• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11952
+
-

رکوردزنی قیمت نفت روی موج بحران سوریه

قیمت جهانی نفت دیروز پس از 1230 روز تحت تاثیر اوج‌گیری تنش بین روسیه و آمریکا بر سر بحران سوریه رکورد زد و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به بیش از 71 دلار و 50 سنت رسید که بالاترین قیمت از 7 آذرماه سال 1393 تاکنون است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیروز در حاشیه سفر به دهلی نو برای شرکت در مجمع جهانی انرژی قیمت‌های کنونی نفت خام را قابل قبول ارزیابی کرد.

او در عین حال با اشاره به شرایط جدید جغرافیای سیاسی منطقه گفت: سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف کنندگان و همچنین تولید کنندگان این محصول راهبردی خواهد شد. به گزارش ایرنا، وزیر نفت ایران درباره اوضاع فعلی حوزه انرژی در جهان تاکید کرد: بازار نفت باید غیر‌سیاسی باشد و به گاز نیز در بازارهای جهانی اهمیت داده شود. سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف‌کنندگان و همچنین تولید کنندگان نفت خواهد شد چون این بازار، یک مجموعه به هم پیوسته است و آسیب به یک کشور سبب آسیب به سایر کشورها خواهد شد. خبرگزاری رویترز در تحلیلی با اشاره به افزایش قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی نوشت: تنش‌های موجود در خاورمیانه که قیمت نفت را بالا می‌برد تا حدودی با افزایش ذخایر نفت آمریکا و تولید در این کشور خنثی شده است اما بازارهای نفتی به علت تنش‌ها در غرب آسیا متشنج شده بودند. آمریکا و هم‌پیمانانش به بهانه حملات شیمیایی هفته گذشته در این کشور در حال بررسی حمله هوایی به نیروهای سوریه‌ای هستند. موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 6 آوریل 1.8 میلیون بشکه افزایش یافته و به 29.1 میلیون بشکه رسیده است. این درحالی است که تحلیلگران انتظار 189 هزار بشکه کاهش را دارند. خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور اجازه یک فزونی و اشباع دیگر در بازار را نخواهد داد به این معنا که این کشور همچنان به کاهش عرضه در بازار برای بالا بردن قیمت‌ها ادامه خواهد داد. خبر دیگر اینکه نگرانی سرمایه‌گذاران از تنش‌ها در منطقه قیمت طلا را بالا برد. جاناتان باتلر، تحلیلگر کالاهای اساسی در میتسوبیشی در لندن گفت: عوامل ژئوپلتیکی دلیل اصلی نوسانات قیمت طلا در این هفته بوده است از این‌رو طلا احتمالا هنوز جایی برای افزایش بیشتر دارد. وی افزود: اگر طلا سطح مقاومتی 1340 دلار را بشکند، می‌تواند به اوج قیمتی 1360 دلار در اواخر ماه مارس  برسد.

ارزش روبل روسیه سقوط کرد

روبل روسیه هم که دیروز به کمترین میزان دو سال گذشته رسید و 11 درصد از ارزش خود را از دست داد، کمترین میزان از اواخر سال ۲۰۱۶ تاکنون به شمار می‌آید. به گزارش فارس، اصلی‌ترین دلیل کاهش ارزش روبل فشار سیاسی ناشی از واشنگتن است که سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور را مجبور می‌کند از سرمایه‌گذاری در مسکو خودداری کنند، البته بالا رفتن قیمت نفت در معاملات دیروز باعث شد تا از کاهش بیشتر ارزش روبل جلوگیری شود.

سین مکلاف‌لین، کارشناس مؤسسه کاپیتال اکونومیک، معتقد است: شرایط به‌گونه‌ای است که این احتمال وجود دارد در صورتی که قیمت نفت بالا بماند، ارزش روبل روسیه در آینده دوباره افزایش یابد،‌ البته تأثیرات منفی تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو می‌تواند به روبل آسیب زده و بازار بورس روسیه را منفی کند.

میخائیل ماشکنکو،‌کارشناس مؤسسه ای‌تورو، معتقد است: سیاست خصمانه غرب علیه روسیه، سرمایه‌دارانی که به صورت بلندمدت در روسیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به خارج کردن دارایی‌های خود از این کشور مجبور می‌کند. اگرچه تعداد شرکت‌ها در تحریم‌های جدید  محدود است، اما سرمایه‌گذاران خارجی در روسیه این اقدام را نشانه‌ای از لزوم فروش دارایی‌های خود در این کشور می‌دانند؛ چراکه سیگنال‌های جدید در تقابل روسیه با غرب، این احتمال را ایجاد می‌کند که در آینده شاهد افزایش بیشتر تحریم شرکت‌ها در روسیه باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید