• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119025
+
-

با فلسفه مصرف آجیل در شب چله آشنا شوید

معجزه مغزها

معجزه مغزها


آجیل شب چله یکی از خوراکی‌های پرطرفدار این شب است. رسم آجیل‌خوردن در شب چله، از دیرباز بین ایرانیان رواج داشته و به‌رغم گذشت سال‌های طولانی اهمیتش را از دست نداده است. آن‌طور که در کتاب‌های تاریخی آمده، این رسم مختص کشاورزان و دهقان‌هایی بوده که در پایان فصل برداشت به‌جا می‌آوردند و بعد از آن استراحت می‌کردند. در این شب، میوه خشک و آجیل‌ را که طی سال جمع‌آوری کرده بودند دورهم مصرف می‌کردند و آرام‌آرام برای فصل کاشت آماده می‌شدند.

پسته
پسته یکی از اصلی‌ترین مغزهایی است که می‌توانید در آجیل شب یلدا پیدا کنید. پسته ویتامین‌های B، منیزیم و مس دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین  B6 موجود در پسته، کارایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و در برابر بیماری‌های عفونی از بدن محافظت می‌کند. مصرف مداوم پسته به ساختن گلبول‌های قرمز خون هم کمک کند و به‌گفته پزشکان برای تقویت حافظه بسیار مفید است. چربی موجود در پسته مضر نیست، اما برای جلوگیری از افزایش وزن نباید در خوردن آن افراط کرد.

بادام
اگر بخواهیم درباره یکی دیگر از آجیل‌های مهم شب چله صحبت کنیم باید از بادام نام بریم. بادام سرشار از فیبر، مس، چربی‌های غیراشباع، پروتئین گیاهی و منیزیم است و مصرف آن به سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. کلسیم موجود در بادام به‌عنوان یکی از غنی‌ترین منابع غیرحیوانی شناخته می‌شود و فسفر موجود در آن برای سلامت دندان و استخوان‌ها مفید است. در این مغز حدود ۲۴۰ میلی‌‌گرم کلسیم وجود دارد و برای افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند و قادر به مصرف شیرنیستند، مفید است.

نخودچی
کوچک‌ترین عضو خانواده آجیل شب یلدا همین نخودچی است که خواص زیادی هم دارد. نخود به‌دلیل پتاسیم فراوانی که دارد سبب کنترل فشار خون بدن می‌شود. علاوه بر این مقادیر بالای فیبر، ویتامین C و ویتامین B6 موجود در نخود، سبب کاهش کلسترول بد خون شده و در نتیجه از سکته و در کل بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین این کوچولوی خوشمزه به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و املاح معدنی مثل آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K سبب ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

گردو 
خیلی‌ها گردو را یکی از آجیل‌های مفید و اصلی شب چله می‌دانند، اما کمتر کسی می‌داند که سرشار از امگا ۳ است و مصرف آن به کارکرد مغز هم کمک می‌کند. مصرف گردو به کودکان توصیه شده، چون امگا ۳ برای فرآیند رشد کودکانی که در سن رشد قرار دارند مفید است. گردو هم مثل فندق سرشار از ویتامین‌های B1 و B6 و B5 است که موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود. یادتان باشد در شب چله در مصرف گردو زیاده‌روی نکنید تا دچار افزایش وزن نشوید.

فندق
فندق هم مثل پسته، سرشار از ویتامین‌های B1، B6 و B2 است. این ویتامین‌ها برای کودکان درحال رشد بسیار مفید است و به همین دلیل مصرف آن برای کودکان توصیه شده است. یکی دیگر از فواید فندق این است که خوردن آن باعث خونرسانی هرچه بهتر به مغز و سایر اندام بدن می‌شود. وجود ویتامین E در فندق مانع از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و از ابتلا به سرطان‌ هم جلوگیری می‌کند. روغن فندق سرشار از ویتامین E است و برای تقویت قلب و ماهیچه‌های بدن مفید است.

کشمش
یکی دیگر از میوه‌های خشک که در شب چله طرفداران زیادی پیدا می‌کند کشمش است. کشمش سرشار از ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم و پتاسیم است و آنتی‌اکسیدان موجود در آن از ابتلا به سرطان‌ جلوگیری می‌کند. کشمش انواع مختلفی دارد و در بازار می‌توانید کشمش را با نام‌های مختلف پیدا کنید. مصرف کشمش مانع افزایش قند خون می‌شود و توصیه می‌شود در شب چله برای خوردن نوشیدنی‌های گرم مثل چای، به جای قند از کشمش استفاده شود. فیبر موجود در کشمش مانع از سرطان کولون و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :