• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216069
+
-

خانه دوست کجاست؟

نگاهی به اعمال «لیله الرغائب» و مجالس مناجات در تهران

گزارش
خانه دوست کجاست؟

علی ترابی-دبیر گروه فرهنگ‌شهر

نخستین شب جمعه از‌ماه رجب المرجب به نام «لیله الرغائب» مشهور است که اعمال و ادعیه خاصی هم برای آن ذکر شده است. از دیرباز شمار زیادی از مومنین در این شب به شب‌زنده‌داری و احیا می‌پرداختند  این سنت در تهران نیز قدمتی قابل توجه دارد.

فرود همه فرشتگان الهی روی زمین
حدیث مهمی از پیامبر اعظم(ص) درباره شب جمعه اول‌ ماه مبارک رجب آمده است که در بخشی از آن چنین می‌خوانیم: « زمانی که یک سوم از شب جمعه اول این‌ماه سپری می‌شود، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین باقی نمی‌ماند مگر آنکه در کعبه و پیرامون آن گرد می‌آیند و خداوند بر آنها نظر افکنده و خطاب به آنها می‌گوید:‌ ای فرشتگان من، هر حاجتی دارید از من بخواهید.فرشتگان می‌گویند: پروردگارا، حاجت ما از تو این است که روزه‌داران‌ماه رجب را بیامرزی. خداوند - تبارک و تعالی - می‌فرماید: چنین کردم.»

اعمال لیله الرغائب چیست؟
نماز: در شب لیله الرغائب نمازی وارد شده که خواندن آن اجر و ثواب بسیاری دارد. ازجمله آنکه هرکه آن را بخواند هنگام شب اوّل قبرش حق‌تعالی ثواب آن را به نیکوترین صورت و با روی گشاده و درخشان و زبانی گویا به‌سوی او می‌فرستد، پس به او می‌گوید:‌ ای محبوب من، تو را بشارت باد که از هر شدّت و سختی نجات یافتی.
کیفیت این نماز  چنین است: «اولین پنجشنبه‌ماه رجب را روزه می‌گیری، چون شب جمعه درآید، بین نماز مغرب و عشا ، 12 رکعت نماز می‌خوانی، هر دو رکعت با یک سلام به این ترتیب که: در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و 3مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره‌توحید می‌خوانی و هنگامی که از نماز فارغ شدی70 مرتبه می‌گویی:
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِی الْأُمِّی وَعَلَی آلِهِ.
سپس به سجده می‌روی و70مرتبه می‌گویی:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکه وَالرُّوحِ.
آنگاه سر از سجده برمی‌داری و70 مرتبه می‌گویی:
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّک أَنْتَ الْعَلِی الْأَعْظَمُ.
دوباره به سجده می‌روی و 70 مرتبه می‌گویی:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکه وَالرُّوحِ.
سپس حاجت خود را بخواه که به خواست خدا برآورده خواهد‌شد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید