• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 1 دی 1399
کد مطلب : 119331
+
-

مأموریت سخت

علی‌‎‌‎اکبر ولایتی 13تیر 1369 مذاکره با عراق را آغاز کرد

سیاستمدار
مأموریت سخت


   حمیدرضا محمدی 

16 ‎‌‎سال وزارت امورخارجه ایران را برعهده‎‌‎ داشت و در تمام سال‎‌‎های جنگ و سازندگی صاحب بالاترین جایگاه این وزارتخانه بود.
تخصصش البته طبابت کودکان است و در محضر دکتر محمد قریب درس آموخته اما با وقوع انقلاب، راهش به‎‌‎سوی سیاست باز شد هرچند از جوانی، پای در این راه گذاشته بود. در هفده‎‌‎سالگی، «من برای فعالیت سیاسی، به‎‌‎دنبال بستری بودم. آن موقع تنها بستر سیاسی موجود، جبهه ملی و نهضت آزادی بود». 
او اگرچه در سال‎‌‎های دفاع‎‌‎مقدس، وزارت امورخارجه را در دست داشت اما شاید سرنوشت‎‌‎سازتر به زمانی برگردد که مذاکرات صلح با همتای عراقی‎‌‎اش آغاز شد. اگرچه او در سوم شهریور1367 با طارق عزیز و در حضور دبیرکل سازمان ملل در نیویورک دیدار کرد اما 13تیر1369 آغاز جلسات جدی دوجانبه بود و مذاکرات صلح جدی‎‌‎تر شد. در این میان، البته اما ملاقات خصوصی با صدام حسین در بغداد از‎‌‎ آن دست تجربه‎‌‎های منحصربه‎‌‎فرد است آن هم برای وزیری که تجربه ملاقات‎‌‎ دیپلماتیک کم نداشت اما این‎‌‎بار طرف مقابلش، یک سفاک بود و 8‎سال کشورش را به خاک و خون کشیده بود؛«وقتی برای ملاقات باصدام رفتم با من برخورد محترمانه‎‌‎ای داشت، حالا بماند که ما از آن جلاد دل خونی داشتیم... ظاهر صدام با چیزی که درونش می‎‌‎گذشت متفاوت بود. ظاهرش آرام به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید ولی از دیدنش تصویری که در ذهن انسان نقش می‎‌‎بست حاکی از توحش و سفاکی‎‌‎هایش بود. صدام مبادی آداب بود. همراه هیأتی سه‎‌‎نفره برای مذاکره با صدام رفته بودیم... نوبت به ملاقات خصوصی رسید. افراد بلندپایه حکومت از اتاق خارج شدند و تنها من ماندم و صدام حسین و مترجم. بادیگاردها هم رفته بودند». 
او جز آنکه در سیاست، سر پرسودایی دارد اما در تاریخ‎‌‎نگاری هم دستی بر آتش دارد و ازجمله آنکه در جایی گفته است: «هویت ما نه از اسلام جداست و نه از ایران». 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید