• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120359
+
-

تنور افزایش قیمت نان، داغ شد

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت‌وگو با همشهری: هزینه تمام‌شده روزانه تولید انواع نان سنتی در تهران از 400تا 500هزار تومان افزایش یافته است

بازار
تنور افزایش قیمت نان، داغ شد

رشد هزینه تمام‌شده تولید و طولانی شدن روند بررسی درخواست نانوایان برای اصلاح نرخ نان موجب افزایش نرخ برخی انواع نان سنتی در تهران شده است. گفته می‌شود احتمالا وزیر صنعت طرح افزایش قیمت نان را به هیأت وزیران ارائه خواهد کرد.
به گزارش همشهری، رشد هزینه تمام‌شده تولید درخواست اتحادیه نانوایان برای افزایش قیمت نان را به‌دنبال داشته است. نانوایان از سهم حداکثر 30درصدی آرد یارانه‌ای در هزینه تمام‌شده تولید نان سخن می‌گویند و تأکید می‌کنند افزایش 70درصدی هزینه‌های جانبی تولید نان زمینه افزایش 400تا 500هزار تومانی هزینه‌های روزانه نانوایی‌ها بنابر نوع نان را به‌دنبال داشته است. 
با این حال مسئولان دولتی با خودداری از هرگونه اظهارنظر در مورد سرنوشت اصلاح نرخ نان، اخبار مطرح شده در این زمینه را تکذیب می‌کنند. اخیرا عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار با تکذیب افزایش قیمت نان اعلام کرد تعیین نرخ نان همچنان برعهده استانداری‌هاست و هرگونه اظهارنظر مطرح شده دیگر در این زمینه فاقد وجاهت قانونی است.

افزایش نرخ در عمل
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد برخی نانوایان سنتی برای جبران هزینه تمام‌شده تولید، در هفته‌های اخیر نرخ انواع مختلف هر قرص نان خود را 100تا 400تومان افزایش داده‌اند. برخی نانوایی‌ها هم با استفاده از افزودنی‌های مجاز مانند کنجد و سیاه‌دانه یا فروش هر عدد نایلون به نرخ هزار تومان به مشتریان، عملا نان را به نرخ روز به‌دست مشتریان می‌رسانند. 
به‌گفته نانوایان، درخواست اصلاح نرخ انواع نان سنتی در کلانشهر تهران با ارائه آنالیز قیمت تمام‌شده در اتحادیه نانوایان، پس از طرح در کارگروه آرد و نان استانداری با نظر موافق به وزارت کشور ارائه شده و آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است  که وزیر صنعت احتمالا این درخواست را برای بحث و بررسی به هیأت وزیران ارائه خواهد کرد.

نانوایان به‌دنبال اصلاح نرخ نان 
بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به مقاومت مسئولان دولتی برای جبران هزینه تمام‌شده و اصلاح نرخ نان، گفت: سال گذشته بعد از 5سال تثبیت نرخ نان (از 93تا 98) سرانجام ستاد تنظیم بازار با افزایش 40درصدی نرخ نان موافقت کرد. 
نوروز مقدم افزود: در همان زمان اتحادیه نانوایان درخواست افزایش 100درصدی قیمت نان را برای جبران هزینه تمام‌شده تولید به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده بود. او افزود: در سطر آخر بخشنامه سال گذشته افزایش نرخ نان اعلام شده بود که نرخ‌های مصوب اعلام شده نان سنتی در تهران تا زمانی که قیمت گندم، آرد یا سایر هزینه‌های جانبی تولید نان افزایش نیابد، ملاک عمل خواهد بود. رئیس اتحادیه نانوایان، افزود: براساس این مصوبه، از ابتدای امسال به‌دلیل افزایش هزینه تولید نان، نرخ‌های اعلام شده قبلی نیز معتبر نیست. 
او افزود: در نشست 29تیر‌ماه امسال ستاد تنظیم اعلام کرد که باید سازمان حمایت با بررسی درخواست اتحادیه نانوایان، نتایج بررسی و آنالیز خود از قیمت تمام‌شده نان را در جلسه بعد ارائه دهد اما از ارائه این آنالیز خبری نشد. در ادامه کارگروه ملی آرد و نان از ستاد تنظیم بازار جدا و هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نان به این کارگروه واگذار شد و در ادامه نیز این کارگروه اعلام و اصلاح نرخ را به استانداران واگذار کرد.

درخواست افزایش 80درصدی قیمت نان
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در مورد روند بررسی و اصلاح نرخ نان در استانداری تهران، گفت:اتحادیه نانوایان با ارائه آنالیز قیمت تمام‌شده به کارگروه آرد و نان درخواست افزایش 70تا 80درصدی قیمت انواع نان سنتی را ارائه کرده اما استانداری با نصف این میزان موافقت کرد و درخواست اصلاح و افزایش 35تا 40درصدی نرخ نان را به وزارت کشور فرستاد. 
مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند باید وزیر صنعت این درخواست را به هیأت وزیران ارائه کند. بیژن نوروز مقدم، افزود: سهم آرد در قیمت تمام‌شده نان 25تا 30درصد است و 70تا 75درصد قیمت تمام‌شده تولید نان سنتی سایر هزینه‌های جانبی است که افزایش سر سام آوری داشته است. بیشترین افزایش هزینه تولید نان مربوط به دستمزد، هزینه‌های جانبی و اقلام خوراکی است. مثلا نرخ حبوب مورد استفاده نیروی انسانی در نانوایی‌ها از هر کیلوگرم 8هزار تومان در سال گذشته به 20تا 30هزار تومان افزایش یافته است. نوروز مقدم تأکید کرد، اکنون 9‌ماه است که نانوایان برای اصلاح نرخ نان دوندگی کرده‌اند اما هنوز هم می‌گویند که قرار است هیأت دولت در زمان نامشخص در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

افزایش 500هزار تومانی هزینه روزانه نانوایی‌ها
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه از ابتدای امسال تا‌کنون هر نانوایی بنابر نوع نان روزانه 400تا 500هزار تومان افزایش هزینه تولید نان را شاهد بوده، گفت: اتحادیه آنالیز قیمت تمام‌شده را با توجه به اعداد و ارقامی که مورد موافقت ستاد تنظیم بازار بوده و بر مبنای افزایش بیمه، دستمزد، هزینه حمل‌ونقل، خمیر مایه، آب، گاز، برق وسایل و لوازم بهداشتی و مواد غذایی ارائه کرده است و باید مسئولان با اصلاح نرخ نان زودتر فکری به حال نانوایان کنند. زیرا اتحادیه تاکنون نانوایان را با امید اصلاح قیمت‌ها سر پا نگه داشته است.
او افزود: برخی همکاران با احتساب سهمیه آرد یارانه‌ای و میزان تولید و فروش نان و سایر هزینه‌های مرتبط اعلام کرده‌اند باید نانوایی را تعطیل کنند و تغییر شغل دهند اما اتحادیه مجوز تعطیلی به نانوایی‌ها را که قوت غالب مردم را تامین می‌کنند نمی‌دهد. اما چگونه می‌توانم به نانوا اعلام کنم که باید با تحمل زیان به‌کار خود ادامه دهد. او افزود: اگر تولید نان به صرفه نباشد نگران آن هستیم که از 3هزار و 500واحد نانوایی عضو اتحادیه نانوایان سنتی و هزار واحد نانوایی سنگکی در تهران، تعداد اندکی قادر به ادامه فعالیت باشند.

انتقاد از طولانی شدن روند تصمیم‌گیری

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با انتقاد از طولانی شدن روند اصلاح نرخ نان، گفت: نمی‌دانم چرا باید فقط اصلاح نرخ نان در هیأت دولت مطرح شود اما شوینده‌ها اخیرا حدود 25درصد گران شده است، آیا نانوایی نیازمند استفاده از شوینده‌ها نیست؟ نوروز‌مقدم تأکید کرد: بهتر است مسئولان یک دلیل بیاورند که چرا نان نباید گران شود اگر نمی‌خواهند نرخ نان را متناسب با هزینه تمام‌شده تولید اصلاح کنند، باید مابه‌التفاوت رشد هزینه روزانه 300تا 500هزار تومانی تولید انواع نان سنتی به نانوایان بازگردانده شود تا نرخ نان ثابت بماند. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در مورد گلایه مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت و افت کمیت و کیفیت نان طی چند‌ماه اخیر گفت: به‌دلیل تعلل مسئولان در اصلاح نرخ نان، برخی نانوایی‌ها به‌تدریج با احتساب هزینه تمام‌شده تولید، قیمت انواع نان را از 100تا 400تومان  افزایش داده‌اند. بیم آن می‌رود این رویه باعث هرج و مرج در بازار نان شود. نوروز مقدم افزود: وقتی با گذشت 10‌ماه از ارائه آنالیز قیمت و درخواست اصلاح نرخ، اقدامی برای اصلاح و ابلاغ رسمی نرخ‌ها نشده و هزینه تولید افزایش یافته است، نانوا باید چه کار کند.  او افزود: بیم آن می‌رود که مشخص نشدن وضعیت اصلاح نرخ نان، به‌دلیل درپیش بودن برخی وقایع سیاسی پیش رو مانند انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1400، عملا بررسی نرخ نان به نیمه دوم سال آینده موکول شود. اکنون با 300تومان نمی‌توان هیچ کالایی خرید و یک لواشی با فروش روزانه 1000عدد نان به نرخ هر قرص 300تومان، تنها می‌تواند دو کیلوگرم گوشت بخرد. رئیس اتحادیه نانوایان تأکید کرد: نانوایی‌ها با افزایش هزینه‌های تولید با مشکل مواجه شده‌اند اما مسئولان نرخ نان را اصلاح نمی‌کنند. با این روند بیم آن می‌رود تا درصورتی که نرخ مصوب مثلاً نان لواش 450تومان تعیین شود نیز نانوایانی که اکنون این نوع نان را به نرخ 500تومان می‌فروشند در آینده از نرخ مصوب نان پیروی نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید