• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119225
+
-

دوران سربی، عصر شکوفایی

سینمای دهه 60 در دوران گذر از دولت دفاع‌مقدس به دولت سازندگی، آماده ورود به دورانی تازه می‌شود

سینما
دوران سربی، عصر شکوفایی


سعید مروتی 

سال 68 سال گذر از دولت دفاع‎‌‎مقدس به دولت سازندگی است. دوران گذری که مصادف است با نمایش عمومی فیلم‎‌‎هایی از نسل پس از انقلاب که از ظهور کارگردان‎‌‎هایی خبر می‎‌‎دهد که به مرور فردیت و تشخص کسب می‎‌‎کنند. با پایان جنگ، سینمای دفاع‎‌‎مقدس که با «پرواز در شب» رسول ملاقلی‌پور متولد شده، تعین می‎‌‎یابد.«دیده‌بان» ابراهیم حاتمی‌کیا دور از فضای مرسوم و متداول فیلم‎‌‎های جنگی، توجه منتقدان را به‎‌‎خود جلب می‎‌‎کند. منتقدانی که دیده‌بان را افسوس و تفسیری بر پذیرش قطعنامه598 ارزیابی می‎‌‎کنند و چنان از تماشای فیلم به سر ذوق می‎‌‎آیند که سازنده جوانش را با هوارد هاکس و ساموئل فولر مقایسه می‎‌‎کنند. «افق» رسول ملاقلی‌پور، برعکس دیده‌بان از تغزل فاصله می‎‌‎گیرد و سمت حماسه می‎‌‎ایستد. فیلم جنگی ملاقلی‌پور با هیجان و حادثه و کلیپ گرم و پر حس و حال سینه‌زنی رزمندگان، تماشاگران پرتعداد می‎‌‎یابد. اکران 68میزبان 2فیلم از محسن مخملباف می‎‌‎شود. آخرین فیلم‎‌‎های آرمان‌گرایانه و عدالت‌خواه مخملباف، در پایان یک دوران و انتهای دهه اول انقلاب، بیش از هرچیز ناامیدی فیلمساز به تحقق جامعه آرمانی مطلوب یک جریان را بازتاب می‎‌‎دهد. «بای‌سیکل‌ران» که در پاکستان فیلمبرداری شده اهداف بلندپروازانه‎‌‎تر و شعار‎‌‎های جهانشمول دارد. «عروسی خوبان» که فیلم سرراست‌تری است تصویری انتقادی از شهر بی‎‌‎آرمان ارائه می‎‌‎دهد که در سینمای دهه 60تازگی دارد. انتقادی اجتماعی که به‎‌‎گفته مدیر فارابی، امکان بیانش از اثبات برادری سازنده‎‌‎اش می‎‌‎آید. هنوز خبری  از خانه تکانی روح نبود و مخملباف هنوز برادر محسن نامیده می‎‌‎شد. «در مسیر تندباد» کوششی از مسعود جعفری جوزانی برای تکرار موفقیت «شیرسنگی» با وجود جایزه بهترین فیلم جشنواره هفتم فجر، آشفته‎‌‎تر از آن بود که توفیقی را کسب کند. «روز باشکوه» هم تلاش کیانوش عیاری برای ساخت فیلمی پرفروش را به نمایش می‎‌‎گذاشت. در دو راهی گیشه و اندیشه، کامبوزیا پرتوی هم ایستاده بود که در «ماهی»، سنت سینمای کانونی را ادامه می‎‌‎داد و با «گلنار» در همراهی رنگ و موسیقی و فضای موزیکال و فانتزی پای بچه‎‌‎های دهه60را به سینما باز می‎‌‎کرد. رسیدن منوچهر عسگری نسب از فیلم عرفانی «آن سوی مه» به فانتزی «هی‌جو» یکی از عجیب‎‌‎ترین چرخش‎‌‎های سینمای دهه60 بود که پای صدای ایرج دوستدار با دوبله تا دیروز ممنوع «جان وینی» را هم به ماجرا باز کرد. سال68 ،سال مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی هم بود. دو کارگردان قدیمی با بهترین فیلم‌هایشان سینماروها را سر ذوق آوردند. «سرب» به‎‌‎عنوان فیلمی فاخر و باشکوه انتظار کیمیایی‌بازان را پس از سال‎‌‎ها برآورده کرد. نوری کنار اسلافش قیصر، رضا موتوری و... ایستاد و تصویری از قهرمان کیمیایی در دهه پرآشوب 20 ثبت کرد. «باشو غریبه کوچک» بهترین اثر بیضایی پس از انقلاب، که اکرانش پس از پایان جنگ امکان‌پذیر شده بود، حس و حالی را به نمایش می‎‌‎گذاشت که پس از «رگبار» در فیلم‎‌‎های سازنده‎‌‎اش دیده نشده بود. نایی جان با آخرین نقش‎‌‎آفرینی سوسن تسلیمی در سینمای ایران در یادها ماند. بهمن68 جشنواره هشتم فجر، پر رونق‎‌‎ترین فستیوال دهه 60 را با «مادر» حاتمی، «دندان مار» کیمیایی، «هامون» مهرجویی، «کلوزاپ» کیارستمی و «مهاجر» حاتمی‌کیا به نمایش گذاشت. سینمای دهه 60 بهترین دورانش را سپری می‎‌‎کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید