• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119456
+
-

مدیریت زمستانی پایتخت

آماده‌باش در برابر باران و برف، تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و رسیدگی به لایحه بودجه 1400 از مهم‌ترین برنامه‌های پایان سال شورای شهر است

مرضیه ثمره‌حسینی_روزنامه‌نگار

زمستان از راه رسید و مدیریت مسائل و مشکلات کلانشهرها در نیمه‌دوم سال پرچالش‌تر از 6‌ماه اول به‌نظر می‌رسد. این مشکلات در کلانشهر تهران به‌دلیل پایتخت‌بودن و تأثیرگذاری وقایع شهری بر زندگی جمعیت بیشتری از مردم بیشتر است. شکی نیست که پاییز و زمستان از یک‌سو به‌دلیل شرایط جوی خاص تهران مانند وارونگی دما و آلودگی هوا و افزایش ریسک اتفاقات غیرمترقبه در سطح شهر با بارش‌های ناگهانی یا شدید و طولانی، دشواری‌های بیشتری را به مدیران شهری تحمیل می‌کند و ضروری است تمهیدات لازم – چه از لحاظ مالی و چه تجهیزات و امکانات – در حوزه حمل‌ونقل عمومی، پاکسازی و آماده‌سازی فضای شهری برای حفظ آرامش، امنیت و سلامت شهر و شهروندان از پیش اندیشیده شود. گذشته از مسائل گفته‌شده، مجموعه مدیریت شهری پایتخت مثل دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی، امسال با چالش کرونا مواجه بوده است؛‌ بحرانی که مدیریت آن در سراسر دنیا برای مسئولان و مدیران شهری و کشوری آزمونی سخت بود و البته این آزمون هنوز به پایان خود نرسیده است. اما شورای شهر تهران به‌عنوان نهادی قانونگذار در حوزه مدیریت شهری برای اداره پایتخت در سه‌ماهه پایانی سال چه برنامه‌هایی دارد؟ حجم بالای مسائل و موضوعات کلانشهر تهران و ضرورت نگاه تخصصی به این مسائل، کمیسیون‌های شورای شهر را واداشته که برنامه‌های خاص خود را طرح‌ریزی کنند؛ برنامه‌هایی که انتظار می‌رود برایند مشترک تمامی آنها ایجاد شرایط لازم برای عبور بی‌دغدغه پایتخت‌نشینان از زمستانی باشد که پربارش پیش‌بینی شده است. در گزارش پیش‌رو، مدیرکل خدمات شهری شهرداری و اعضای شورای شهر از برنامه‌هایی که برای زمستان و پایان سال تدارک دیده‌اند، گفتند.

برای بارش بارانو برف سنگین آماده‌ایم


اصغر عطایی
مدیرکل خدمات شهری شهرداری

شیب شهر تهران از بلندی‌های شمال تا جنوب آن 900متر است. با توجه به این توپوگرافی، وقتی باران می‌بارد، سنگ‌ریزه و گل و لای زیادی از بلندی‌ها به سمت پایین جریان پیدا می‌کند. از طرف دیگر، رودخانه‌ها و دره‌ها، کانال‌ها و مسیل‌های زیادی در تهران وجود دارد؛ مثلا فقط 530کیلومتر کانال و مسیل در پایتخت وجود دارد. این شرایط ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی برای فصل‌های پاییز و زمستان از ابتدای هر سال در دستور کار شهرداری قرار گیرد. در طول امسال، در همه مناطق 22گانه و نواحی 124گانه تهران، به‌صورت مستمر تمام کانا‌ل‌ها و مسیل‌ها که بخش عمده آن سرپوشیده و چندین متر زیرزمین هستند، رصد و نظافت و لایروبی شدند. کانال‌هایی که در سال‌های قبل دچار مشکل شدند، نیز ترمیم شدند. همچنین 10هزار کیلومتر انهار فرعی که آب‌های سطحی را جمع‌آوری و به مسیل‌های اصلی منتقل می‌کنند، هر روز پاکسازی می‌شوند و پیمانکاران خدمات شهری از ورود ضایعات و پسماند به این نهرها جلوگیری می‌کنند. امسال 248دستگاه موتورپمپ آبکش بسیار قوی در اختیار نواحی 124گانه قرار گرفته‌اند تا مانع آبگرفتگی معابر شوند. همچنین 290دستگاه خودروی مکانیزه محلول‌پاش، نمک‌پاش و دارای تیغه‌های برف‌روبی در اختیار مناطق 22گانه قرار گرفته است که 3هزار نیروی انسانی به‌عنوان اپراتور در این بخش فعالیت می‌کنند. ضمن آنکه پیش‌بینی شده است که درصورت بارش برف، از 20هزار نفر عوامل کارگری خدمات شهری نیز کمک گرفته شود. امسال تیم‌های برف‌چکان نیز در همه مناطق و نواحی درنظر گرفته شدند تا درصورت بارش سنگین برف، کار برف‌تکانی از روی درختان انجام شود تا مانع شکستن و آسیب درختان شوند. 5سایت اصلی برف‌روبی نیز در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تعبیه شدند تا به پشتیبانی تیم‌های خدمات‌رسان بروند. غیر از آن، 162سایت برف‌روبی اصلی و فرعی نیز در نقاط مختلف به‌همراه نیروی آموزش‌دیده در آمادگی به‌سر می‌برند تا زمستان را بدون مشکل سپری کنیم.

پروژه‌های کوچک‌مقیاس را هم در برنامه داریم


افشین حبیب زاده
نایب رئیس کمیسیون عمران  شورای شهر

 اصلی‌ترین برنامه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک در سه‌ماهه پیش‌رو، بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران درحوزه عمران و حمل‌ونقل و ترافیک است که در این خصوص کارشناسان کمیسیون ضمن برگزاری جلسات متعدد با مدیران مربوطه، گزارش آن را جهت بررسی در کمیسیون با حضور اعضا ارائه خواهند کرد.  از اصلی‌ترین برنامه‌های شورای پنجم در حوزه عمرانی، تکمیل پروژه‌های ناتمام بود که خوشبختانه در 2سال گذشته بودجه عمرانی نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است تا از این طریق حجم عظیمی از پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری و افتتاح برسد که به‌طور نمونه می‌توان به افتتاح زیرگذر گیشا و استاد معین اشاره کرد. در ماه‌های پیش‌رو نیز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از برخی پروژه‌های ناتمام از دوره گذشته خواهیم بود که طبق برآوردهای صورت‌گرفته، درصورت تأمین اعتبارات لازم، شاهد افتتاح فاز دو بزرگراه شهید رستگار به طول ۴۵‌کیلومتر، فاز دو تقاطع غیرهمسطح باقرشهر، بهره‌برداری از زیرگذر پیاده چهارراه گلوبندک و اتصال آن به ایستگاه متروی ۱۵‌خرداد، تکمیل ۴ عدد از سوله‌های بحران در سطح مناطق، بازسازی و ایمن‌سازی مسجد تاریخی ارک، احداث میدانگاه امام‌خمینی ضلع شمالی میدان امام‌(ره) گذر لاله‌زار جنوبی تا خیابان جمهوری خواهیم بود. همچنین با توجه به اینکه برای نخستین بار در بودجه‌ سالانه شهرداری ردیفی برای پروژه‌های کوچک‌مقیاس درنظر گرفته شده بود، همچنان در سطح محلات شاهد بهره‌برداری از پروژه‌هایی خواهیم بود که به پیشنهاد خود شهروندان در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفته است. در زمینه مدیریت آب‌های سطحی طبق بررسی‌ها، اقدامات صورت‌گرفته از برنامه زمان‌بندی‌شده جلوتر است. در این خصوص تا پایان سال شاهد بهره‌برداری پروژه احیا و ساماندهی رودخانه کن حدفاصل بزرگراه فتح- آزادگان و جمع‌آوری آب‌های سطحی میدان آزادی خواهیم بود. در حوزه حمل‌ونقل نیز درصورت تأمین اعتبارات لازم تا پایان سال شاهد افتتاح برخی از ایستگاه‌های مترو خواهیم بود که به‌طور مثال می‌توان به ایستگاه اقدسیه، شهرک آزمایش، یادگار امام، شهید اشرفی اصفهانی، شهید ستاری و شهید محلاتی اشاره کرد.

تقویت حمل‌ونقل عمومی در رأس برنامه‌هایمان است


سیدمحمود میرلوحی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر

برای سه‌ماهه آخر سال برنامه‌های متنوعی در دستور کار داریم اما مهم‌ترین کار کمیسیون در این مدت، رسیدگی به لایحه بودجه 1400شهرداری است. تأکید شورا این است که فعالیت‌های شهرداری اجتماع‌محور باشد. ما در بودجه سال آینده بر برنامه سوم توسعه و تقویت بخش حمل‌ونقل عمومی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهرسازی، ساماندهی پهنه‌های فرهنگی و تقویت پروژه‌های محله‌محور تأکید داریم. در حوزه تأمین منابع پایدار و مدیریت بدهی‌های شهرداری، همچنین رفع نقاط‌کور پروژه‌های مشارکتی که10 سال است متوقف مانده‌اند و نیز تعیین تکلیف املاک شهرداری کار زیادی در پیش داریم. با وجود اینکه از اسفند سال گذشته شیوع کرونا در کنار تحریم‌ها، موانع زیادی بر سر برنامه‌ها ایجاد کرد، برنامه‌ریزی‌های شورا و شهرداری متوقف نشد و فعالیت‌های مختلفی به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام شد. به‌دنبال آن هستیم که تا آخر سال نیز در زمینه تأمین اتوبوس و خرید 2هزار واگن قطار پیگیری‌های لازم را انجام دهیم. راه‌اندازی 12ایستگاه مترو در دستور کار امسال است. امید است که از محل انتشار اوراق قرضه منابع لازم تأمین شود و بتوانیم حتی از برنامه‌ریزی‌ها نیز فراتر برویم. بسامان‌رساندن پروژه‌های فرهنگی سرخه‌حصار، پهنه رودکی و پروژه برج طغرل که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آنها شده، نیز جزو دستورکارهای کمیسیون است.

در حال مطالعه فاز سوم سند جامع سلامت شهر تهران هستیم


زهرا صدراعظم نوری
عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری

در ماه‌های پیش‌رو به جد پیگیر هستیم که ساختار HSE (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) در شهرداری تهران بازنگری شود. هدف آن است که ضمن بهینه‌کردن ساختار موجود، از فعالیت بخش‌های موازی در حوزه ایمنی جلوگیری شود؛ به‌ویژه به‌دنبال آن هستیم که این ساختار در سازمان‌هایی که ریسک مخاطرات در آنها بالاست، بازنگری و حتما واحدهای HSE راه‌اندازی شود تا ایمنی محیط کار، کارمندان و پیمانکاران و فضاهای عمومی شهری که در حیطه اختیارات مدیریت شهری است، افزایش یابد و به‌طور مرتب کنترل و نظارت شده و استانداردهای لازم اعمال شود. در بخش خدمات شهری با همکاری واحدهای مختلف شهرداری آمادگی کامل در جلوگیری از آبگرفتگی و لغزندگی معابر در فصل بارش ایجاد شده و خوشبختانه در سایه این آمادگی بود که در جریان بارش‌های خوبی که پاییز داشتیم، کمترین خسارتی به شهروندان وارد نشد. در بخش سلامت نیز در حال تهیه سند جامع سلامت شهر تهران هستیم که بر مبنای آن نیازهای بخش سلامت هر منطقه به‌صورت محله‌محور مشخص خواهد شد. فاز اول و دوم سند مطالعه و ارائه شده است و هم‌اکنون در مرحله مطالعه فاز سوم قرار داریم.

حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی در اولویت است


حجت نظری
سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر

سال 1399در شرایطی آغاز شد که شاهد همه‌گیری کرونا در ایران و سراسر جهان بودیم. متأسفانه همچنان نیز تهدید کرونا وجود دارد و از این‌رو قطعا اولویت‌ها و برنامه‌های کمیسیون نیز تحت‌تأثیر همین موضوع خواهد بود. با توجه به امتداد و احتمالا تشدید بحران کرونا در سه ماهه پایانی سال، تمرکز کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بیشتر بر محقق‌کردن کدپروژه‌های سرمایه‌ای است تا برنامه‌ای. البته عدم‌تحقق پیش‌بینی درآمدها نیز مزید بر علت است. ما امسال به‌واسطه تغییر فاحش برابری نرخ ارز و نیز شرایط کرونایی، نتوانستیم آن میزان که پیش‌بینی کرده بودیم درآمد کسب کنیم. لذا این کاهش درآمد روی چگونگی و میزان هزینه‌کرد اثر مستقیم می‌گذارد. در هر صورت، توجه به پیشبرد پروژه‌های زیرساختی فرهنگی و اجتماعی با نگاه توسعه فضاهای فرهنگی، به‌ویژه با مقیاس محله‌ای به‌منظور فراهم‌آوردن بستر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی که در آینده و در دوران پساکرونا می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد، برای ما بسیار مهم است. مطابق برنامه پنج‌ساله سوم و برنامه عملیاتی مصوب آن و نیز براساس برش سوم برنامه، راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و شاخص‌های اجرایی تعیین شده است اما نکته حائز اهمیت این است که همه‌گیری کرونا تا حد قابل توجهی فرایند تحقق آنها و سیاست‌های اجرایی کمیسیون را تحت‌تأثیر قرار داد. در این شرایط در حوزه فرهنگی و اجتماعی، سیاست کمیسیون، تمرکز بر ایجاد و فراهم‌سازی فضای مجازی به‌منظور مشارکت مؤثر مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و اجتماع‌محور است. در کدپروژه‌های مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی، روی کاهش آسیب‌هایی متمرکز هستیم که در این شرایط تشدید شده‌اند. برای مثال حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی مثل زنان سرپرست خانوار یا افراد دارای معلولیت به‌صورت جدی مدنظر مدیریت شهری پایتخت است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید