• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11897
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rmmp
+
-

اقامتگاه بوم‌گردی خانه بزک‌دوزک‌شده نیست

اقامتگاه بوم‌گردی خانه بزک‌دوزک‌شده نیست

مجتبی جوادیه |کارشناس گردشگری :

طرح‌های تشویقی دولت برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی تا اندازه‌ای کارآمد بوده اما تا حد زیادی هدف اصلی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و نفس ایجاد آن را به بی‌راهه کشانده است.

افرادی صرفا با داشتن یک خانه یا اجاره آن در روستا یا شهر که اندکی قدیمی باشد می‌توانند پس از تجهیز آن را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کنند و وام هم بگیرند. در صورتی که هیچ آموزشی ندیده‌اند و نمی‌دانند هدف از این واحد اقامتی چیست و فقط خانه را ظاهرسازی (بزک دوزک) می‌کنند. در اینکه این اقامتگاه‌ها چقدر در توسعه گردشگری تاثیر دارد شکی نیست اما خیلی مهم است که اداره‌کنندگان آن با بوم‌گردی آشنا باشند و فلسفه ایجاد چنین اقامتگاهی را بدانند. دقت کنیم، قرار نیست ما در اقامتگاه بوم‌گردی صرفا خدمات اقامتی و پذیرایی ارائه دهیم. بلکه نیاز به ارائه خدمات بوم‌گردی است. اگر بخواهیم نگاهی گذرا به خصوصیات اقامتگاه بوم‌گردی داشته باشیم می‌توانیم سه اصل را مد نظر قرار دهیم.

اول اقامت بومی: به این معنی که مکان مورد نظر باید به لحاظ فیزیکی شکل و ساختار بومی و قدیمی آن منطقه را داشته باشد همچنین تجهیزات مورد استفاده در آن به جز استثنائاتی، باید متعلق به همان برهه زمانی و آن منطقه باشد. میزبانان اهل همانجا و مسلط به آداب و رسوم و زبان و همان فضا و در اداره آن از دیگر از اهالی نیز کمک گرفته شود. حتی می‌توان در اداره آن مثلا طبخ خوراک یا چیدن سفره از خود گردشگران کمک گرفت و حس میهمان را به آنها انتقال داد نه حس مسافر.

بخش دوم خوراک بومی: همانطور که مشخص است خوراک ارائه شده در اینگونه اقامتگاه‌ها باید کاملا بومی و اصطلاحا محلی باشد، در خصوص نحوه طبخ و اجزای تشکیل‌دهنده آن با گردشگران گفتگو شود و هنگام سرو آن در کنار آنها باشند تا حس میزبانی به آنها القا شود ضمن اینکه مواد اولیه خوراک محلی در این اقامتگاه‌ها حتی‌الامکان از آن منطقه تهیه می‌شود و در سفره‌ای با تزئینات خاص سرو می‌شود.

بخش سوم گردش بومی: در کنار اقامت باید برنامه برای گردش‌های کوتاه در محل داشت که باید توسط اقامتگاه و با هماهنگی بلد محلی انجام گیرد. هر منطقه‌ای با توجه به خصوصیات فرهنگی، اقلیمی و مانند این جاذبه‌های منحصر به خود را دارد و برنامه‌ای برای بازدید از آنها با توجه به زمان موجود ارائه می‌شود. در کنار آن از کارگاه‌های صنایع دستی کوچک خانگی گرفته تا مزارع کشاورزی و دامداری اطراف روستا و شهرها می‌تواند در برنامه گردش بومی قرار گیرد.
موارد فوق بسیار گذرا به اهمیت دانش اداره اقامتگاه بوم‌گردی اشاره می کند و در این صورت است که اقامتگاه بوم‌گردی موفق و تاثیر گذار در گردشگری و کارآفرینی منطقه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید