• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120261
+
-

روی خط انتخابات-مصوبه انتخاباتی مجلس و ضربه به جمهوریت


مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، گفته است: اگر این طرح قانونی همانگونه که در کمیسیون شوراها تصویب شده و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته، عینا تصویب و از سوی شورای نگهبان تأیید شود، به‌نظرم یک فاجعه ملی خواهد بود. به‌عنوان کسی که سالیان سال در زمینه قانونگذاری، به‌ویژه قانون انتخابات کار کرده‌‌ام، هشدار جدی می‌دهم که با تصویب این قانون، ضربه کاری به انقلاب اسلامی وارد خواهد شد و جمهوریت نظام در مسیر اضمحلال و فرسایش قرار خواهد گرفت. به گزارش جماران، وی گفت: در بخشی از این مصوبه مجلس آمده است: «فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌‌توانند بدون استعفا از سمت خودشان، کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند». این مسئله ممکن است در نگاه نخست چندان مهم به‌نظر نرسد، درصورتی که مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و مردم‌سالاری دینی و برای نیروهای مسلح است. وی بیان کرد: از آقای دکتر قالیباف و دیگر برادرانی که سابقه خدمت و فرماندهی در سپاه را داشته و دارند و همه عزت و آبرو و هستی آنها مرهون حضرت امام خمینی(ره) است، انتظار نمی‌رفت که به این سادگی و در برابر انظار عموم ملت ایران که وفاداران به مکتب امام خمینی(ره) هستند، روشن‌ترین اصل سیاسی مورد تأکید حضرت امام را که بارها و بارها در سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و نهایتا در وصیتنامه جامع خویش بدان تأکید کرده‌اند با توجیهاتی زیر پا بگذارند. امام ورود سپاه، ارتش و نیروهای مسلح را به دسته‌بندی‌های سیاسی و امور انتخاباتی با صراحت نهی کرده‌اند.

  شباهت ریاست لاریجانی و ریاست قالیباف بر مجلس

ناصر ایمانی، تحلیلگر جریان اصولگرا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در پاسخ به این سؤال که «چرا در جریان اصلاح قانون انتخابات در مجلس یازدهم به کرات پیشنهادهایی از طرف چهره‌های پایداری در مجلس برای تحدید حضور قالیباف و کاندیداتوری او مطرح می‌شد»، گفت: مسئله این ارتباط صفر و صدی نیست و شکی نیست که جبهه پایداری ایراداتی به قالیباف وارد می‌کند. گزینه اول و حتی دوم جبهه پایداری در شرایط عادی قالیباف نیست منتهای مراتب همه‌‌چیز نسبی است. الان جبهه پایداری می‌داند که آقای قالیباف با همه ایرادات، برای ریاست بر مجلس محاسنش به معایبش می‌ارزد. او توضیح داد: این شرایط درست همانند دوران ریاست علی لاریجانی بر مجالس هشتم تا دهم است؛ عده‌ای اصولگرا انتقادات جدی به لاریجانی وارد می‌کردند اما سرجمع می‌دانستند برای آنها کسی بهتر از علی لاریجانی در شرایط فعلی نخواهد بود. ارتباط جبهه پایداری با قالیباف نیز از همین جنس است.

  قاتل‌ها نامزد انتخاب می‌شوند؟

عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و پژوهشگر در توییتی در واکنش به اظهارات جنجال‌برانگیز سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود ممکن است مردم یک قاتل را انتخاب کنند، نوشت: «تا حالا می‌گفتند قاتل‌ها را اعدام می‌کنند، نگو صاف‌صاف می‌چرخیدند و در انتخابات شرکت می‌کردند و کسی خبر نداشته. به‌علاوه مردمی که به قاتل بالفعل رأی دهند، حتی اگر قاتل را هم رد‌صلاحیت کنید، به یک قاتل بالقوه رأی خواهند داد.»

  انتخابات، انگیزه غیراصیل نظامیان

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره اصلاح قانون انتخابات و بحث حضور نظامیان در انتخابات گفت: نمایندگان با این کارها دغدغه نظامیان را در تأمین منافع ملی و حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشور کاهش می‌دهند و آنها را با تصویب این نوع مواد قانونی تحریک می‌کنند که از انجام تکالیف خود فاصله بگیرند و به سمت فضاهای انتخاباتی متمایل شوند که این آسیب به رکن اساسی رسالت مهم نظامی و دفاعی کشور به‌واسطه آنهاست. وقتی از این زاویه به مسئله نگاه می‌شود به‌نظر می‌رسد که اقدام مجلسیان خیرخواهی نیست اگرچه در ظاهر اینگونه به‌نظر می‌آید و به رغم اینکه گفته می‌شود درصدد کمک و ایجاد فرصت برای نظامیان هستند اما به اصل تکلیف‌محوری نظامیان آسیب می‌زنند و با ادبیات ساده آنها را هوایی می‌کنند. به گزارش ایلنا، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دغدغه‌ حضور در فضای سیاسی را برای نظامیان یک «انگیزه غیراصیل» دانست و گفت: ممکن است تحت‌تأثیر چنین فضایی برای نظامیان خلق تحریک به سوی مسائل سیاسی ایجاد شود و می‌توان گفت این موضوعات انگیزه‌های غیراصیل برای آنان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید