• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119239
+
-

فصل آخر خزان‌زدگی

نگاهی به نوار زمان آذرماه و درگذشتگان آن


آخرین‌ماه پاییز نیز تا توانست درخت‌های زندگی را تکاند و برگریزان کرد. در این‌ماه بسیاری  از چهره‌ها، روی در نقاب خاک برکشیدند. از این تن‌ها بسیاری‌شان عزیز کسانی بودند و بسیاری تاریخ این مردم و سرزمین. حال تنها به نامی از آنها یاد خواهیم کرد که زندگی چیزی نیست جز کتابی تقدیمی، برای نام و یاد.

دوم     |     پروفسور سعید راد؛ پدر رادیولوژی ایران
راد بنیانگذار گروه آموزشی رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، معروف به پدر رادیولوژی ایران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
محمدحسن راستگو، معلم دینی
حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو سال‌ها در صدا و سیما برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های دینی اجرا می‌کرد. راستگو از اساتید حوزه علمیه و فعال در زمینه تربیت مربی و کارشناس مسائل دینی به‌خصوص کودک و نوجوان، در قم درگذشت.
چنگیز جلیلوند، دوبلور و صداپیشه
جلیلوند به‌دلیل ابتلا به کرونا در سن ۸۰ سالگی در تهران درگذشت. این دوبلور باسابقه به‌دلیل ویژگی‌های صدایش، به مرد حنجره طلایی معروف بود. جلیلوند از سال ۱۳۳۶ کار حرفه‌ای‌اش را با تئاتر آغاز کرد و به‌کار بازیگری پرداخت و به‌کار دوبله فیلم‌های خارجی و ایرانی وارد شد.

چهارم     |      کامبوزیا پرتوی؛ کارگردان
کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا در سن 65سالگی درگذشت. پرتوی از جشنواره‌های بین‌المللی فجر، جیفونی ایتالیا، فیلم برلین، آدلاید استرالیا، مار دل پلاتا، فیلم داکا و فیلم شیکاگو جایزه کسب کرده بود. او نویسنده فیلمنامه «محمد(ص)» بود و تاکنون ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شده است.
محمد خادم ازغدی؛ کشتی‌گیر
خادم، دارنده مدال نقره مسابقات کشتی آزاد جهان در سال 1962است. او در سن 85سالگی دار فانی را وداع گفت. محمد خادم در المپیک ۱۹۶۰ در رده هشتم قرار گرفت. این قهرمان سابق کشتی جهان و پدر امیررضا و رسول خادم آذرماه درگذشت.

هفتم     |      پرویز پورحسینی؛ بازیگر
پورحسینی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در سن ۷۹ سالگی بر اثر کرونا درگذشت. او با کارگردانان نامداری چون بهرام بیضایی، علی حاتمی و حمید سمندریان همکاری کرده بود.

نهم   |      حجت‌الله نجف‌پور؛ بازیگر
نجف‌پور، بازیگر سینما و تلویزیون در آثاری چون «بالای شهر پایین شهر»، «روشن‌تر از خاموشی» و «شیخ بهایی» ایفای نقش کرده بود. او در سن ۶۹ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان الزهرای اصفهان درگذشت.

یازدهم   |      علی‌اصغر شهبازی؛ بازیگر 
شهبازی که در کهنسالی در عرصه سینما با بازی در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» در نقش پدری مبتلا به آلزایمر به شهرت رسید، در سکوت خبری درگذشت. او به‌دلیل ایست قلبی و کهولت سن دار فانی را وداع گفت. شهبازی متولد ۱۳۰۱ بود و برای نخستین بار در فیلم «زیر درخت هلو» به کارگردانی ایرج طهماسب جلوی دوربین رفت.
هدی زرباف؛ هنرمند
 زرباف، هنرمندِ مجسمه‌ساز و چند‌رسانه‌ای به‌علت بیماری در سن ۳۸ سالگی از دنیا رفت. زرباف لیسانس نقاشی و فوق‌لیسانس انیمیشن را از دانشگاه تهران اخذ کرد و چند سال پس از آن ۱۳۸۷ لیسانس هنرهای زیبا را از دانشگاه وینزر کانادا دریافت کرد.

پانزدهم   |      محمدرضا اتابکی؛ نوازنده 
او از نوازندگان پیشکسوت ویولن بود که در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. او در هنرکده موسیقی ملی از محضر علی تجویدی و دیگر استادان بهره برد و دوره‌های میرزا عبدالله را فراگرفت. اتابکی در دفتر پژوهش و نمونه‌سازی آموزش و پرورش، در زمینه تألیف کتاب «موسیقی و سرود» مدارس شروع به فعالیت کرد. او در سال ۱۳۶۴ بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان معاونت هنری مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی معرفی شد.

هفدهم   |      تینا عبدی؛ بازیگر
این بازیگر تبریزی سینما و تلویزیون که در سریال تلویزیونی «آنام» ایفای نقش کرده بود، به‌دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد. عبدی در فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری نیز بازی کرده بود.

هجدهم   |      علی سردار افخمی
این طراح و معمار پیشگام ایرانی در  سن ۹۱ سالگی در فرانسه درگذشت. ساختمان تئاتر شهر تهران، آرامگاه صادق هدایت در پاریس و ساختمان کنونی مجلس شورای اسلامی از بناهای مهم و مشهور به‌جای مانده از او هستند.

نوزدهم   |      آیت‌الله محمد یزدی
یزدی مدتی به‌دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بود. او از شاگردان امام خمینی(ره) و آیت‌الله بروجردی(ره) بود. آیت‌الله یزدی ریاست پیشین قوه قضاییه، عضو سابق شورای نگهبان، نماینده استان قم در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بود.

احمدعلی راغب 
خالق موسیقی ماندگارترین ترانه‌ها و سرودهای انقلابی در سن ۷۶‌سالگی دار فانی را وداع گفت. راغب در سال ۱۳۸۲ بود که به‌دلیل خلق ترانه‌ها و سرودهای ماندگار انقلاب موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری معادل دکتری در رشته آهنگسازی شد. او در میان همکارانش به نام «مرد هزار آهنگ» مشهور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید