• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11848
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mYqG
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:

زنان، قربانی بزرگ‌ترین دزدی تاریخ بشریت

همین که در تقویم سالانه، روزی به نام دستمزد برابر میان زنان و مردان (Equal Pay Day) وجود دارد، یعنی اینکه دنیا هنوز جای ناعادلانه‌ای برای بخشی از جامعه است و البته حدس زدن اینکه از بین مردان و زنان، کدام یک قربانی پرداخت نابرابر هستند، اصلا کار سختی نیست. دیروز همزمان با روز جهانی دستمزد برابر، آمارهای زیادی درباره بیشتر بودن دستمزد مردان نسبت به زنان در انجام کارهای مشابه در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری از کاربران، در ایران و سراسر جهان، به این موضوع پرداختند. نه در ایران و نه در سایر کشورهای جهان، ‌بر کسی هم پوشیده نیست که تا رسیدن به دستمزد برابر و عادلانه، راه زیادی باقی مانده است. به‌عبارت دقیق‌تر، آنطور که چیدی کینگ، یکی از فعالان دستمزد برابر در دنیا گفته است، ‌با روند فعلی، نباید انتظار داشته باشیم زودتر از 2069دستمزد پرداختی به زنان و مردان برابر و عادلانه باشد. براساس آمار سازمان ملل، اگر دستمزد یک کار مشخص را یک دلار (100سنت) برای مردان درنظر بگیریم، زنان تنها 77سنت برای همان کار مشابه دریافت می‌کنند. این کار، ‌به نوعی دزدی از زنان است و فعالان حقوق برابر زن‌ها، از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین دزدی در تاریخ بشریت نام می‌برند.

چین، ‌کشور زباله‌های پلاستیکی

در تعطیلات نوروز، انتشار تصاویری از حجم انبوه کیسه‌های پلاستیکی در جایی که گفته می‌شد محور اسالم به خلخال در شمال غرب کشور است، کاربران زیادی را شوکه کرد. در این تصاویر، کیسه‌های پلاستیکی مانند میوه‌ها از درختان آویزان هستند و تصویری هولناک ایجاد کرده‌اند. واکنش کاربران به این تصاویر هم بسیار تند بود و بسیاری، حتی فرهنگ جامعه ایرانی را زیر سؤال بردند. اما اوضاع ما در جهان، دست‌کم تا وقتی که چین حی و حاضر است، اینقدر هم که کاربران می‌گفتند، ناامیدکننده نیست. این کشور، که البته بیش از یک و نیم میلیارد نفر جمعیت دارد، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان پلاستیک در دنیاست. تنها در سال 2016، سرویس‌های تحویل کالا در این کشور، حدود 1.4میلیارد کیسه پلاستیکی استفاده کردند. از میان همه نگرانی‌هایی که این مصرف پلاستیک ایجاد کرده، وضعیت رودخانه یانگ‌تسه جایگاه ویژه‌ای دارد. یانگ‌تسه با 6300کیلومتر سومین رودخانه بزرگ دنیاست اما بیشتر از هر رودخانه دیگری در دنیا، ‌پلاستیک به دریاهای آزاد می‌ریزد: سالانه یک و نیم میلیون تن. شرایط از این منظر چنان نگران‌کننده است که چندین گروه محیط‌زیستی، در شانگهای - جایی که رودخانه به دریای چین شرقی می‌رسد- دست به‌کار شده‌اند و جمع‌آوری پلاستیک‌ها را شروع کرده‌اند. علاوه بر گروه‌های غیردولتی، وزارت اکولوژی و محیط‌زیست چین هم اعلام کرده با چالش‌های بزرگی در این زمینه مواجه است و می‌خواهد برنامه‌های مقابله‌ای‌اش را به‌صورت بنیادی تغییر دهد.

عکس خبر

سلفی سعد حریری با محمد بن سلمان و محمد ششم، پادشاه مراکش در پاریس. نخست‌وزیر لبنان‌ ماه نوامبر در عربستان به نوعی در حبس خانگی قرار گرفت، برای دیدن بن سلمان به پاریس رفته و این سلفی را گرفته است. او در توضیح آن فقط نوشته است: بدون شرح



 

این خبر را به اشتراک بگذارید