• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11888
+
-

برای همراهی با باران در همه حال آماده باشیم

شما دعوتید به چالش باران!

شما دعوتید به چالش باران!

مهتاب خسروشاهی:

شنیدید می‌گویند:« فلانی مثل ابر بهار گریه می‌کنه»؟ این روزها هم « ابر بهار» در کار است. بارش‌های ناگهانی، شدید و بی‌مقدمه! که بارها به اصطلاح؛ کاسه و کوزه ما را به هم ریخته. برای مثال تصمیم گرفته‌ایم فردا برای قرار دوستانه‌مان فلان لباس را بپوشیم. اما کمی قبل از خروج از منزل، باران گرفته و... نیم ساعت بعد هم همه چیز به حالت عادی بازگشته. تصمیم گرفته‌ایم پیک‌نیک برویم. اما بارش ناگهانی باران یا برنامه را به هم زده و یا به عکس؛ قرار نبوده باران ببارد و وقتی به مقصد رسیده‌ایم، باران باعث شده تا بساط را جمع کنیم و سریع به خانه برگردیم. گاهی هم در حال قدم زدن هستیم و آرزو می‌کنیم که باران ببارد و خدا همان لحظه دعای‌مان را مستجاب می‌کند. خلاصه اینکه حکایت ما و باران در فصل بهار، حکایت ویژه‌ای است. بنابراین بد نیست برای بارش باران، به‌ویژه در روزهای تعطیل که بیشتر فرصت بیرون رفتن از خانه را داریم، تجهیز شویم تا غافلگیر نشویم.


با باران خوش بگذرانید

همیشه با چتر بروید

 اگر دوست ندارید باران غافلگیرتان کند و خیس شوید، در روزهای بارانی و هر زمان‌ که لکه‌های رقصان ابر را در آسمان دیدید، چتر بردارید.

آرایش بارانی

 در فصل بهار، سعی کنید از لوازم آرایشی- بهداشتی ضد آب استفاده کنید تا روی صورت‌تان جاده سیاه باز نشود!

بادگیر ببرید

 هر وقت از منزل بیرون می‌روید، حتی برای چند دقیقه قدم زدن و خرید، بادگیر با خودتان ببرید.

از دست‌ها مراقبت کنید

 اولین بخش از بدن که سرخ و سرد می‌شود، دست‌هاست. بنابراین سعی کنید دستکش یا لباس جیب‌دار بپوشید تا بتوانید سریعا دست‌ها را مراقبت کنید.

دو جفت داشته باشید

 شاید سخت باشد؛ اما اگر مهمانی می‌روید و کفش پاشنه بلند پوشیده‌اید، حتما یک کفش ضد آب راحتی هم همراه‌تان ببرید. لازم است!

دستمال داشته باشید

 هر خانم یا آقای مرتبی، باید یک بسته دستمال جیبی همراهش داشته باشد. در زمان بارش باران، برای پاک کردن صورت، گرفتن بینی و... دستمال از هر وسیله دیگری ضروری‌تر است.

لب‌ها را چرب کنید

 معمولا پیش از باران با طوفان و باد شدید روبرو می‌شویم. خشکی پوست به‌ویژه لب‌ها مساله‌ مهمی است. بنابراین حتما کرم چرب‌کننده صورت و لب‌ همراه‌تان داشته باشید.

مرطوب کننده بزنید

 خشکی هوا پیش از بارش باران نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. برای مقابله با تاثیر منفی آن حتما باید مرطوب‌کننده دست و صورت زده و همراه‌تان داشته باشید.

بعد از باران

 پس از تمام شدن باران، حتما بیرون بروید و زیر نور آفتاب پیاده‌روی کنید. هوای بعد از باران بهترین هوا برای سلامت بدن به‌ویژه پوست است.

سر بسته باشید

 از کفش روبسته، کیف در بسته، ساک با زیپ و... استفاده کنید تا در صورت بارش باران وسایل‌‌تان خیس نشوند.


اگر در باران ورزش می‌کنید...

یکی از بهترین موقعیت‌ها برای ورزش و نشاط، هوای تازه بهار است؛ به‌ویژه پس از باران. اما باران قول نمی‌دهد که ببارد و بعد هم دیگر بند بیاید تا راحت ورزش کنید. بنابراین اگر به قصد ورزش از خانه بیرون می‌روید، به این نکته‌ها دقت کنید.

قطعا لباس ضد آب بپوشید

 اما اگر گرم‌کن ورزشی‌تان چنین ویژگی‌ای ندارد، حتما روی آن بادگیر بپوشید.
لباس رنگ روشن و یا با بخش‌های شبرنگ بپوشید. به این ترتیب خطر تصادف با شما در مه و باران تند، کاهش پیدا می‌کند.
از عینک استفاده نکنید. بخار آن می‌تواند حادثه‌ساز باشد. اما اگر مجبور هستید، حتما کلاه نقاب‌دار استفاده کنید تا عینک دیرتر و کمتر بارانی و مه‌آلود شود.

برای اینکه بدن گرم باشد

 حتما زیر گرم‌کن لباس مناسب بپوشید.
یک دست لباس ورزشی دیگر یا حداقل شلوار داشته باشید تا درصورت خیس شدن آن را تعویض کنید
درصورت تعرق، حتما بدن را با حوصله خشک کنید. در زمان بارش باران، خیس شدن مضاعف بدن، می‌تواند باعث تشدید خطر سرماخوردگی شود.
بهتر است از دستکش استفاده کنید. به این دلیل که دست‌ها بیش از نقاط دیگر بدن سرد می‌شوند.

کفش‌ مناسب بپوشید

 بهترین آنها کفش‌های ورزشی چرمی با زیره کمی عاج‌دار است.
جوراب ورزشی حوله‌ای بپوشید تا در اثر سرما و یا احتمالا کمی رطوبت، از پا سرما نخورید.
کفش باید تا حد ممکن روی پا را بپوشاند و مانع از خیس شدن پا شود.
یک کفش دیگر هم همراه‌تان داشته باشید تا در صورت خیس شدن یا هر اتفاق دیگری، بتوانید کفش‌تان را عوض کنید.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

 درست است که هوا گرم نیست و خیلی احساس تشنگی نمی‌کنید، اما به طور کلی ورزشکار نیازمند نوشیدن آب است.
نوشیدنی گرم بنوشید. می‌توانید علاوه بر آب، در زمان استراحت نوشیدنی گرم کم کافئین مانند چای کمرنگ، چای ماسالا، انواع دم‌نوش گیاهی بنوشید.

کرم ضد آفتاب بزنید

 باوجودی که ظاهرا نور خورشید وجود ندارد، اما بازهم ممکن است با آفتابی شدن ناگهانی هوا در فصل بهار، پوست درمعرض آسیب قرار گیرد.
با اینکه از کلاه گرم‌کن  یا کلاه دیگری برای محافظت در مقابل باران استفاده می‌کنید اما لازم است سر را خشک کنید. حتما حوله‌ای برای خشک کردن عرق و تری ناشی از باران روی سر، به همراه داشته باشید.


آن مرد در باران آمد...

هوای بی‌نظیر بهار، بوی خاک نم خورده، صدای زیبای باران و رعد و برق، لطافت هوا و... همگی عواملی است که آدم را برای بیرون زدن از خانه و گشت زدن در هوای بهاری تشویق می‌کند. اگر اهلش باشید، ماشین را برمی‌دارید و به سمت مقصد تفریحی حرکت می‌کنید.  برای اینکه به سلامت رانندگی کرده و به مقصد برسید، به این موارد دقت کنید.

از کنترل کروز یا بهینه‌رو، استفاده نکنید.

بعضی از خودروها مجهز به سامانه کروز یا بهینه‌رو هستند. به این معنی که سرعت حرکت خودرو را به شکل اتوماتیک روی مقدار مشخصی تنظیم کرده و راننده فقط وضعیت حرکت خودرو و جاده را کنترل می‌کند. استفاده از این سامانه در شرایط عادی یعنی شرایطی به غیر از بارندگی مناسب است. اما در شرایط بارانی و لغزندگی جاده استفاده از آن باعث تصادف به دلیل از بین رفتن مهار خودرو به شکل درست می‌شود.

در زمان بارش باران مهم‌ترین مساله سرعت عمل راننده برای کنترل و هدایت و مهار خودروست. بنابراین کنترل خودرو را شخصا و بدون تکیه به هیچ سامانه‌ای در درست بگیرید.

آهسته و با سرعت مناسب رانندگی کنید.

سرعت حرکت خودرو را به حدی کم یا زیاد کنید که کاملا به آن تسلط داشته و بتوانید خودرو را درهر شرایطی به‌خوبی کنترل کنید. به دلیل لغزنده بودن سطح جاده‌ها، باید کمی کمتر از سرعت پیشنهادی جاده نیز رانندگی کنید تا مهار خودرو کاملا به دست‌تان باشد.
رانندگی در باران به دلیل نیاز به دقت بیشتر، خسته‌کننده است. بنابراین به ازای هر یک ساعت رانندگی، بایستید و به مدت 10 دقیقه استراحت کنید. این کار به شما نیروی دوباره برای حرکت می‌دهد.

یاد بگیرید که در زمان لغزنده بودن جاده چه‌طور باید عمل کنید.

گاهی وقتی ترمز می‌کنید، لغزندگی جاده مانع از ایست کامل شده و تا مسافت کمی ماشین به سمت جلو کشیده می‌شود. بنابراین اولا فاصله‌تان را با خودروی جلویی کاملا حفظ کنید تا در صورت ترمز کردن تصادف نکنید. دوما، از حرکت کردن روی شانه خاکی یا خطوط سفید جاده جدا خودداری کنید. چون جاده در این نقاط بسیار لغزنده‌تر است.

سرچهارراه‌ها، پیچ‌ها و هر نقطه از جاده یا خیابان که دید کافی ندارید، سرعت را کم کرده، به‌هیچ وجه سبقت نگیرید و بگذارید نقطه خطر بگذرد. در زمان پیچ زدن، ترمز کردن ناگهانی اصلی‌ترین دلیل تصادف یا سقوط در دره است. در شرایط بارانی و لغزنده بودن جاده این اتفاق چند برابر خطرآفرین است.
از کارکردن درست برف‌پاک‌کن‌ها، گرم‌کن‌های شیشه، چراغ‌های مه‌شکن و... کاملا مطمئن شوید.


خانه را برای باران مهیا کنید

این خبر را به اشتراک بگذارید