• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118451
+
-

کودتای 65

15بازیکن تیم ملی، با اعلام استعفای خود در اعتراض به مربیگری پرویز دهداری، شوک بزرگی به فوتبال وارد کردند

ورزش
کودتای 65


 جواد نصرتی  

یکی از امضاها تنها چند ساعت دوام داشت، بعضی‎‌‎ها خیلی زود و بعضی‎‌‎ها خیلی دیر پشیمان شدند، و هنوز هیچ‎‌‎کس مسئولیت جمع‌آوری امضاها را گردن نمی‎‌‎گیرد؛ معروف‎‌‎ترین استعفای دسته‎‌‎جمعی در فوتبال اما واقعیتی است که برخی نام‎‌‎ها تا ابد با آن در یادها می‎‌‎مانند.
تیم ملی ایران به سرمربیگری پرویز دهداری در بازی‎‌‎های آسیایی1985 سئول بعد از صعود از مرحله گروهی، در یک چهارم‌نهایی به کره‎‌‎جنوبی باخت و خیلی زود به خانه برگشت. مدل سرمربیگری مرحوم دهداری که یک سال قبل از آن هدایت تیم را بر‎‌‎عهده گرفته بود، سخت و متفاوت بود. توجه او به بازیکنان جوان، به مذاق باتجربه‎‌‎تر‎‌‎های تیم ملی خوش نمی‎‌‎آمد و برخی از آنها مشخصا از برخی رفتارهایش گله داشتند. رضا وطنخواه، دستیار سرمربی ‎‌‎حتی از او خشک‎‌‎تر بود. کادر فنی، به خیلی چیزها، ازجمله خرید کردن بازیکنان و حتی بستنی خوردن آنها کار داشت. همه اینها باعث شد بعد از پایان بازی‎‌‎ها، احمد سجادی، محمد پنجعلی، اصغر حاجیلو، مرتضی فنونی‎‌‎زاده، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، مرتضی یکه، فرشاد پیوس، عبدالعلی چنگیز، ناصر محمدخانی، سیدمهدی ابطحی، ضیاء عربشاهی، سیروس قایقران و غلامرضا فتح‎‌‎آبادی در نامه‎‌‎ای که به خبرنگار ابرار ورزشی دادند تا منتشر کند، «ضمن آرزوی موفقیت برای ملت شهیدپرور ایران و پیروزی رزمندگان اسلام و مسلمین بر کفر» اعلام کردند «دیگر قادر به ادامه همکاری با مربیان تیم ملی» نیستند. بعدها برخی از بازیکنان گفتند که هدف اصلی برکناری دهداری بوده اما حمایت مقامات از این سرمربی، کار را پیچیده کرد و کودتای آنها را ناکام گذاشت. از این نام‎‌‎ها قایقران قبل از رسیدن به تهران استعفایش را پس گرفت و چند نفر دیگر ازجمله مرتضی فنونی‌زاده، عربشاهی، سجادی و فتح‎‌‎آبادی در دوران دهداری معذرت‎‌‎خواهی کردند. چند نفر را دهداری بخشید و اکثریت بازیکنانی هم که پای استعفای خود ایستاده بودند، بعدها در دوره پروین به تیم ملی برگشتند. با این حال بعد از انتشار نامه، چنگیز 9ماه، پنجعلی و حاجیلو 6‎‌‎ماه و درخشان 3‎‌‎ماه از حضور در فوتبال محروم شدند. گفته می‎‌‎شود محمد پنجعلی که در بازی‎‌‎ها از نیمکت‎‌‎نشینی آزرده بود پشت جمع‎‌‎آوری امضاهای این نامه بود اما او بعدها در مصاحبه‎‌‎های متعدد این مسئله را قویا تکذیب کرد. این کودتای نافرجام، ناخودآگاه راه را برای ورود نسل جدیدی از بازیکنان به تیم ملی باز کرد و دهداری را به هدفی که داشت رساند.
هیچ کدام از بازیکنان امضاکننده نامه استعفا، هرگز مربی بزرگی نشدند و تجربه‎‌‎های کوتاه و بی‎‌‎حاصلی در فوتبال داشتند و دهداری، بعدها چنان تلخ از تیم ملی دور شد که به سختی می‎‌‎توان گفت پیروز کودتا بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید