• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119166
+
-

معنای افتتاح هر ایستگاه مترو برای مردم

یادداشت
معنای افتتاح هر ایستگاه مترو برای مردم

علی امام- مدیرعامل شرکت مترو

ضمن گرامیداشت روز ملی حمل‌ونقل و با آرزوی رفع مشکلات عدیده شبکه حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها که البته عزمی ملی را طلب می‌کند، بسیار خرسندم که به‌موجب زحمات مهندسان و کارگران زحمتکش و فعال در پروژه‌های ساخت مترو، امکان افزایش سطح خدمت‌رسانی به مردم صبور پایتخت در قالب افتتاح 2 ایستگاه امیر‌کبیر و برج میلاد در خطوط 6 و 7 فراهم شده است. این یک واقعیت است که بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید در شبکه مترو، کمک حال شهروندان اقصی نقاط پایتخت برای تردد و رفت و آمد ایمن و ارزان‌قیمت در سطح شهر بوده و در حقیقت افتتاح هر ایستگاه از نظر ما به ‌معنای رفع برخی دغدغه‌ها و مشکلات مردم است.
با این رویکرد و نوع نگاه، قطعا انگیزه مدیریت شهری برای توسعه شبکه مترو و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از ایستگاه‌های جدیدالتاسیس، بسیار بالا بوده و در این راه تلاش زیادی صورت گرفته تا در اوج مشکلات مالی شهرداری‌ها، همچنان بتوانیم پیام‌آور امید و آسودگی خاطر برای هموطنانمان باشیم.
اما سطح فراگیری این دغدغه باید ملی باشد و شایسته است دولتمردان نیز به شکل جدی‌تری وارد عرصه همکاری به‌منظور ساماندهی سیستم حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها شوند.
در شرایط فعلی برای همین شهر تهران که حدود 12درصد کل جمعیت ایران را در خود جای داده است، امکان افتتاح ایستگاه‌های متعدد دیگر تا پایان سال وجود دارد؛ البته به شرطی که تعهدات قانونی دستگاه‌های ذی‌مدخل، سرموقع و در موعد مقرر انجام شود.
همین 2ایستگاهی که اخیرا به مرحله بهره‌برداری رسمی رسید، هزینه‌ای بالغ بر 540میلیارد تومان در برداشته‌اند و حالا با یک حساب سرانگشتی ساده، می‌توان متوجه شد افتتاح 10ایستگاه دیگر در خطوط 3، 6 و 7 که میانگین درصد پیشرفت فیزیکی آنها بالای 92درصد است، چه میزان پول لازم دارد. در واقع این ایستگاه‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که می‌توانند یک به یک به شبکه حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی تهران افزوده شده و به کمک سلامت شهروندان بیایند. این در حالی است که با تزریق بموقع منابع مالی، می‌توان در مدت زمانی کوتاه، مشابه چنین خدمات ارزنده‌ای را به کرات تقدیم مردم کرد.
به همین‌خاطر است که طی یکی دو سال اخیر، تلاش‌ها و رایزنی‌های گسترده‌ای با نهادهای دولتی صورت گرفت تا از ماده قانون‌های مرتبط با حمایت از توسعه حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها ازجمله اوراق مشارکت، ماده12 قانون رفع موانع تولید، تبصره‌های 18 و 19 قانون بودجه کشوری و... بتوان بهره ‌برد و چرخ حمل‌ونقل عمومی پایتخت را با سرعت بیشتری به حرکت واداشت. البته ناگفته مشخص است که ازدیاد تعداد ایستگاه‌ها و طول شبکه مترو، مستلزم افزایش ناوگان قطارها و به‌روزرسانی واگن‌های نیازمند تعمیر و باز‌سازی‌ است که این امر هم الزامات و پیش‌نیاز‌های مالی خاص خود را می‌طلبد.
در پایان ذکر مجدد این نکته الزامی است که در دوران سخت اقتصادی که مشکل اپیدمی کرونا نیز مزید بر علت شده است، رفع دغدغه‌های روزمره مردم، فقط و فقط با همکاری و همراهی تمام نهادهای دست‌اندرکار محقق می‌شود و نگاه تعامل حداکثری لازم است تا بتوان مشکلات متعدد موجود را در فضای هم‌افزایی توانمندی‌ها حل کرد.
در این میان انتظار می‌رود حمل‌ونقل عمومی نیز به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه‌های اجرایی دولت، تحت حمایت‌های همه‌جانبه و البته قانونی قرار گیرد تا بتوان از مواهب پرشمار آن که برکت راه پیش‌رو برای خدمتگزاری هرچه مؤثرتر مسئولان تلقی می‌شود، برخوردار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید