• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119911
+
-

جنگ لفظی ایران و آمریکا در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی

پاسخ ایران به اتهام ترامپ

دیپلماسی
پاسخ ایران به اتهام ترامپ

 در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و درحالی‌که کمتر از یک ‌ماه تا پایان کار دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا باقی است، تنش در روابط آمریکا و ایران یک‌بار دیگر اوج گرفته است. دونالد ترامپ برای نخستین‌بار از زمان شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکست به جو بایدن، دوباره در توییتر برای ایران خط و نشان کشید!
به گزارش همشهری، ترامپ در 2توییت جداگانه مدعی شد ایران مسئول راکت‌های فرود آمده اخیر به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا در عراق است. او در نخستین توییت خود نوشت: سفارتخانه ما یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. 3تا از آنها عمل نکرد. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران، و حالا حرف از حملات دیگری علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم.
ترامپ در توییت دیگری نوشت: توصیه دوستانه‌ای به ایران دارم. اگر یک آمریکایی در عراق کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید!
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه پس از بیان همین ادعاها از سوی وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشته بود: «اتهامات ضدایرانی پمپئو را که آشکارا با هدف تنش‌آفرینی طرح شده، قویا رد می‌کنیم. ایران هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را مردود می‌داند. حضور نظامی ایالات متحده منبع بی‌ثباتی در منطقه ماست. هیچ میزانی از تحریف نمی‌تواند آمریکا را از شرارت‌هایش مبرا کند.»
با این حال، به‌دنبال تهدید ترامپ این‌بار محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دست به‌کار شد و به اظهارات ترامپ جواب داد. او نوشت: ترامپ از یک عکس بی‌ارزش برای اتهام‌زنی به ایران استفاده می‌کند. دفعه قبل، ایالات متحده با ادعای ساختگی تسلیحات کشتار جمعی منطقه ما را نابود کرد، 7تریلیون دلار به باد داد و موجب تلفات 58976آمریکایی شد. این‌بار به‌مراتب بدتر خواهد بود. ترامپ مسئول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روزهای پایانی کارش خواهد بود. او در ‌توییت دیگری هم نوشت: «قراردادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد. ترامپ، به‌زبان خودت.»
در جریان حملات راکتی به سفارت آمریکا کسی آسیب ندیده بود اما سال گذشته در چنین روزهایی مرگ یک پیمانکار آمریکایی در عراق باعث شد ترامپ حملاتی را به مواضع حشدالشعبی ترتیب بدهد که در ادامه اعتراضات میدانی در مقابل سفارت آمریکا در بغداد را به‌دنبال داشت. چند روز پس از این تحولات بود که پهپاد مهاجم در محوطه فرودگاه بغداد 2 خودروی متعلق به حشد‌الشعبی را که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشد‌الشعبی سرنشین آن بودند، هدف قرار داد  که به شهادت آنها منجر شد. ایران هم در عملیاتی انتقام‌جویانه پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق را موشک‌باران کرد. قبل از حملات موشکی ایران به پایگاه آمریکایی‌ها، ترامپ در توییتر هشدار داده بود که اگر ایران به مواضع آمریکا حمله کند 52نقطه را در ایران هدف قرار می‌دهد اما پس از حملات به عین‌الاسد ترامپ در نشست خبری از تهدید خود عقب نشست و گفت هیچ آمریکایی در حمله ایران آسیب ندیده است و به همین دلیل آمریکا به تحریم‌های تازه علیه ایران بسنده می‌کند.
در روزهای اخیر و در آستانه برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، شبکه العهد عراق به نقل از برخی منابع اعلام کرد که دولت ترامپ عراق را تهدید کرده و گفته است که اگر تصاویر یادبودی از سردار سلیمانی و ابومهدی در فرودگاه بغداد نصب شود، این فرودگاه تحریم خواهد شد.
درحالی‌که جنگ لفظی ترامپ و ایران این روزها افزایش یافته است، برخی رسانه‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) پس از تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که ایران پشت تلاش‌های سایبری اخیر برای تحریک خشونت علیه مدیر این سازمان و چند مقام آمریکایی دیگر قرار داشته است.
بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل در یک ای‌میل به این خبرگزاری گفته است که تهران هیچ نقشی در تحریک خشونت و ایجاد ناآرامی در آمریکا نداشته و ایران خود همواره بزرگ‌ترین قربانی حملات سایبری، ازجمله ویروس استاکس‌نت بوده است.
هفته گذشته اخباری درباره هک‌شدن برخی سامانه‌‌های مرتبط با وزارت خزانه‌داری آمریکا و سرقت اطلاعات آن منتشر شده بود‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید