• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119163
+
-

مردم؛ حافظ هویت‌ تهران

برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره خرمالوی کن، بهانه‌ای برای توجه به هویت‌ها و میراث فرهنگی شهر است

جشنواره
مردم؛ حافظ هویت‌ تهران

پریسا امیرقاسم‌خانی- خبر‌نگار

تهران با ریشه‌هایش تهران است. اگر هویت‌ها، فرهنگ، آداب و رسوم، تاریخ و یادگاری‌های تهران را از این شهر بگیریم، دیگر نمی‌دانیم تهران کجا هست! هویت‌ها می‌مانند، چون مردم نگهبان و حافظ آنها هستند. ما در تهران، به‌خصوص شمال تهران و شمیرانات، کم نداریم محله‌هایی مانند کن، فرحزاد، جماران، درکه و... که ریشه در فرهنگ مردم دارند و می‌توان گفت فولکلورهای مردم از این محلات نشأت می‌گیرد، ولی در تغییر و تحولات شهرنشینی در معرض خطر و نابودی قرار گرفته‌اند. در آستانه شب یلدا، سومین جشنواره خرمالو در محله کن برگزار شد. برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره خرمالوی کن، بهانه‌ای برای توجه به هویت‌ها و میراث فرهنگی شهر است. این مراسم در روستای کن در شمال‌غرب تهران و باغ‌های این محله برپا شد.
در جشنواره خرمالوی کن که به معرفی محصولات کشاورزی این محله ازجمله خرمالو که به‌عنوان یکی از شاخص‌های هویتی مردم محله کن است، می‌پردازد، ابتدا محمود کلهری، شهردار منطقه 5 تهران درباره حفظ هویت محلات، گفت: بیم آن می‌رود هویت محلات که با بستر طبیعی آنها رابطه نزدیک دارد، مانند باغ‌های میوه و طبیعت بکر محله کن، دستخوش تغییر و به بهانه توسعه شهرنشینی، از هویت اصیل خود دور شود؛ بنابراین باید برای خودکفایی تلاش و با برنامه‌ریزی صحیح، گردشگران را برای بازدید از جاذبه‌های چنین محلاتی ترغیب کرد. شهردار منطقه۵ افزود: مردم باید برای آینده درخشان شهر، در مسیر توسعه پایدار با رعایت پیوست‌های اجتماعی قدم بگذارند و با حفظ هویت محلات، مسیر را شتاب دهند.
 محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز در این جشنواره گفت: احساس تعلق خاطر و تعصبی که تک‌تک شهروندان کن به باغ‌های کن دارند باعث شده است تا بیشترین تلاش را در حفاظت از این باغ‌ها داشته باشند. وظیفه و رسالت ما به‌عنوان شورای شهر و شهرداری تهران حمایت از باغداران است. همچنین احمد‌مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های انبوه و به‌‌هم‌پیوسته شهر تهران در محله کن واقع است.او گفت: روددره کن باید حفظ شود. درختان و گیاهان و روییدنی‌های اطراف روددره کن باید شکل طبیعی خود را داشته باشند و برگزاری چنین جشنواره‌هایی شرایط مطلوبی را برای حفاظت از این میراث‌های طبیعی فراهم می‌آورد. او افزود: تهران 7روددره داشته است.  بعضا سیاست برای روددره‌ها، تخریب است، ولی روددره را باید حفظ و ثبت کنیم. به گزارش همشهری در سومین جشنواره خرمالوی کن از تمبر یادبود «پل تاریخی آجری ‌کن» رونمایی و از باغداران، نخبگان، معتمدان محله‌ کن و تعدادی از مدافعان سلامت، قدردانی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید