• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118687
+
-

سال کم‌کاری

زمستان62، روایتگر آدم‎‌‎هایی بود که ناخواسته درگیر جنگ شده بودند

داستان
سال کم‌کاری


محمد مقدسی   

جنگ و تحریم‎‌‎ها، کار خودشان را کرده بودند؛ گرانی بود و کمبود کاغذ. این روزهای سخت، باعث شده بود نویسنده‎‌‎ها کم‎‌‎کارتر از قبل شوند. «زمستان 62» نوشته اسماعیل فصیح، اثری ‎‌‎زاده همین فضا بود. در این کتاب که بعضی آن را بهترین داستان فصیح می‎‌‎دانند، مانند بیشتر کتاب‎‌‎های قبلی او، «جلال آریان» راوی قصه بود. داستان فصیح را می‎‌‎توان در ژانر ادبیات جنگ دسته‎‌‎بندی کرد. در این کتاب نگاه فصیح به جنگ تحمیلی، از جنس دفاع‎‌‎مقدس نبود. فضا و دیالوگ‎‌‎های رمان، روایتگر نگاه آدم‎‌‎های دور از جنگ است که ازقضا گرفتار تغییر و تحولات ناشی از انقلاب و جنگ در ایران شده‎‌‎اند؛ آدم‎‌‎هایی که بیشترشان درنهایت تنها راه نجاتشان را رفتن از ایران می‎‌‎دانستند. از همان ابتدای داستان، آریان با عینک اینکه هرچه در این مملکت اتفاق می‎‌‎افتد، غیرمنطقی و سرشار از حماقت است، قصه را روایت می‌کند و فصیح هم اتفاقات داستان را طوری می‎‌‎چیند که تأییدکننده نگاه آریان باشند. روایت داستان روان و خوشخوان است و فصیح با ترکیب پیرنگ سفر با جست‎‌‎وجو، خواندن قصه را جذاب‎‌‎تر کرده است. «در آن سوی مه» از داریوش عابدی هم اثر دیگری از ادبیات جنگ بود. داستان‎‌‎های این مجموعه‎‌‎ به‌خوبی پرداخته شده بودند و روایتگر قصه‎‌‎های متفاوتی از جنگ تحمیلی بودند. روایت زندگی مردم معمولی، به‌دور از ماجراهای آن روزهای ایران، موضوع داستان‎‌‎های تعدادی از نویسندگان آن سال بود. «غریبه و اقاقیا» از علی ‎‌‎اصغر شیرزادی و مجموعه‎‌‎داستان «بازنشستگی» از محمد محمدعلی، داستان‎‌‎هایی روایتگر زندگی مردم عادی، مانند کارمندان و کارگران هستند. بیشتر داستان‎‌‎های شیرزادی، ساخت و پرداخت قابل‎‌‎قبولی دارند. داستان‎‌‎های بازنشستگی محمدعلی هم داستان‎‌‎هایی پرداخته هستند که از زیاد بودن مصالح رنج می‎‌‎برند. محمدعلی در بعضی از آنها به اندازه یک رمان بلند، شخصیت و قصه وارد اثرش کرده، اما درنهایت کار را با یک داستان کوتاه ختم کرده است. «شهربندان» از جواد مجابی اثری در نقد روشنفکری بود. این داستان برخلاف اثر محمدعلی، می‎‌‎توانست داستان کوتاه خوبی باشد، اما بدون داشتن مصالح لازم، تبدیل به یک رمان شده بود و همین موضوع، از جذابیت آن کاسته بود. مجموعه‎‌‎ داستان «تپه‌های سبز» نخستین اثر نویسنده‎‌‎ جوان آن روزها، فرخنده آقایی هم داستان‎‌‎هایی در شرح زندگی زنان طبقه متوسط جامعه داشت. این داستان‎‌‎ها نثری ساده داشتند و تازه‎‌‎کاری نویسنده آنها از قصه‎‌‎ها بیرون می‎‌‎زد. سال1366، با وجود تعداد محدود داستان‎‌‎های منتشرشده‎‌‎اش، اثر چاپ‎‌‎شده‎‌‎ای از ادبیات انقلابی هم داشت. «سیاه ‎‌‎چمن» از امیرحسین فردی، روایتگر خیزش اهالی یک روستا علیه خان آن روستا بود و درنهایت روستاییان در آستانه انقلاب، موفق می‎‌‎شدند ظالم محل زندگی خود را شکست دهند و بیرون کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید