• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119228
+
-

خانه، آتلیه یا گالری؟

نمایشگاه‌های خانگی محل اصلی عرضه کارهای تجسمی است

تجسمی
خانه، آتلیه یا گالری؟


    حافظ روحانی

با شدت گرفتن اعتراضات مردمی و جدی شدن اعتصابات سراسری در سال1357گالری‎‌‎های هنری هم تعطیل شدند؛ گروهی کم‎‌‎و‎‌‎بیش داوطلبانه و گروهی از سر اجبار. بعد از پیروزی انقلاب شرایط سیاسی و اجتماعی علناً مبادلات هنری را ناممکن کرده بود. از طرف دیگر بخش عمده‎‌‎ای از خریداران آثار هنری یا به خاندان پهلوی وابسته بودند و یا به واسطه فعالیت اقتصادی در طول دوره پهلوی به ثروت رسیده بودند. به این ترتیب گالری‎‌‎های هنری بخش عمده خریداران‎‌‎شان را از دست داده بودند.
گالری سیحون تنها گالری کم‎‌‎و‎‌‎بیش فعال در سال‎‌‎های بعد از انقلاب و دوران جنگ است. با این‎‌‎حال فعالیت این گالری هم به واسطه مشکلات گوناگون همیشگی نیست و با وقفه‎‌‎های متعدد همراه است. هنرمندان برای نمایش آثار علاوه بر فعالیت محدود گالری سیحون دو راه دیگر را در پیش می‎‌‎گیرند؛ یا آثارشان را در خانه یا آتلیه‎‌‎شان به نمایش می‎‌‎گذارند و یا نمایشگاه‎‌‎های‎‌‎شان را به شکل موقت در بعضی از مغازه‎‌‎ها برپا می‎‌‎کنند.
بهرام دبیری از چهره‎‌‎های فعال در برپایی نمایشگاه‎‌‎های خصوصی است. در نیمه اول دهه1360او چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی را در آتلیه‎‌‎اش در محدوده خیابان خردمند برگزار می‎‌‎کند. در این نمایشگاه‎‌‎ها بازدیدکنندگان آثار را خریداری هم می‎‌‎کنند.
اما علاوه بر نمایشگاه‎‌‎های خصوصی نمایشگاه‎‌‎های هنری در مغازه‎‌‎ها هم برگزار می‎‌‎شود. محمدرضا اصلانی، شاعر و فیلمساز ، در سال1362نشر نقره را تأسیس می‎‌‎کند. در این نشر نمایشگاه‎‌‎های هنری هم برپا می‎‌‎شوند که با توجه به روابط وسیع اصلانی به‎‌‎نسبت هم موفق هستند. علاوه بر اینها نشر کتاب‎‌‎سرا هم در برگزاری نمایشگاه‎‌‎های هنری فعال است؛ فعالیتی که کم‎‌‎و‎‌‎بیش تا امروز هم ادامه دارد. بعد از پایان جنگ فعالیت گالری‎‌‎های هنری به‎‌‎تدریج آغاز می‎‌‎شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید