• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119164
+
-

سامانه مدیریت آب‌های سطحی تهران فعال می‌شود

بارش‌های فصلی گاه‌وبی‌گاه حال و هوای تازه‌ای به شهر تهران می‌دهد؛ از باران‌های مستمر در برخی روزها گرفته تا بارندگی‌های چندساعته. از دیرباز باران نعمت الهی محسوب می‌شد و حالا همراه آن، آبگرفتگی یا حتی سیلاب در پایتخت نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. البته در آستانه عبور از فصل پاییز هنوز گزارشی درباره آبگرفتگی یا سیلاب در پایتخت مخابره نشده است و به‌نظر می‌رسد پایش مسیل‌ها، مسیرها و تونل‌ها تا‌کنون نتیجه‌بخش بوده و امروز نیز فاز نخست سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آب‌های سطحی شهر تهران با حضور شهردار پایتخت رونمایی می‌شود. قرار است پیروز حناچی به‌صورت مجازی در این مراسم حضور داشته باشد. صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «طی مراسمی که با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و نیز حضور مجازی  شهردار تهران برگزار خواهد شد، فاز نخست سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آب‌های سطحی پایتخت مورد رونمایی و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»
به‌گفته صبوری‌دیلمی، استقرار و راه‌اندازی فاز نخست این سامانه از مهم‌ترین پروژه‌های به‌ثمر نشسته شرکت خاکریزآب در سال‌جاری است. او ادامه می‌دهد:‌ «فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پایش بارش و رواناب در شهر تهران از ماموریت‌های ابلاغی برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران است.»
رونمایی از سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب شبکه مدیریت آب‌های سطحی شهر در آستانه شب یلدا اتفاق می‌افتد و فعالیت‌های لایروبی نیروهای شهرداری تهران در این روزها واکنش رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران را به همراه داشته است. سیدمحمود میرلوحی در پیامی خطاب به پیروز حناچی، شهردار تهران می‌گوید: «جناب آقای دکتر حناچی، یلدای تاریخی و فرهنگی ایرانیان امسال تحت‌تأثیر ویروس منحوس کرونا بدون اجتماع در کانون مهرومحبت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار خواهد شد و فال حافظ شیراز را از راه دور زمزمه خواهند کرد و با امید به رفع بحران کرونا و تحریم در انتظار بهار و نوروز۱۴۰۰ خواهند نشست.» در ادامه این پیام آمده است: «در تهران هنگامی‌که بارندگی‌های پیوسته و پرحجم روددره‌ها را لبریز کرده بود و شهروندان تهرانی شب‌های طولانی آستانه یلدا را با آرامش و اطمینان سپری می‌کردند، باتلاش دامنه‌دار بخش‌های مختلف عمرانی و فنی و خدماتی و ستاد بحران که از ماه‌ها قبل 600کیلومتر مسیل‌ها و مسیرها و تونل‌ها را لایروبی کرده‌اند؛ مشکل خاصی از نظر سیلاب و آبگرفتگی گزارش نشد.  هدایت میلیون‌ها مترمکعب و ده‌ها میلی‌متر بارش به آغوش دشت‌های جنوب تهران کاری بس ارزشمند و شایسته تقدیر است. اینجانب دست کارگران را می‌بوسم و همت مهندسان و قلم طراحان و تدبیر مدیران مسئول، وظیفه‌شناس و فداکار را تحسین می‌کنم.» ‌
به‌گزارش همشهری، طراحی و راه‌اندازی یک سامانه هدفمند پایش و مانیتورینگ به‌منظور ارزیابی کارایی و میزان موفقیت شبکه و طرح‌های مدیریت سیلاب و نیز بهبود امور بهره‌برداری و نگهداری، امری ضروری بوده و این موضوع به‌عنوان یکی از پیشنهادهای غیرسازه‌ای مهم و اساسی در طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی شهر تهران نیز مطرح شده است. در این راستا، فاز نخست سامانه مذکور متشکل از 12ایستگاه باران‌سنج و 4ایستگاه آب‌سنج، با استفاده از فناوری‌های نوین شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز بهره‌مندی از ظرفیت و دانش بومی در سال جهش تولید به بهره‌برداری می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید