• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120117
+
-

گوناگونی صداها

دهه70 از تأثیرگذارترین دوره‎‌‎های شعر فارسی است، اتفاق‎‌‎هایی از این دهه در شعر فارسی آغاز می‎‌‎شود که تا امروز هم ادامه پیدا می‎‌‎کند

شعر
گوناگونی صداها


مرتضی کاردر 

سال‎‌‎های پس از پایان جنگ است و دوره سازندگی آغاز شده. تغییر گفتمان جامعه به شکل‎‌‎های گوناگون جلوه می‎‌‎کند، ازجمله در آثار شاعران. دهه 70 از تأثیرگذارترین دوره‎‌‎های شعر فارسی است، اتفاق‎‌‎هایی از این دهه در شعر فارسی آغاز می‎‌‎شود که تا امروز هم ادامه پیدا می‎‌‎کند. دهه 70 دوره گوناگونی صداها در شعر فارسی است.
نسل شاعران انقلاب اسلامی پس از پایان جنگ به تأمل بیشتر در سروده‎‌‎های گذشته مشغولند و مجموعه‎‌‎هایشان را سامان می‎‌‎دهند و به انتشار می‎‌‎رسانند. بهترین مجموعه‎‌‎شعرهای نسل اول شاعران انقلاب اسلامی در این سال‎‌‎ها خلق می‎‌‎شود، مثل «آینه ‎‌‎های ناگهان» قیصر امین‎‌‎پور و «گنجشک و جبرئیل» سیدحسن حسینی و «شبلی و آتش» علیرضا قزوه و «فصلی از عاشقانه‎‌‎ها»ی سهیل محمودی و «ماه و کتان» یوسفعلی میرشکاک و...
نسل تازه‎‌‎ای می‎‌‎آیند که ادامه جریان شعر انقلاب محسوب می‎‌‎شوند، مثل محمدکاظم کاظمی، هادی سعیدی کیاسری، سیدعلی میرافضلی، عبدالرضا رضایی‎‌‎نیا، سعید بیابانکی، محمدحسین جعفریان، صادق رحمانی، حمیدرضا شکارسری و... بیشترشان شعر را هم در قالب‎‌‎های کلاسیک و هم در شعر آزاد پی می‎‌‎گیرند.
مجله‎‌‎هایی مثل «ادبستان» و «شعر» و صفحه بشنو از نی در روزنامه اطلاعات بیشتر ادبیات انقلاب اسلامی را نمایندگی می‎‌‎کنند، اگرچه رویکردشان در شعر اعتدالی است. مجله‎‌‎های عمومی‎‌‎تری مثل اطلاعات هفتگی و جوانان نیز همینطور.
در سوی دیگر مجله‎‌‎هایی مثل «آدینه»، «دنیای سخن»، «گردون»، «معیار»، «تکاپو» و... منتشر می‎‌‎شوند که آنها نیز خوانندگان بسیار دارند. شعرهای نسل تازه‎‌‎ای از شاعران در این مجله‎‌‎ها منتشر می‎‌‎شود. شاعرانی که می‎‌‎کوشند از تجربه‎‌‎های شاعران گذشته پا فراتر بگذارند و شکل‎‌‎های گوناگونی را در شعر بیازمایند، مثل فرشته ساری، حافظ موسوی، نازنین نظام‌شهیدی، رضا چایچی، مهرداد فلاح، بهزاد زرین‎‌‎پور، هیوا مسیح و.... شاعرانی که کمی بعد شاعران جریان شعر دهه 70 نام می‎‌‎گیرند.
نمی‎‌‎توان از این شاعران سخن گفت و از مجموعه‎‌‎های تأثیرگذاری مثل «قاب‎‌‎های بی‎‌‎تمثال» فرشته ساری و «بر سه‎‌‎شنبه برف می‎‌‎بارد» نازنین نظام‌شهیدی و «دستی به شیشه مه‎‌‎گرفته دنیا» حافظ موسوی و... یاد نکرد.
اما مرکز ثقل بسیاری از اتفاق‎‌‎های شعر پیشرو دهه 70 کارگاه شعر دکتر رضا براهنی است که در خانه او تشکیل می‎‌‎شود و شاعران بسیاری از کارگاه‎‌‎های او به شعر امروز معرفی می‎‌‎شوند که کتاب بالینی‎‌‎شان «خطاب به‎‌‎ پروانه‎‌‎ها»ست و مقاله «چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم».
البته کم نیستند شاعرانی که شعرشان را در مجله‎‌‎های هر دو سو منتشر می‎‌‎کنند. آنچه در هر دو گروه به چشم می‎‌‎خورد، میل به بازخوانی شاعران بزرگ فارسی (نیما، اخوان، شاملو، فروغ، سهراب) و ارائه قرائت‎‌‎های تازه از شاعران گذشته است.
شاعران نسل‎‌‎های گذشته مثل احمدرضا احمدی، بیژن جلالی، سیمین بهبهانی، محمدعلی سپانلو، منوچهر آتشی، یدالله رؤیایی، شمس لنگرودی و علی باباچاهی و سیدعلی صالحی و هرمز علی‎‌‎پور و حسین منزوی و محمدعلی بهمنی و... نیز حاضرند و مجموعه‎‌‎هایشان منتشر می‎‌‎شود.
نشانه‎‌‎های تغییر در غزل نیز از دهه 70 آشکار می‎‌‎شود. نسل نو غزل‌سرایان به‎‌‎مرور زیبایی‎‌‎شناسی تازه‎‌‎ای در غزل فارسی شکل می‎‌‎دهند که غزل فرم یا غزل دهه 70 و... نام می‎‌‎گیرد. شمار صداهای مستقل در شعر دهه 70 نیز کم نیست؛ از شاعران پیشکسوتی مثل محمدباقر کلاهی اهری، بیژن نجدی، شاپور بنیاد، قاسم آهنین‎‌‎جان، اکبر اکسیر گرفته تا شاعران جوان‎‌‎تری مثل رحمت حقی‎‌‎پور، رسول یونان، سعید آرمات و... که از دهه 70 آغاز می‎‌‎کنند.
شعر دهه 70 پس از دوم خرداد و شکوفایی مطبوعات رونق بیشتری پیدا می‎‌‎کند و امکان عرضه و ارائه کارهای شاعران، بیشتر می‎‌‎شود.
سرعت تغییرات و تحولات در شعر دهه 70 به‎‌‎اندازه‎‌‎ای است که هر روز نام و حلقه و جریان تازه‎‌‎ای ظهور می‎‌‎کند و شاعران شتابان دوره‎‌‎های گذشته و حال و آینده را پشت سر می‎‌‎گذارند و می‎‌‎کوشند در ارائه شعری متفاوت از یکدیگر سبقت بگیرند. بررسی همه نام‎‌‎ها و حلقه‎‌‎ها و جریان‎‌‎های شعر دهه 70 در نوشته‎‌‎ای کوتاه ممکن نیست و بی‎‌‎تردید بسیاری از قلم افتاده‎‌‎اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید