• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118542
+
-

شور در مایه حیات

آژیر خطر
شور در مایه حیات


‏«توجه، توجه، علامتی که هم‎‌‎اکنون می‎‌‎شنوید اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی نزدیک است. محل کار و کاشانه خود را ترک و به پناهگاه بروید.»‏
این پیام پیش‎‌‎درآمد آژیر خطری بود که برای ایرانی‎‌‎های سال‎‌‎های 59 تا 67 نوستالژیک شده است. صدایی که تا می‎‌‎شنیدیمش باید می‎‌‎دویدیم سمت پناهگاه. البته این پیام نخستین‌بار زمان درگیری‎‌‎های شدید ایران و عراق در دوره پهلوی (1349 تا 1353) برای مقابله با حمله هوایی احتمالی ارتش بعث به شهرهای ایران خلق شد و آن‎‌‎زمان رادیو چندبار هم آن را آزمایشی برای مردم پخش کرد.
روز اول جنگ حتی فرصت آژیر کشیدن هم نداشتیم و عراقی‎‌‎ها چندین شهر را بمباران کردند، اما از روز دوم جنگ، یک‌مهر، این آژیر شد هشداری برای مردم که بدانند حمله هوایی شده است و باید بدوند سمت جان‎‌‎پناه. تا سال63 آژیر قرمز نشانه حمله هوایی بود و نخستین موشک هم در سال63 بدون آژیر بر سر مردم فرود آمد. اما از موشک دوم، دیگر آژیر قرمز نشانه موشک‎‌‎باران جدید هم بود و تعداد دفعات و شهرهایی که مردم آژیر قرمز می‎‌‎شنیدند بیشتر شد، طوری که بخشی از شب‎‌‎نشینی‎‌‎ها به پناهگاه‎‌‎ها منتقل شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید