• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119772
+
-

اسرائیل در مسیر انتخابات چهارم

درپی انحلال پارلمان، اکنون معادلات سیاسی رژیم صهیونیستی به چهارمین انتخابات پارلمانی طی ۲سال گذشته گره خورده است

خاورمیانه
اسرائیل در مسیر انتخابات چهارم


با شکست برنامه نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی برای تصویب بودجه سال2021، بار دیگر تمام تلاش‌ها برای خروج این رژیم از بن‌بست‌سیاسی ناکام مانده و در نتیجه، پارلمان در بامداد روز گذشته منحل شد. به این ترتیب باز هم تمام معادلات به انتخابات پارلمانی و در پی آن، تشکیل دولت جدید گره خورده است. این چهارمین انتخابات پارلمانی اسرائیل طی 2سال اخیر به‌حساب می‌آید که قرار است در تاریخ سوم فروردین سال آینده برگزار شود.
اختلافات سیاسی و اقتصادی برسر بودجه سال2021 اسرائیل طی ماه‌های اخیر از مدار موافقان-مخالفان دولت خارج شده و بخشی از اردوگاه حامیان دولت ائتلافی نتانیاهو و بنی‌گانتز را هم درگیر کرده بود. به روایت روزنامه هاآرتص، نمایندگان نزدیک به بنی‌گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و رهبر ائتلاف آبی-سفید اصرار داشتند بودجه سال جدید با وجود تمام اختلافات تصویب شده و زمینه برای بازگشت ثبات و آرامش به فضای سیاسی اسرائیل مهیا شود. در مقابل اما جناح نتانیاهو حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نشده و با رأی مخالف به نسخه تعدیل شده بودجه، آخرین امیدها برای عبور از بحران را از بین بردند. در گزارش هاآرتص آمده: اگرچه در نگاه اول این رخداد، شکستی برای نتانیاهو به‌نظر می‌رسد اما در واقع، انحلال پارلمان و تشکیل دولت جدید، هدف اصلی او از تمام این تحرکات بوده است. نتانیاهو طی 2 سال گذشته با وجود تمام بحران‌ها و همچنین پرونده فساد اقتصادی، با تکیه بر بحران‌های سیاسی ناشی از سقوط دولت‌ها و انحلال پیاپی پارلمان‌ها توانسته به حضور خود در صحنه قدرت ادامه دهد.
تمام اینها در حالی است که ائتلاف آبی- سفید (اصلی‌ترین رقیب حزب لیکود) به‌دلیل موافقت بنی‌گانتز با حضور در دولت، دیگر انسجام سابق را نداشته و نتانیاهو این بار شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد. شبکه الجزیره در این‌باره می‌نویسد: بنی‌گانتز و ابی اشکنازی، رهبران نظامی ائتلاف آبی- سفید تصور می‌کردند با توافق برسر دولت ائتلافی، از یک‌سو نتانیاهو را مهار کرده و از سوی دیگر، حضور خود در قدرت را تضمین می‌کنند. اما تجربه ماه‌های گذشته نشان داد این تصور اشتباهی بزرگ و پرهزینه برای مخالفان نتانیاهو بوده است.
باوجود این اما تمام معادلات مطابق میل نخست‌وزیر اسرائیل پیش نمی‌رود. اگرچه نتانیاهو تا‌کنون به‌خوبی توانسته اصلی‌ترین ائتلاف رقیب خود را دچار انشقاق داخلی کند اما از سوی دیگر، وضعیت او در داخل حزب لیکود چندان مناسب نیست. جدعون ساعر، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی در حزب راستگرای لیکود سرانجام در‌ماه گذشته از بحران داخلی این حزب پرده برداشته و از تاسیس حزب «امید جدید و وحدت اسرائیل» برای رقابت با نتانیاهو خبر داد. او در یک نشست خبری به رسانه‌های رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو سرنوشت ما و دولت اسرائیل را به مشکلات شخصی خود پیوند زده است. ما تا‌کنون به‌دلیل منافع عمومی و ساختار حزبی در مقابل رفتارهای او سکوت کرده‌ایم اما حالا و با بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا، دیگر دلیلی برای انفعال مقابل اشتباهات پرهزینه نخست‌وزیر باقی نمانده است.
جدایی ساعر از حزب لیکود، به‌دلیل موقعیت وی نزد پایگاه اجتماعی راستگرا در رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است، چرا که او می‌تواند سبد رأی نتانیاهو را دوپاره کرده و خود را به‌عنوان نماینده حقیقی سیاست‌های راست افراطی معرفی کند. بر این اساس، اگرچه اردوگاه رقبای سیاسی نتانیاهو در انتخابات آینده دچار مشکلات اساسی است، اما او در میان متحدین خود با معضلی جدی روبه‌رو خواهد شد. تمام اینها در حالی است که ائتلاف میانه‌رو آبی- سفید نیز می‌تواند با تغییر بخشی از سیاست‌های خود، به صف حامیان ساعر پیوسته و کار را برای نتانیاهو از آنچه هست سخت‌تر کند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
براساس آخرین نظرسنجی‌های منتشر شده از سوی پایگاه‌های معتبری همچون شبکه11 تلویزیون رژیم صهیونیستی و یا روزنامه هاآرتص، احزاب چپگر‌ا به کلی از صحنه سیاسی اسرائیل حذف شده‌اند و در انتخابات آینده، عملا حرفی برای گفتن نخواهند داشت. برای مثال تعداد کرسی‌های احتمالی حزب کار به‌عنوان شناخته شده‌ترین حزب چپ، براساس تمام نظرسنجی‌ها از عدد 5تجاوز نمی‌کند. این در حالی است که مجموعه احزاب و جریانات راستگرا نزدیک به 100کرسی (از مجموع 120) را در اختیار خواهند داشت. روزنامه العربی الجدید در تحلیل نتایج نظرسنجی‌ها می‌نویسد: روشن است که در انتخابات آینده هیچ جایی برای رقابت احزاب غیرراستگر‌ا، حتی در قالب‌های نمایشی نظیر ائتلاف‌آبی - سفید وجود ندارد و رقابت اصلی به‌طور مطلق بین جریانات راست افراطی تعریف می‌شود؛ جریاناتی ازجمله حزب لیکود، یهودی‌های حریدی، نفتالی بنت، آویگدور لیبرمن و البته جریان انشقاقی جدعون ساعر که احتمالا شگفتی اصلی در انتخابات را رقم خواهد زد. براساس نظرسنجی روزنامه هاآرتص، در شرایطی که حدود 3‌ماه به انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی زمان باقی مانده، حزب جدعون ساعر قادر است بین 44 تا 46 کرسی کنست را از آن خود کند. درصورت صحت این نظرسنجی‌ها می‌توان گفت انتخابات آینده براساس دوقطبی نتانیاهو- ساعر برگزار می‌شود. البته نباید فراموش کرد در سایه این دوقطبی، موضع سایر احزاب راست افراطی که رأی کمتری دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه جابه‌جایی این آرا می‌تواند کفه ترازو را به‌نفع هریک از 2نامزد اصلی تغییر دهد.
از سوی دیگر، احزاب عربی شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی اسرائیل نیز به‌دلیل تضعیف ائتلاف میانه‌رو آبی- سفید با معضل تأثیرگذاری در معادلات روبه‌رو خواهند شد؛ چرا که توجیهی برای پیوستن این احزاب به هیچ‌یک از رقبای اصلی (نتانیاهو و ساعر) وجود ندارد و عملا رأی آنها، تأثیری در نتیجه نهایی انتخابات نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید