• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118848
+
-

تور عراقچی از کابل به مقصد مسقط

دیپلماسی
تور عراقچی از کابل به مقصد مسقط

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به عمان سفر کرده است در دیدار با سیدبدر البوسعیدی وزیر خارجه این کشور با اشاره به اهمیت رایزنی های مستمر مقامات دوکشور، برگزاری نشست کمیته مذکور را در مقطع کنونی حائز اهمیت برشمرد. براساس گزارش کانال اخبار معاون سیاسی وزارت خارجه، عراقچی با اشاره به جایگاه مهم عمان در سیاست خارجی ایران از نقش و رویکرد متوازن این کشور در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تقدیر کرد. وزیر خارجه عمان نیز با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های موجود در روابط دوکشور، بر توسعه بیش از پیش مناسبات فیمابین به‌خصوص در حوزه اقتصادی و تجاری تأکید کرد. وی با اشاره به اهمیت گفت‌وگو پیرامون مسائل منطقه، ابراز امیدواری کرد در شرایط جدید بین‌المللی، زمینه تفاهم در بین کشورهای منطقه هر چه بیشتر فراهم شود. سیدبدر البوسعیدی مرداد‌ماه امسال جایگزین یوسف بن علوی وزیر خارجه کهنه کار عمان شد که 23سال در این مسئولیت حضور داشت.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در دومین مقصد سفر منطقه‌ای خود، دیروز برای برگزاری هفتمین دور کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی ایران و عمان وارد مسقط شده بود. کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی از سال ۱۳۹۰ با تصمیم و موافقت وزرای امور خارجه دو کشور ایران و عمان جایگزین کمیته مشورت‌های سیاسی شد.
کمیته مشورت‌های راهبردی با هدف ارتقای سطح مذاکرات، تصمیم‌سازی‌ و تعیین نقشه راه برای تمامی بخش‌های روابط دو کشور تشکیل می‌شود و تاکنون 6دور در سطح معاونین وزرای خارجه به‌صورت متناوب در پایتخت‌های دوکشور برگزار شده است. ششمین دور کمیته مذکور در مهر‌ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار شده بود. عمان ازجمله کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است که با ایران روابط دوستانه دارد و در برخی پرونده‌ها مانند هسته‌ای و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نقش آفرینی کرده است؛ با این حال توسعه روابط بین عمان و رژیم صهیونیستی در آخرین ماه‌های حیات سلطان قابوس پادشاه قبلی عمان روابط دو کشور را به سردی کشاند ؛ پس از استقرار سلطان هیثم به‌عنوان پادشاه جدید عمان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با حضور در مراسم آغاز به‌کار سلطان هیثم برای توسعه مناسبات تهران و مسقط ابراز خوش‌بینی کرده بود. عمان در زمان دولت احمدی‌نژاد میزبان مذاکرات محرمانه هسته‌ای بین ایران و آمریکا بود؛ مذاکراتی که در نهایت در زمان دولت روحانی به برجام ختم شد و حالا در آستانه روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، سفر عراقچی که در قضیه برجام، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بوده مهم ارزیابی می‌شود. عراقچی پیش از سفر به عمان به افغانستان رفته و با مقامات افغانستانی درباره همکاری‌های دوجانبه دیدار و تبادل نظر کرده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید