• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119294
+
-

دست فرمان/جولان سنگین وزن‌ها در بزرگراه‌های تهران

حمید ضیایی‌پرور_روزنامه‌نگار

خودروهای سنگین، مجاز به عبور از لاین سرعت  در بزرگراه ها نیستند . اما این موضوع در تهران رعایت نمی شود . نه تنها ساعت محدودیت تردد این خودروها در بزرگراه ها جدی گرفته نمی شود بلکه حتی حرکت این خودروها در لاین سرعت به وفور مشاهده می شوند. سرعت زیاد این خودروها نیز باعث بروز حوادث مختلف می شود. 
در آلمان خودروهای سنگین فقط مجاز به عبور از لاین سمت راست هستند. به‌گونه ای که گاهی به‌رغم وجود فضا در لاین های وسط بزرگراه  برای عبور، کامیون‌ها به صورت قطاری در لاین کندرو حرکت می کنند و این خودروها در آلمان به کاروان فیل‌ها مشهورند.
اما در ایران و به ویژه تهران در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها ماشین های سنگین در شب و روز لاین مشخصی برای تردد خود متصور نیستند و متاسفانه از هر کجا که بخواهند بدون ملاحظه عبور می کنند و در این خصوص نظارتی اعمال نمی شود، در صورتی که در هیچ اتوبانی چه داخل و چه خارج از کشور این چنین نیست. آنها موظفند از لاین سمت راست جاده یا اتوبان با سرعت تعیین شده و مجاز تردد نمایند و این یکی از عوامل موثر در پیشگیری از حوادث جاده ای است . گاهی طرح های ضربتی مقابله با خودروهای سنگین متخلف در تهران اجرا می شود و خیلی زود مسئله رها می شود. اساسا در اغلب مواقع شبانه روز اصلا پلیسی وجود ندارد که بخواهد نظارت داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید