• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201723
+
-

اولین مأموریت هند به خورشید بعد از مأموریت موفق‌ماه

فضا
اولین مأموریت هند به خورشید بعد از مأموریت موفق‌ماه

آژانس فضایی هند بعد از مأموریت موفق فرود روی ماه، قرار است نخستین پرتاب فضاپیمای خود به خورشید را در تاریخ2 سپتامبر انجام دهد.
به گزارش گیزمودو، هند کمتر از یک هفته پیش روی‌ماه فرود آمد و اکنون در حال آماده شدن برای پرتاب نخستین فضاپیمای خود به سمت خورشید است.
فضاپیمای مأموریت آدیتیا ال 1  (Aditya- L1)  در تاریخ2 سپتامبر در ساعت ۲:۲۰ بامداد به وقت شرقی (۱۱:۵۰ بعد از ظهر به وقت محلی) روی یک پرتابگر ماهواره قطبی از مرکز فضایی ساتیش داوان (Satish Dhawan)  به فضا پرتاب می‌شود. هند در نخستین مأموریت خورشیدی خود، آدیتیا (که به خدای خورشید هندو اشاره دارد)، فعالیت‌های خورشید را برای درک بهتر آب و هوای فضا و چگونگی تأثیر آن بر زمین بررسی خواهد کرد.سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO)  این فضاپیما را در نقطه لاگرانژی۱ زمین- خورشید، یک نقطه پایدار گرانشی واقع در حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین، قرار خواهد داد. طبق گزارشISRO، ماهواره‌ای که در مدار هاله‌ای حول نقطه L1 قرار می‌گیرد، مزیت اصلی مشاهده مداوم خورشید را بدون هیچ‌گونه اختفا یا کسوفی داراست.
فضاپیمای Aditya- L1  7  ابزار علمی با خود حمل می‌کند که 4 مورد از آنها مستقیما به سمت خورشید نشانه می‌روند و 3 ابزار باقیمانده برای اندازه‌گیری ذرات در نقطه لاگرانژی۱ برای مطالعه تأثیرات دینامیک خورشیدی در محیط بین سیاره‌ای (فضای بین سیارات و خورشید) استفاده می‌شود.
سازمان پژوهش‌های فضایی هند هنوز در حال و هوای موفقیت مأموریت فرود روی‌ماه است. چاندرایان-۳  دومین تلاش هند برای فرود روی سطح ماه، در ۲۳ اوت به فرود نرم دست یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید