• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119509
+
-

منتظر بودجه دولتی نمانیم

با کارشناس
منتظر بودجه دولتی نمانیم

سال‌هاست که تقویت زیرساخت‌های گردشگری معطل بودجه‌های تخصیص داده شده از سوی دولت مانده‌اند و در خلأ حضور بخش خصوصی، این شرایط، عقب‌ماندگی‌های عمده‌ای رقم زده است. به همین دلیل کارشناسان گردشگری متکی نبودن به منابع دولتی را اصل توسعه صنعت گردشگری و توریسم می‌دانند و معتقدند با پررنگ شدن بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران می‌توان شاهد تحولات در این حوزه بود. همچنین تقویت روحیه گردشگرپذیری در جوامع محلی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی، نشان دادن چگونگی تأثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و همسو با همه این عوامل، تامین زیرساخت‌ها، امری مهم در توسعه این صنعت است.
یک کارشناس ارشد گردشگری در این‌باره به همشهری می‌گوید: نیمی از مشکلات امروز گردشگری ایران در استان‌های پرظرفیت و به نتیجه نرسیدن طرح‌های این حوزه، به‌دلیل نداشتن برنامه‌ریزی مناسب برای اخذ بودجه و نبود مدیریت در هزینه‌کرد منابع است.
سیدهمام عمادی‌راد، ادامه می‌دهد: بخشی از اعتبار تعیین شده برای هر یک از استان‌ها در فصل گردشگری براساس گزارش‌هایی است که از واحدهای مرجع در هر استان مانند استانداری، فرمانداری و سازمان میراث فرهنگی برای سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود. گاهی ضعف عملکرد این واحدها و ارسال گزارش ناقص و نداشتن برنامه مطلوب برای کسب بودجه در یک استان موجب می‌شود که اعتبار کمتری به آن استان تعلق گیرد. گاهی هم سیاست‌ها و اولویت‌بندی‌های دولت برای برخی از استان‌ها بودجه‌ای ‌بیشتر و برای برخی بودجه‌ای ‌کمتر را رقم می‌زند.
وی با تأکید بر اینکه برای توسعه پایدار صنعت گردشگری باید امکانات زیرساختی نظیر اقامتگاه و پذیرایی، خدمات وسیله نقلیه، عوامل معرفی ظرفیت‌ها و همچنین زیرساخت فرهنگی در جامعه فراهم باشد، عنوان می‌کند: برای پیشرفت این صنعت نباید منتظر بودجه دولتی باشیم بلکه صاحبان مشاغل گردشگری می‌توانند در این صنعت تحول ایجاد کرده و باعث توسعه شوند و سود آن نیز به جیب خودشان و مردم می‌رود. اکنون از هر 11شغل، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است و این حوزه تا حدی در اقتصاد اثرگذار شده که بعد از صنایع نفت و خودروسازی از لحاظ میزان درآمد و اشتغال پایدار از صنعت گردشگری، به‌عنوان اقتصاد سوم جهان یاد می‌شود.
عمادی‌راد معتقد است: توسعه بوم‌گردی به‌عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری می‌تواند باعث ایجاد اشتغال حتی در دورافتاده‌ترین روستاها با حداقل بودجه و هزینه‌کرد شود. او تأکید می‌کند: بوم‌گردی و گردشگری کشاورزی که اخیرا در بسیاری از کشورها آسیای شرقی توسعه یافته، می‌تواند موجب رونق گردشگری در بسیاری از استان‌ها شود و کمبود بودجه دولتی را تا حدی جبران کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :