• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119759
+
-

روی خط دیپلماسی- اعتراض طالبان و دولت افغانستان به ظریف

اظهارات وزیر خارجه در گفت‌وگو با یک رسانه افغان با اعتراض دولت افغانستان و طالبان مواجه شد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با «طلوع‌نیوز» درباره موضع ایران در رابطه با طالبان گفته بود: «در قوانین، ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم؛ ما در این‌باره تابع ملل متحدیم.» ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به این موضوع اظهارات ظریف را «مداخله آشکار» در امور داخلی افغانستان و «غیرمسئولانه» و «به‌دور از واقعیت» دانست که به روابط 2کشور لطمه وارد می‌کند. همچنین ظریف با تأیید حمایت ایران از لشکر فاطمیون علیه گروه تروریستی داعش نیز گفت: اینها بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌تواند با سابقه رزم آنها با تروریست‌ها و داعش هر جا که بخواهد از آنها برای مبارزه با داعش و تروریسم و نیز حفظ امنیت افغانستان کمک بگیرد. به گزارش تسنیم، «گران هیواد» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نیز در این‌باره گفت که حضور شهروندان افغانستان در صفوف فاطمیون خلاف منافع ملی، قانون اساسی و سیاست خارجی افغانستان است.

  خط و نشان آمریکا برای فرودگاه بغداد 
 در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، شبکه العهد عراق به نقل از برخی منابع اعلام کرد که دولت ترامپ عراق را تهدید کرده و گفته که اگر تصاویر یادبودی از سردار سلیمانی و ابومهدی در فرودگاه بغداد نصب شود، این فرودگاه تحریم خواهد شد. در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، خیابان‌ها و میادین در سراسر عراق به تصاویر بزرگ از این شهدا مزین شده و هماهنگی‌ها و تدارکات برای برگزاری باشکوه مراسم سالگرد همچنان ادامه دارد.

  پادرمیانی قطر بین ایران و اعراب
محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر اعلام کرد که در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در رابطه با مسائل مختلف منطقه و تحولات بحران میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با قطر و همچنین توافق هسته‌ای ایران بحث و رایزنی کرده است. محمد بن عبدالرحمن گفت: ما خواهان گفت‌وگو بین کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) و ایران هستیم و از هر ابتکار عملی که منطقه را باثبات می‌کند، استقبال می‌کنیم.

  سفر سردار قاآنی به بغداد 
 العالم، روز چهارشنبه، به نقل از خبرنگار خود در عراق گزارش داد که «سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به بغداد سفر کرده است. طبق این گزارش، سردار قاآنی در این سفر با مقامات بلندپایه عراقی دیدار کرده و با آنها راه‌های توسعه همکاری دوجانبه میان 2کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده است. در ادامه خبر العالم آمده است که سفر سردار قاآنی به بغداد از پیش برنامه‌ریزی شده بوده و ارتباطی با موضوع هدف گرفته شدن سفارت آمریکا در بغداد نداشته است.

  رایزنی خاجی با مقام اروپایی درباره یمن
علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی درگفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی با پیتر سمنی بی‌ نماینده ویژه سوئد در امور یمن درباره آخرین تحولات سیاسی و وضعیت فجیع انسانی در یمن رایزنی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید