• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119497
+
-

همشهری روایت تورمی مرکز آمار از بازار املاک را بررسی می‌کند

رشد 151درصدی تعداد معاملات زمین و کلنگی

امسال، میانگین قیمت زمین شهری و ساختمان کلنگی 102درصد و تعداد معاملات آن 151درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است

به گزارش همشهری، هنوز پاسخ این سؤال مشخص نیست که یکه‌تازی تورم در بازار مسکن به پایان رسیده‌ یا نه؛ اما آنچه از اطلاعات مرکز آمار ایران از تحولات بازارهای زمین، مسکن و اجاره برمی‌آید حاکی از این است که تورم داغ تابستانی در بازار املاک باعث شده شیب تورم زمین و مسکن در تابستان امسال معادل 4برابر شیب تورم عمومی باشد؛ به‌گونه‌ای که در این فصل، میانگین قیمت زمین 28.4درصد و قیمت مسکن 24.8درصد نسبت به بهار افزایش یافته است. در این میان تورم فصلی بازار اجاره‌ نیز با افزایش 12.7درصدی مواجه شده که تقریباً دو برابر تورم عمومی کشور است.

بازارگرمی زمین
یکی از نکات جالب گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار املاک کشور این است که در تابستان امسال، تعداد معاملات زمین یا زمین ساختمان کلنگی 86.7درصد نسبت به فصل بهار بیشتر شده است. همچنین این شاخص در مقایسه با تابستان سال قبل از افزایش 151.2درصدی برخوردار است که با توجه به رابطه مستقیم معاملات زمین و اقدام برای تولید مسکن، می‌تواند نکته مثبتی برای آینده بازار مسکن باشد. البته آمارهای مربوط به صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری، حداقل تا فصل بهار امسال افزایش شدید تقاضا برای تولید مسکن را تأیید نمی‌کند؛ ضمن اینکه سازندگان حرفه‌ای مسکن معتقدند به‌واسطه بالا رفتن هزینه تولید و کاهش شدید قدرت خرید سازندگان املاک رشد تولید مسکن دور از انتظار است.
به گزارش همشهری، در فصل بهار امسال، تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی شهر تهران 15.3درصد کمتر از فصل بهار سال قبل بوده، اما سایر نقاط شهری وضعیت مساعدتری را تجربه کرده‌‌اند و صدور پروانه ساختمانی در این مناطق 6.8درصد بیشتر از بهار98 بوده‌است. با اتکا به این آمارها و تاثیر مهاجرت معکوس بر تولید مسکن، می‌توان برآورد کرد که افزایش 86.7درصدی تعداد معاملات زمین یا زمین ساختمان مسکونی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار، تا حدودی ناشی از استقبال سازندگان در شهرستان‌ها باشد.

روزهای طلایی بازار مسکن
در تابستان امسال، بازار مسکن نیز گرچه مانند بازار زمین پرتقاضا و گرم نبوده اما توانسته است رشد خوبی را نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل تجربه کند. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در تابستان امسال متوسط قیمت فروش مسکن در معاملات سراسر کشور 24.8درصد نسبت به فصل بهار رشد کرده و همزمان تعداد معاملات مسکن نیز با افزایش 33.8درصدی مواجه شده است.
این بازار در مقایسه با تابستان سال قبل نیز با رشد 95.8درصدی قیمت و 74.2درصدی تعداد معاملات روبه‌رو بوده که عملکرد خوبی محسوب می‌شود. البته فصل تابستان مصادف با فصل سنتی جابه‌جایی در بازار مسکن است و همواره تعداد معاملات مسکن در این فصل با بهبود نسبی مواجه می‌شود، اما با توجه به این در شرایط فعلی مسکن، تقاضای مصرفی سهم بسیار اندکی از معاملات مسکن دارد، رشد 33.8درصدی معاملات در این فصل موضوعی است که از دو جهت می‌تواند قابل‌تأمل باشد. سناریوی اول این است که از نظر خریداران و سرمایه‌گذاران مسکن، این کالای سرمایه‌ای همچنان می‌تواند در میان‌مدت بازدهی مناسبی به همراه داشته باشد که در این صورت احتمال طولانی شدن رکود پاییزی مسکن چندان قوی نخواهد بود. 
سناریوی دوم نیز این است که سفته‌بازان، سوداگران و سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت مسکن با انتظار رکود میان‌مدت مسکن و حتی تخلیه حباب قیمتی این بازار، زمینه را برای فروش واحدهای موجود خود به صاحبان نقدینگی سرگردان فراهم آورده باشند که در این صورت می‌توان رکوردهای ثبت‌ شده در بازار مسکن تابستان امسال را به‌عنوان قله‌های این بازار به شمار آورد که حداقل در میان‌مدت فتح نخواهد‌شد.


  رکوردشکنی بازار اجاره
یکی از جالب‌ترین تحولات بازار املاک کشور در فصل تابستان امسال، رشد تعداد قراردادهای اجاره مسکونی است که عمده‌ترین دلیل آن می‌تواند مربوط به پرداخت ودیعه مسکن به مستأجران و الزام آنها به ارائه قرارداد معتبر و دارای کد رهگیری باشد. البته جدی‌تر شدن اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز تا حدودی می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل افزایش تعداد قراردادهای اجاره محسوب شود. براساس اعلام مرکز آمار ایران، در تابستان امسال تعداد قراردادهای اجاره منعقد شده در کشور 266.7درصد بیشتر از فصل بهار و 61.1درصدی بیشتر از تابستان سال قبل بوده است. با توجه به اینکه تعداد مستأجران کشور سالانه به میزان ایجاد خانوارهای جدید افزایش می‌یابد، رشد 61.1درصدی قراردادها نسبت به سال قبل عمدتاً ناشی از ثبت قراردادهای غیررسمی بازار اجاره است که باعث شده تحولات قیمتی این بازار نیز با دقت‌ بالاتری در آمارها منعکس شود. البته مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تمدید اجباری اغلب قراردادهای اجاره و تعیین سقف افزایش قیمت در این قراردادها باعث شده ضرب تورم در بازار اجاره گرفته شود؛ اما باز هم براساس آمارهای رسمی، تورم فصلی بازار اجاره در تابستان امسال 12.7درصد بوده که تقریباً معادل دو برابر تورم عمومی کشور در این فصل است. همچنین تورم نقطه به نقطه بازار اجاره در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل معادل 34.8درصد ثبت شده که گرچه از نرخ تورم عمومی کشور بالاتر است، اما فاصله معناداری با تورم بازار مسکن دارد که بخشی از آن می‌تواند ناشی از حبابی شدن قیمت مسکن و بخش دیگر به‌واسطه زمان‌بر بودن تخلیه تورم مسکن در بازار اجاره باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید