
خانهدوست
تپههای عباسآباد مصلای امامخمینی ره شد

حسنا مرادی
چندماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با نظر امامخمینی(ره)، اقامه نمازجمعه در شهرهای مختلف ایران شروع شد. در بسیاری از مراکز استانها و شهرها، نمازجمعه معمولا در مساجد جامع آن شهرها برگزار میشد. در مشهد هم نمازگزاران برای اقامه نماز به حرم امامرضا(ع) میرفتند. اما نمازجمعه تهران در دانشگاه تهران برگزار میشد؛ هیچ کدام از مساجد تهران آنقدر بزرگ نبودند که جوابگوی تعداد نمازگزاران باشند. حرم و صحن امامزادههای بزرگ مانند امامزادهصالح(ع) و حضرتعبدالعظیم(ع) هم نه به اندازه کافی بزرگ بودند و نه محلشان، محل مناسبی بود. از طرف دیگر مسقفنبودن فضای نماز در دانشگاه تهران و نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی در فضای باز آن، نمازگزارها را در زمستان و تابستان و برف و باران اذیت میکرد. همین شد که فکر ساختن یک مصلی برای تهران جرقه خورد. در ابتدا مکانهای دیگری برای ساخت مصلی پیشنهاد شده بود. یکی از این مکانها پادگان ولیعصر(عج) در میدان سپاه بود. این مکان بهدلیل نداشتن دسترسی مناسب به حملونقل عمومی رد شد. محل دیگری که پیشنهاد شده بود، پادگان حر یا همان باغشاه قدیم بود. اگر این پادگان میخواست به مصلی تبدیل شود، باید تعداد زیادی از خانههای اطراف آن خریداری میشد تا دسترسی آن به خیابانهای اصلی راحتتر شود. علاوه بر این، میزان دسترسی پادگان حر به حملونقل عمومی در طرحهای آینده مناسب نبود و به این دلایل این پیشنهاد هم رد شد. پیشنهاد بعدی زمینهای شمال میدان آزادی بود. نزدیکی زیاد به فرودگاه، لزوم خرید بسیاری از منازل مسکونی و از همه مهمتر مرکزیت نداشتن باعث شد این زمینها هم انتخاب نشوند. پیشنهاد دیگر پارک لاله در بلوار کشاورز بود. این پارک، هم موقعیت مناسبی داشت و هم دسترسیاش خوب بود اما تخریب فضای سبز ارزشمند پارک لاله چندان عاقلانه نبود و این گزینه هم رد شد. در نهایت توجهها به زمینهای عباسآباد جلب شد. در دوره پهلوی، شاه میخواست در این زمینها طرح شهستان پهلوی خود را اجرا کند. این مجموعه بزرگ شهری قرار بود مرکز سیاسی، اداری و فرهنگی تهران شود تا چهرهای جهانی و شیک از پایتخت به نمایش بگذارد. قرار بود همه سفارتخانههای کشورها در ایران غیر از سفارت انگلیس و چین به شهستان پهلوی منتقل شوند و میدان مرکزی وسیع شاه و ملت که از میدان نقش جهان در اصفهان و میدان سرخ در مسکو وسیعتر بود، در آن ساخته شود تا قدرت و توانایی رژیم شاهنشاهی را نشان بدهد اما پیروزی انقلاب اسلامی ایران این طرح را مسکوت گذاشت. بهخاطر موقعیت خوب این زمینها، خالیبودنشان و وجود چندین ایستگاه مترو که قرار بود ساخته شود و بزرگراه در نزدیکی آنها، بخشی از زمینهای عباسآباد برای احداث مصلی انتخاب شد. برای نخستین بار نماز عید فطر به امامت آیتالله سیدعلی خامنهای، تیرماه سال 62 در این تپهها برگزار شد و خطیب نماز، پیشنهاد داد در همین محل، مصلای تهران ساخته شود. عملیات خاکبرداری این تپههای خاکی و تسطیح مصلی چندان طول نکشید اما کار ساخت آن در شرایط جنگی، بهراحتی امکانپذیر نبود. 28دیماه 1363فراخوانی برای طراحی بنای مصلی از تریبون نمازجمعه اعلام شد و فردای آن روز هم در روزنامهها فراخوان چاپ شد. در این فراخوان 36شخصیت حقیقی و حقوقی، از داخل و خارج ایران (کشورهای ژاپن، سوریه، پاکستان و هلند) شرکت کردند و طرحهایشان را برای ستاد نمازجمعه تهران فرستادند. هیأت داوران این فراخوان، محمدکریم پیرنیا، مهدی چمران، باقر آیتاللهزاده شیرازی، مهندس غفاری و مهندس حجت بودند. در نهایت هیچ کدام از این 36طرح نتوانست تأیید هیأت داوران را بهدست بیاورد. با وجود این، این مسابقه عمومی سبب شد خطوط اولیه طرح معماری مصلی مشخص شود. پس از این فراخوان، این خطوط اولیه طرح معماری مصلی به تعدادی از اساتید معماری کشور داده شد تا یک جمعبندی و ارائه اسکیس پایه برای طرح مصلی ارائه دهند. از بین این اساتید، تنها دکتر لطیف ابوالقاسمی و دکتر پرویز مؤیدعهد هر کدام طرحی ارائه کردند که در نهایت طرح آقای مؤیدعهد در سال1365 مورد قبول واقع شد و به تأیید رئیسجمهور رسید. تأمین زمینهای مصلی در عباسآباد چند سالی طول کشید و در نهایت با حکم امامخمینی(ره) این زمینها در اختیار مصلی قرار داده شد. در سال1369 پس از بازنگری طرح مؤید عهد، پروژه ساخت مصلی کلید خورد که تا امروز ساخت این پروژه بزرگ ادامه دارد.
در قسمتهای مختلف طرح پرویز مؤیدعهد از عددهای مقدس و معنیدار مرتبط با فرهنگ شیعی استفاده شده است. در این طرح، مصلی 14گلدسته، 12صحن و 5ورودی به نامهای باب رسولالله(ص)، باب امیرالمؤمنین(ع)، باب فاطمهالزهرا(س)، باب امامحسن(ع) و باب امامحسین(ع) دارد. ارتفاع ایوان بزرگ مصلی 72متر به عدد شهدای کربلا و دهانه آن 110متر و ارتفاع گنبد مسجد جامع 63متر به عدد سالهای عمر پیامبر اسلام(ص) و امیرمومنان علی(ع) است. علاوه بر این، سعی شده در قسمتهای مختلف بنا، از معماری مناطق مختلف ایران الهام گرفته شود. بر همین مبنا، 7گنبد برای مصلی طراحی شده که هر کدام متأثر از معماری یکی از مناطق ایران بزرگ هستند. گنبد اصلی مصلی، از بزرگترین گنبدهای جهان اسلام است و ۲گلدسته بلند مصلی با ارتفاع 140متر، بلندترین گلدستههای جهان اسلام هستند. ظرفیت نهایی مصلی حدود 500هزار نفر خواهد بود. این مکان طوری طراحی شده که تنها محل برگزاری نمازهای یومیه و نمازهای جمعه نباشد بلکه این مجموعه مجتمع بزرگ فرهنگی- اسلامی با کاربریهای متنوع فرهنگی، آموزشی و مذهبی خواهد بود.