• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120363
+
-

اقدام متقابل

ایران تولید نفت خود را 300هزار بشکه در روز افزایش داد

مطبوعات خارجی
اقدام متقابل


  آرش نهاوندی  

روزنامه وال استریت ژورنال در تاریخ 9مه 1995 (19اردیبهشت 1374) خبری را به اقدام متقابل ایران در قبال تحریم‌های تجاری دولت آمریکا اختصاص داد و تیتر زد: «تولید نفت ایران در‌ماه آوریل در آستانه تحریم‌های آمریکا افزایش یافت.» به نوشته این روزنامه، براساس برآوردها، تولید نفت ایران نسبت به‌ماه مارس(اسفند - فروردین) 300هزار بشکه در روز افزایش یافته است. افزایش تولید نفت ایران، تولید سبد نفت اوپک(کشورهای صادر‌کننده نفت) را در مجموع به بیش از 25میلیون بشکه در روز رسانده است. انتظار می‌رفت ایران تولید نفت خود را از‌ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) به‌تدریج و‌ماه به‌ماه بالا ببرد، اما ایران با افزایش یکباره سقف تولید خود، بسیاری از تحلیل‌گران را دچار شگفتی کرده است. به‌نظر می‌رسد ایران با این افزایش تولید 300هزار بشکه‌ای در روز، حتی سقف تعیین شده برای تولید نفت خود در اوپک را نیز پشت سر گذاشته باشد. سهمیه تولید نفت ایران در اوپک، 3میلیون و 600هزار بشکه در روز تعیین شده است.
«نورمن هیگبی» کارشناس حوزه انرژی در این‌باره می‌گوید: این آغاز تلاش ایران برای تفوق دوباره در بازار نفت حتی با وجود تحریم‌های تجاری دولت کلینتون است.
همانگونه که انتظار می‌رفت کاخ سفید روز گذشته با صدور یک فرمان اجرایی تجارت کمپانی‌ها در سراسر دنیا با ایران را ممنوع کرد. براساس این فرمان اجرایی، به شرکت طرف معامله با ایران 30روز فرصت داده شده است تا قرار دادهای خود را با این کشور فسخ کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید