آمارها از میان نامهها
دغدغه همیشگی مردم درباره اقتصاد
محمدناصر احدی
در سالهایی که سکه مطبوعات از رونق نیفتاده بود، برخی خوانندگان نشریات از طریق نامه یا تماس تلفنی نظراتشان را درباره اخبار و خطمشی یک نشریه با گردانندگان آن در میان میگذاشتند و در اغلب روزنامهها ستونی به انعکاس نظرات مخاطبان اختصاص داشت. با اینکه این سنت مطبوعاتی همچنان زنده است و حالا هم بعضی روزنامهها ستونی برای منعکس کردن صدای خوانندگانش دارند، اما گسترش و نفوذ رسانههای مجازی باعث شده که مردم بیواسطه بتوانند نیازها، امیال و مطالباتشان را بیان کنند. تحقیقات نشان دادهاند تماسهای مردمی از این نظر که میتوانند راهنمای خوبی برای دستاندرکاران روزنامه باشند حائز اهمیت هستند. در زمستان 1378مقالهای به قلم دکتر نعیم بدیعی با عنوان «بررسی نامهها و تلفنهای خوانندگان روزنامههای تهران در سالهای (1368و 1376)» در فصلنامه «رسانه» منتشر شد که در اینجا اشاره به نتایج مربوط به سال1368بجاست. «در سال 1368، بیش از یکسوم (33.8درصد) از نامهها و تلفنهای خوانندگان به امور اقتصادی، 15.5درصد به انرژی و محیطزیست و 12.9درصد به امور آموزشی مربوط بوده است. در سال1368، موضوعهای سیاسی کمتر از یک درصد و امور مذهبی 2.2درصد از نامهها و تلفنهای خوانندگان را دربرگرفته است». (جدول را مشاهده کنید.) در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «... 5 اولویت مطرحشده در نامههای خوانندگان در سال 1368بهترتیب عبارتند از: 1.مسائل رفاهی، آموزشی، بهداشتی، خدماتی: آب، برق، گاز، 27.5درصد؛ 2.انتقاد از سازمانها و نهادهای دولتی، 16.41درصد؛ 3.مباحث اجتماعی: خانواده و رفتارهای اجتماعی، 10.51درصد؛ 4.انتقاد از دولت و مسئولان، 10.13درصد؛ 5.کار و اشتغال در جامعه، 5.64درصد».