت آنها لاله‌زار گذر آپارات‌ها بود و حالا سال‌هاست با تعطیلی این سینماها، لاله‌زار به دالان سینماهایی تبدیل شده که سال‌هاست نفسشان به شماره افتاده است. این روزها، خبر احتمال صدور پروانه تخریب سینما ایران، این سینمای قدیمی خیابان لاله‌زار، دوستداران فرهنگ، هنر و میراث را نگران کرده است. رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تخریب و نوسازی سینما ایران و انتشار خبر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، منشأ و مبدأ این نگرانی‌هاست. اگر سینما ایران براساس رأی دیوان تخریب شود، به گمان من، این نقطه آغاز تخریب سریالی سینماهای لاله‌زار خواهد بود. این حکم می‌تواند مقدمه مرگ‌ سریالی سینماهای خیابان لاله‌زار باشد. باور دارم تخریب سینما ایران شروع دومینوی تخریب سینماهای لاله‌زار و تخریب سریالی سینماها خواهد بود. لاله‌زار با مرمت 4بنای تاریخی و بازپیرایی جداره‌ها و عریض کردن پیاده‌روها، پذیرای جریان زندگی متناسب با فرهنگ و هنر امروز نخواهد شد. اگر شهرداری ابتکار عمل را به‌دست بگیرد و با مذاکره و پیگیری چندجانبه از یک‌سو با مالکان سینماها و از دیگر سو با مسئولان حوزه فرهنگ، لاله‌زار را مهیای برگزاری جشنواره‌های سینمایی کند، زندگی فرهنگی و هنری لاله‌زار به جریان خواهد افتاد.

تذکرات:

اهمیت تأمین روشنایی معابر تهران در شب
مجید فراهانی:


متأسفانه مدتی است روشنایی معابر و خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها، مسیرهای پیاده و حتی بزرگراه‌های اصلی شهر به‌شدت کاهش پیدا کرده است و خاموشی معابر تهران، چهره شب شهرمان را به هم ریخته و شهر را برای حیات و زیست شبانه به‌خصوص برای پیاده‌ها، نامناسب کرده است. عدم‌تأمین روشنایی معابر شهری زمینه‌ساز حوادث ترافیکی، فراهم شدن بستر مناسب برای بزهکاری و بدل ساختن معابر امن شهر به فضای بی‌دفاع شهری و کاهش احساس امنیت شهروندان است؛ امری که نه فقط چهره شهر را سیاه و تاریک می‌کند، بلکه بر تصویر و تصور شهروندان و گردشگران از تهران هم اثر می‌گذارد. با استناد به بند 3ماده 80قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به تأمین روشنایی معابر تهران در شب» برای بار دوم به شرکت توزیع برق تهران تذکر می‌دهم و انتظار دارم در همکاری با شهرداری بیش از پیش به مسئله تأمین روشنایی معابر شهر و ارتقای ایمنی و امنیت شهروندان عزیز از این طریق توجه کنند.

بام لند عایدی برای شهرداری ندارد
بهاره آروین:

پروژه تجاری بام‌لند با ۳۷هزار مترمربع زیربنا، سال ۹۲ در قالب یک قرارداد BOLT و با دوره بهره‌برداری ۲۵ساله به شرکتی خصوصی واگذار شده است. اجاره‌ای که در سال نخست از سرمایه‌گذار دریافت شده ماهانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است؛ حال آنکه بخش عمده بهره‌برداری به‌صورت تجاری بوده و درضمن ۱۷ هزار مترمربع از بنای احداثی مازاد بر قرارداد احداث شده است. این مبلغ ناچیز اجاره قرار است طی دوره‌ای ۲۵ ساله، سالانه به‌طور ثابت تنها ۱۵درصد افزایش یابد! با این تفاصیل، اکنون که سومین سال بهره‌برداری پروژه است، اجاره ماهانه بابت بهره‌برداری از چندین هزار مترمربع فضای تجاری تنها حدود ۲۲میلیون تومان است! با این حساب، درواقع درآمدی که شهرداری تهران طی ۲۵ سال بهره‌برداری از پروژه بام‌لند کسب می‌کند، در مجموع ۴۴میلیارد تومان خواهد بود که آشکار است این رقم در مقایسه با درآمد حاصل از این مجموعه تا چه حد ناچیز است. از شهردار تهران می‌خواهم که تکلیف فسخ یا به‌روز‌آوری مبانی قرارداد را هرچه سریع‌تر با حفظ منافع گذشته و آتی شهرداری به نتیجه برساند.

رفع تحریم‌ها و لزوم استفاده از ظرفیت‌های قانونی
سیدمحمود میرلوحی:

کشور سالانه حق عضویت در ده‌ها سازمان و مؤسسه بین‌المللی و منطقه‌ای را می‌پردازد و به واسطه تحریم‌ها و موانع بین‌المللی از مزیت عضویت در این مجامع نصیبی نداشته است. شهر تهران در گذشته در حوزه اجرای طرح‌های فاضلاب و هدایت آب‌های سطحی از همکاری بانک‌ها ازجمله بانک توسعه اسلامی برخوردار شده، اما با وجود طرح‌های گسترش حمل‌ونقل عمومی و اشتغال و شهر هوشمند طی یک دهه اخیر از این همکاری‌ها محروم شده است. انتظار داریم با سقوط ترامپ و زمینه‌های جدید رفع تحریم‌ها و پیوستن به FATF به اهمیت حمایت از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای تهران و استفاده از حقوق قانونی جمهوری اسلامی و شهر تهران از عضویت در این مراکز توجه بیشتری مبذول شود.

 مدیریت بحران با آیین‌نامه قبلی


محسن هاشمی رفسنجانی (در جمع خبرنگاران): جلسات ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران مطابق با دستور وزارت کشور و براساس آیین‌نامه قبلی برگزار می‌شود و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد و تا ابلاغ آیین‌نامه جدید این رویه ادامه دارد و پس از ابلاغ آیین‌نامه جدید تصمیم‌گیری می‌شود و آن زمان می‌توان اظهارنظر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید