• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120227
+
-

چهره‌های مشهور در نمازجمعه

چهره‌های مشهور در نمازجمعه


ادواردو آنیلی

ادواردو آنیلی می‎‌‎توانست یکی از قدرتمندترین آدم‎‌‎های ایتالیا باشد. او که پدرش از ثروتمندترین و بانفوذترین آدم‎‌‎ها در ایتالیا بود، از دانشگاه پرینستون ایالات‎‌‎متحده آمریکا در رشته ادیان شرقی فارغ‎‌‎التحصیل شده ‎‌‎بود. پس از فارغ‎‌‎التحصیلی از دانشگاه، ادواردو به هند و ایران سفر کرد و آشنایی او با قرآن سبب شد علاقه به اسلام در روح او جوانه بزند. او بعد از آشنایی با محمدحسن قدیری ابیانه به ایران سفر کرد و با امام‎‌‎خمینی‌(ره) دیدار کرد؛ دیداری که آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای و آیت‎‌‎الله هاشمی رفسنجانی هم در آن حضور داشتند. او که شیفته مذهب شیعه شده ‎‌‎بود، در مشهد شیعه شد. یکی از مهم‎‌‎ترین تصاویری که از ادواردو آنیلی در ایران موجود است، تصویر حضور او در صف اول نمازجمعه چهاردهم فروردین‎‌‎ ماه1360به امامت آیت‌الله خامنه‌ای است. ادواردو آنیلی تلاش‎‌‎های بسیاری برای معرفی اسلام در ایتالیا کرد اما مرگ مشکوک او در سال2000میلادی به این تلاش‎‌‎ها خاتمه داد. از حضور او در ایران و تلاش‎‌‎هایش برای اسلام، فیلم‎‌‎های مستند زیادی ساخته شده و چندین کتاب هم در این مورد نوشته شده‎‌‎ است.

محمد علی کلی
محمدعلی(کلی) سلطان بوکس جهان و برترین ورزشکار قرن در اردیبهشت‎‌‎ماه سال1372 به دعوت فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی به ایران سفر کرد. برنامه سفر او بسیار فشرده بود و در آن ضمن دیدار با مقامات مهم کشور، به نقاط مختلف ایران هم سفر کرد؛ ازجمله به زیارت بارگاه امام‎‌‎رضا(ع) در مشهد رفت و در مراسم عزاداری روز عاشورای مردم رشت هم حضور پیدا کرد. او روز جمعه هفدهم اردیبهشت به همراه رئیس سازمان تربیت بدنی وقت، حسن غفوری‎‌‎فرد در نمازجمعه تهران شرکت کرد. حضور او در ایران و شرکت در نمازجمعه در کنار نمازگزاران ایرانی، بازتاب گسترده‎‌‎ای در مطبوعات ایران و جهان داشت.
 
شون پن
شون پن، یکی از معروف‎‌‎ترین و بهترین بازیگران سینمای روز دنیاست و تا به حال برنده ۲جایزه اسکار شده است. حضور او در ایران کاملا در سکوت خبری اتفاق افتاد. او در آن‎‌‎ سال‎‌‎ها به‎‌‎خاطر حضور نظامی دولت جورج بوش در عراق و افغانستان به بهانه حوادث 11سپتامبر سال2001، به دولت ایالات‎‌‎متحده آمریکا معترض بود. شون پن، در سال2004میلادی به عراق سفر کرده بود و از وضعیت عراق اشغال‎‌‎شده برای روزنامه سن‌فرانسیسکو کرونیکل گزارشی تهیه کرده بود. در سال2005هم یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری سال1384 ایران، با توجه به بالاگرفتن تنش‎‌‎ها بین ایران و ایالات متحده آمریکا، برای تهیه گزارش از انتخابات و وضعیت سیاسی ایران برای روزنامه سن‌فرانسیسکو کرونیکل به ایران سفر کرد. او قصد داشت از فرصت ناشناس‌بودن در ایران بیشترین استفاده را ببرد و گزارشی بی‎‌‎واسطه از ایران برای رسانه‎‌‎های آمریکایی بنویسد. اما انتشار عکس‎‌‎های حضور او در جایگاه خبرنگاران در نمازجمعه بیستم خردادماه تهران که آن روز به امامت آیت‎‌‎الله جنتی اقامه می‎‌‎شد، برنامه کاری او را به‎‌‎شدت تحت‎‌‎تأثیر قرار داد. او آن روز جمعه به‎‌‎صورت ناشناس و با عنوان خبرنگار به همراه دفترچه یادداشت کوچکی در نمازجمعه شرکت کرده بود اما پس از شناخته‌شدنش، هتل لاله محل اقامت او و دو دوست خبرنگارش تبدیل به محل ازدحام مشتاقان و علاقه‎‌‎مندان او شد؛ به‎‌‎گونه‎‌‎ای که تعدادی از قرار‌ملاقات‎‌‎هایش با سیاستمداران ایرانی با مشکل مواجه شد و برنامه سفر به دلخواهش پیش نرفت.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید