• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119485
+
-

عروس خوش‌قدم

فیلم بهروز افخمی گیشه سینماها را در ابتدای دهه۷۰ تسخیر کرد

سینما
عروس خوش‌قدم


سعید مروتی 

تسهیل در صدور پروانه ساخت، برداشتن تصویب فیلمنامه برای کارگردان‎‌‎هایی که آخرین فیلمشان درجه کیفی الف گرفته و کلا فاصله گرفتن از ضوابط سفت و سخت دهه60، قرار بود تأثیر تحولات سیاسی، اجتماعی را در عرصه فرهنگ نمایان سازد. دهه60 تمام ‎‌‎شده بود و جامعه دلخوش به گشایش‎‌‎های اقتصادی، اجتماعی به استقبال دهه70 رفته بود. سینمای ایران در گذر از دهه60 و عصر دفاع‎‌‎مقدس به دهه70 و دوران سازندگی، با فضایی آزادتر از گذشته هم می‎‌‎توانست از عشق بگوید و هم از اجتماع. مدیریت فرهنگی اما درست در مقطع گشایش فضا، دچار چالش‎‌‎های رقابت 2جناح سیاسی کشور شده بود. شروع دهه70 دهه به حاشیه رفتن جناح چپ و قدرت گرفتن جناح راست بود. دولت از دست جناح چپ خارج شده بود و البته هاشمی به‌گفته خودش کابینه فراجناحی تشکیل داده و سهم چپ‎‌‎ها از کابینه حفظ سنگر وزارت ارشاد و وزارت علوم بود. سال70 پس‎‌‎لرزه‎‌‎های نمایش جنجالی «نوبت عاشقی» و «شب‌های زاینده‎‌‎رود» همچنان ادامه داشت. فشارها بر وزارت ارشاد شروع شده و به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید راستگرایان با دیدگاه‎‌‎های سنتی در حوزه فرهنگ، تحولات فرهنگی را برنمی‎‌‎تابند. مقاومت در برابر تغییر و ندیدن تحولات اجتماعی فرهنگی جامعه پس از جنگ، با نواختن ساز مخالف علیه ارشاد که همچنان در اختیار جناح مقابل بود، معنا می‎‌‎شد. سینمای ایران در چنین شرایطی وارد دهه70 شد، با شکست تجاری «گروهبان» کیمیایی در اکران نوروزی؛ کم‌تماشاگر‎‌‎ترین فیلم کارنامه کیمیایی که منتقدان دوستش داشتند و به فستیوال‎‌‎های ونیز و لندن راه یافته بود ولی تماشاگران اندکی به تماشای قاب‎‌‎های زیبا و خوش پرداخت محمود کلاری نشستند و از بیان موجز و تصویری کم‌دیالوگ‎‌‎ترین فیلم کیمیایی، حظ بصری بردند.
«پرده آخر» واروژ کریم‌مسیحی فاتح سیمرغ‎‌‎های جشنواره نهم، دیگر شکست‌خورده اکران 70 بود که نه درخشش در فستیوال و نه حمایت مطبوعات نتوانستند در گیشه یاری‎‌‎اش کنند. فن‌سالاری در پرده آخر، تماشاگر عام نیافت. خوش‌ساخت‎‌‎ترین فیلم اول یک کارگردان در سال‎‌‎های بعد از انقلاب، تنها منتقدان را راضی و خشنود از سالن سینما به بیرون فرستاد و قصه معمایی و اجرای بازیگران (با متفاوت‎‌‎ترین جمشید هاشم‌پور دوران) و همه وسواس‎‌‎ها و کمال‌گرایی‎‌‎های واروژ در نهایت نتوانست جلوی شکست تجاری فیلم را بگیرد.
اگر خانه‌تکانی روحی محسن مخملباف، شهر را به هم ریخته بود، تغییر فیلمسازان نسل انقلاب و جنگ هم در نوع خود غافلگیر‎‌‎کننده بود؛ مثل رسیدن رسول ملاقلی‌پور از «پرواز در شب» و «افق» به «مجنون»؛ از سینمای دفاع‎‌‎مقدس به سینمای تلخ اجتماعی و از جبهه به جامعه. تلخی مجنون که به فیلم‎‌‎های دهه 50 امیر نادری پهلو می‎‌‎زد، نشانه‎‌‎ای از آهنگ پرشتاب تغییرات بود؛ تغییراتی که از جامعه شروع می‌شد و به فیلمسازان تسری می‎‌‎یافت.
 در ابتدای دهه 70، سینمای کودک همچنان بچه‎‌‎های دهه 60 را به‎‌‎عنوان مخاطبان پرشور و علاقه‎‌‎مند جذب می‎‌‎کرد. ابوالحسن داوودی فاصله میان «سفر عشق» تا «سفر جادویی» را طی کرد. فیلمنامه «مداد قدیمی» ایرج کریمی با اقتباس از «بازگشت به آینده» رابرت زمه کیس توسط مهدی فخیم‎‌‎زاده بازنویسی شد و اکبر عبدی یک سال پس از موفقیت چشمگیر «دزد عروسک‎‌‎ها» دوباره در فیلمی از سینمای کودک حضور یافت و نتیجه موفقیت در گیشه بود. همچنان که کامبوزیا پرتوی نوستالژی فیلم جاهلی را با عروسک‎‌‎های «گربه آوازه‎‌‎خوان» زنده کرد. هر دو فیلم موفق سینمای کودک اکران 70، با نوشته‎‌‎های تند و تیز منتقدان مواجه شدند؛ منتقدانی که تغییر رویکرد فیلمسازان را برنمی‎‌‎تابیدند و درک نمی‎‌‎کردند که مثلا داریوش فرهنگ چطور از «طلسم» به «دو فیلم با یک بلیت» رسیده و سازنده «جهیزیه برای رباب» چگونه از «رنوی تهران 29» سر درآورده است.
سال70 هنوز اکشن‎‌‎ها و تریلر‎‌‎های ایدئولوژیک می‎‌‎توانستند تماشاگران پرتعداد بیابند و فیلم‌هایی چون «تعقیب سایه‎‌‎ها» (علی شاه حاتمی) یا «آتش پنهان» (حبیب کاوش) بدون بازیگر شناخته شده با تکیه بر حادثه و هیجان می‎‌‎فروختند؛ سالی که در نهایت به نام «عروس» افخمی ثبت شد که با بازیگران جوان و خوش‌منظرش و قصه ملودرام و کادر اسکوپ و نمایش جذاب آنچه در طول یک دهه کمتر دیده شده بود، سینمای ایران را تحت‎‌‎تأثیر قرار داد. پرفروش‎‌‎ترین فیلم سال 70، موفقیت تجاری را با مقبولیت در نگاه رسمی و تأیید منتقدان همراه کرد و به‎‌‎عنوان پدیده‎‌‎ای نوظهور چشم‎‌‎ها را خیره کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید