• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118384
+
-

حضور فعال معلولان در شهر مأموریت ویژه شهرداری

شهردار تهران: کیفیت اجرای مناسب‌سازی‌ ساختمان‌ها و معابر باید افزایش پیدا کند


محمد سرابی ـ خبرنگار

ایستگاه‌های مترو، میدانگاه‌ها و دیگر پروژه‌های شهری که اخیرا افتتاح شدند، همه برای معلولان مناسب‌سازی‌ شده‌اند و در مواردی، بهره‌برداری از آنها به همین دلیل مدتی به تأخیر افتاد تا شرط استفاده آسان معلولان حتما رعایت شود. با این حال همچنان رفت‌وآمد معلولان در شهر دشوار است. نه‌تنها ورودی ساختمان‌ها، بلکه سطح بسیاری از پیاده‌رو‌های تهران هم برای عبور نابینایان یا کسانی که روی صندلی چرخدار نشسته‌اند، هموار نیست. به‌گزارش همشهری، همایش روز ملی افراد دارای معلولیت به شکل مجازی و با حضور مسئولان این حوزه در شهرداری و دیگر ارگان‌‌ها برگزار شد. شهردار تهران در این همایش بر ضرورت بهره‌مندی از پیمانکاران متخصص و خبره برای مناسب‌سازی‌ معابر و همچنین استفاده از مصالح باکیفیت بالا تأکید کرد و همچنین از اختصاص ١٠دستگاه مینی‌بوس برای تردد معلولان در شهر و تجهیز چراغ‌های چهارراه‌ها به صوت خبر داد. پیروز حناچی گفت: «تا چند سال بعد از جنگ توجه بیشتری به مقررات مناسب‌سازی‌ معابر می‌شد و تقریبا همه ساختمان‌های عمومی و مجموعه‌هایی که این گروه نیاز به تردد داشتند، مناسب‌سازی‌ شده بود، ولی این روند تبدیل به یک حرکت مستمر نشده است؛ زیرا این روند به‌صورت یک فرایند دیده نشده و برای آن ماموریتی به‌درستی تعریف نشده است.» به‌گفته شهردار تهران در این زمینه عقب‌افتادگی زیادی ایجاد شده که حل آنها زمان می‌برد و یکساله نمی‌توان همه را جبران کرد. حناچی ادامه داد: «ما در شهرداری تهران شعار تهران، شهری برای همه را دادیم به این معنا که همه شهروندان تهرانی را یک خانواده ببینیم و برای استفاده همه اعضا از شهر برنامه داشته باشیم تا در شهر با آرامش زندگی کنند. ما وظیفه داریم شرایط حضور آنها در شهر را فراهم کنیم.»  او گفت: «در این دوره تلاش کردیم ساختمان‌های مختلف مناسب‌سازی‌ شود. خوشبختانه شورای شهر و به‌ویژه خانم نژادبهرام این موضوع را دنبال می‌کنند؛ البته انتقادها هم بجاست و یکی از ایرادهایی که به ما وارد است کیفیت کم در مرحله اجرای کارهاست. در برخی کلانشهرها برخی نمادها 100سال است که تغییر نکرده و این نشان می‌دهد که کیفیت مصالح آن بالاست که 100سال عمر دارد. برخی مصالح برای معابر عمومی مناسب نیست و این را باید حل کنیم.» شهردار تهران درباره خرید خودروهای حمل معلولان نیز گفت: «قرار است ١٠دستگاه به این موضوع اختصاص یابد. همچنین قول داده بودیم که چهارراه‌های اصلی به دستگاه‌های اعلام صوتی چراغ عابرپیاده متصل شود که در حال انجام آن هستیم.» در این همایش، شهرام مبصر، فعال اجتماعی حوزه معلولان و سعیده صالح‌غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.


سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران

۵میلیارد تومان اعتبار برای خرید ون‌های مخصوص معلولان تعیین شده است که با این اعتبار، فقط می‌توان 5دستگاه ون خرید. ما به ۱۰ تا ۱۵میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم که باید با روش‌های دیگری این جبران شود؛ چون بودجه شهرداری تهران محدود است؛ مثلا امکان تجهیز برخی از این مینی‌بوس‌ها برای استفاده معلولان و افراد دارای ویلچر وجود دارد. حدود ۲۰سال مأموریت‌ها در این زمینه مسکوت مانده و ما نمی‌توانیم یکباره همه آنها را به سرانجام برسانیم، اما تغییر رویکرد در همه حوزه‌های شهر در این زمینه به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل مشهود است.


عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران


تهران تا رسیدن به شهر مناسب فاصله بسیاری دارد، اما اقدامات انجام‌شده مایه امیدبخشی بوده‌است. برای کمک به معلولان اقدامات بسیار زیادی انجام داده‌ایم و از میان خود معلولان افرادی را به‌عنوان مشاور انتخاب کرده‌ و فرایند‌های موجود را بهبود بخشیده‌ایم. کمیته‌هایی برای مناسب‌سازی‌ مناطق به‌صورت مستمر فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند تا دسترسی به یک شبکه پیوسته در شهر تهران فراهم شود. فضاهایی که بیش از هر مکان دیگر محل عبور بودند، مشخص شدند و عملکرد‌های سطح ناحیه و منطقه‌ای آنها لایه‌بندی شد تا بتوانیم به یک نقشه جامع برسیم. امسال ۵۰۰کیلومتر مسیر‌های رفت‌وآمدی مناسب‌سازی می‌شوند و تا امروز حدود ۲۰۰کیلومتر پیاده‌رو نوسازی شده‌اند.


زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران

امروز مناسب‌سازی‌ برای معلولان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده و دسترس‌پذیری به‌عنوان یک شاخص برای سنجش شهرهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. با وجود آنکه در گذشته دستورالعمل‌های متعددی درباره مناسب‌سازی داشتیم، اما هیچ‌کدام از آنها به نتیجه نرسیده بودند که این موضوع برای ما نگران‌کننده و شتاب‌دهنده است. در ۲۲منطقه شهرداری مناسب‌سازی‌ در دستور کار قرار گرفته است و اگر پروژه‌ای را بدون توجه به این حقوق افتتاح کنیم، یعنی عملا به نیاز شهروندان پاسخی نداده‌ایم. منطقه ۱۸، ۱۹ و ۲۲ اقدامات خوبی را در حوزه مناسب‌سازی‌ انجام داده‌اند، اما کار‌ها صرفا از طریق ستاد انجام نمی‌شوند و  باید بودجه مناسبی برای مناسب‌سازی‌ تخصیص داده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید