• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119458
+
-

بررسی بازار خریدهای زمستانی از پوشاک تا لوازم‌گرمایشی خانه

یک‌سوم حقوقت را بده، گرم بمان

یک‌سوم حقوقت را بده، گرم بمان

سبا ثروتی_روزنامه‌نگار

زمستان99 با همه زمستان‌های دیگر ایران متفاوت است. علاوه بر اینکه سرمای آن از اواسط پاییز خود را به رخ مردم کشید، همه‌گیری کرونا و عوارض جانبی‌ آن هم زمستان امسال را تحت‌تأثیر خود قرار داده است؛ مثلا ترس از ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط با زمستان در شرایطی که خطر ابتلا به کرونا از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است، به استرس‌های رایج زمستانی افزوده است. آورده دیگر کرونا برای زمستان امسال و برای تمامی فصول سال99، گرانی بی‌سابقه است. بی‌ارزش‌شدن پول‌ملی تحت‌تأثیر تحریم‌ها و پس از آن به‌واسطه رکود اقتصادی ناشی از کرونا، قیمت کالاهای مصرفی را در کشور بی‌اندازه بالا برد. در چنین شرایطی، تهیه ملزومات زمستانی، از لباس‌های زمستانی گرفته تا تجهیزات گرمایشی خانه‌ها، برای قشرهای متوسط و ضعیف جامعه در این زمستان بسیار دشوارتر از هر سال خواهد بود. در بازار پوشاک، روند صعودی قیمت پارچه به‌دلیل نوسانات نرخ ارز نقشی بسزا دارد؛ به این دلیل که حتی اگر تقاضا برای لباس‌های تولید داخل هم بالا باشد، بخش بزرگی از مواداولیه واحد‌های تولید پارچه و پوشاک وارداتی هستند. به این ترتیب حتی لباس‌هایی که در داخل کشور هم تولید می‌شوند، در سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها جایی ندارند.
تجهیزات گرمایشی هم وضعیتی مشابه وضعیت بازار لوازم خانگی دارند که از یک سو با رکود و بی‌میلی مشتری مواجه است و از سوی دیگر با افزایش قیمت تحت‌تأثیر نوسانات قیمت ارز. در ادامه قیمت تعدادی از اقلام مورد نیاز برای گذران زمستان را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا حدود هزینه خرید یک دست پوشاک گرم زمستانی و یک دستگاه از انواع لوازم گرمایشی را برآورد کنیم. برای این کار از متوسط قیمت کالاهای موجود در بازار و در قیمت فروشگاه‌های آنلاین استفاده شده است. اقلام گرمایشی مورد نیاز برای گرم‌کردن محیط زندگی انواع بخاری‌های برقی، گازی و نفتی و شوفاژ برقی درنظر گرفته شده‌اند. علاوه بر این، کاپشن، پالتو، شال و دستکش، کلاه و پلیور به‌عنوان پوشش‌های مورد نیاز برای گذراندن زمستان مدنظر قرار گرفته‌ است. همچنین سعی شده تا نمونه‌های با‌کیفیت با قیمت مناسب و معمول بازار انتخاب شوند. البته نباید فراموش کرد که هزینه تحمیلی خرید ماسک در فصل‌های پاییز و زمستان دوبرابر خواهد بود زیرا به‌دلیل بارندگی و آلودگی هوا در این دو فصل نیاز به تعویض ماسک‌ بیشتر از دیگر فصول خواهد بود؛ دست‌کم در کلانشهرها.
براساس قیمت‌های به‌دست آمده حداقل قیمت برای کاپشن سبک مردانه 250هزار تومان و حداکثر قیمت برای کاپشن‌های گرم‌تر تولید داخل تا 800هزار تومان هم می‌رسد. کاپشن‌های وارداتی ممکن است تا 10میلیون تومان هم در بازار عرضه شوند. پالتوی مردانه هم در محدوده قیمت 500هزار تومان تا 5میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند. قیمت پلیور بافت مردانه از 200هزار تومان تا 600هزار تومان متغیر است و قیمت چکمه مردانه متناسب با جنس و برند آن می‌تواند از 250هزار تومان تا یک‌میلیون‌و‌نیم در نوسان باشد. قیمت چکمه‌های وارداتی مردانه هم ممکن است به 5میلیون تومان برسد. شال، کلاه و دستکش مردانه کم‌هزینه‌ترین اقلام لیست پوشاک زمستانه هستند و محدوده قیمت آنها 280 تا 450هزار تومان است. قیمت کاپشن زنانه داخلی از 300 تا 800هزار تومان در نوسان است و کاپشن‌های وارداتی زنانه می‌تواند 8 میلیون تومان برای خریدار آب بخورد. پالتوی زنانه در محدوده قیمت 380هزار تومان تا 4میلیون تومان، پلیور زنانه 200 تا 500هزار تومان و چکمه زنانه از 250هزار تومان تا یک میلیون و 200هزار تومان در بازار موجود هستند و برای خرید چکمه‌های وارداتی حداکثر 5میلیون تومان باید پرداخت شود. شال و کلاه و دستکش بافتنی زنانه هم با حداقل قیمت 188هزار تومان و با حداکثر قیمت 450هزار تومان قابل خریداری‌اند. همچنین برای خرید یک کاپشن دخترانه حداقل 200 و حداکثر 900هزار تومان و برای خرید کاپشن پسرانه تقریبا در همین حدود باید هزینه شود.
از سوی دیگر اگر فردی زمستان امسال برای تامین گرمای خانه خود به یکی از لوازم گرمایشی خانگی نیاز پیدا کند، برای خرید بخاری برقی باید از 190هزار تومان تا 2میلیون و 600هزار تومان، برای خرید بخاری گازی از 961هزار تومان تا 13میلیون تومان، برای خرید بخاری نفتی از 650هزار تومان تا یک میلیون و 800هزار تومان و برای خرید شوفاژ برقی از 2میلیون و 400هزار تومان تا 7میلیون و 300هزار تومان هزینه کند.
به این ترتیب، در شرایطی که بهتر است خرید محصولات وارداتی به فراموشی سپرده شود، حداقل هزینه مورد نیاز برای خرید یک دست لباس گرم مردانه 980هزار تومان (با احتساب هزینه کاپشن) و یک میلیون و 280هزار تومان (با احتساب قیمت پالتو) خواهد بود. حداقل هزینه خرید لباس‌‌های زمستانی زنانه هم حدود 940هزار تومان خواهد بود و اگر قیمت پالتو را جایگزین کاپشن کنیم، مبلغ مورد نیاز به کمی بیشتر از یک‌میلیون تومان خواهد رسید. در این صورت فردی تنها با پایه حقوق وزارت کار که 2میلیون و 600هزار تومان است باید حدود یک‌سوم حقوق خود را برای تهیه لباس گرم بپردازد. حال اگر به دلایلی وادار به خریداری یکی از لوازم گرمایشی خانگی، مثلا بخاری گازی که رواج بیشتری دارد شود، تا پایان‌ماه تنها یک‌چهارم از حقوق ماهانه‌اش را برای گذران زندگی در اختیار خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید