• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118267
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/M8XQR
+
-

برابری زن و مرد در المپیک پاریس

با تغییرات ایجادشده در المپیک آینده برای نخستین‌بار تعداد ورزشکاران زن اندازه مردان خواهد بود


بالاخره اتفاق افتاد؛ سهم زنان و مردان جهان از حضور در المپیک مساوی شد. کمیته بین‌المللی المپیک که از دوره‌های قبل سعی کرده بود تعداد بیشتری از زنان در بازی‌های المپیک شرکت کنند، برای بازی‌های المپیک پاریس توانست به خواسته‌اش برسد. تعداد زنان در بازی‌های 2024 با مردان برابر است؛ 50درصد مردان و 50درصد زنان.
هیأت ‌اجرایی IOC در آخرین نشست خود از تصمیماتی که برای بازی‌های پاریس گرفته رونمایی کرد. مهم‌ترین تصمیم این هیأت، برابری جنسیتی، اضافه‌کردن 4رشته و کم‌کردن 4سهمیه از رشته‌ وزنه‌برداری بود. هر چند 2 تصمیم اول برای خیلی از ورزشکاران و کشورها جذاب بود اما ورزش ایران بیشتر تحت‌تأثیر مورد سوم بود. ایران بیش از همه به مدال‌های کشتی و وزنه‌برداری وابسته است و هر تصمیمی برای کاهش سهمیه‌های این رشته‌ها به ضرر ایران خواهد بود.

 چطور زنان و مردان برابر شدند؟
برابری جنسیتی در پاریس به‌خاطر برابری جنسیتی ایجادشده در رشته‌های بوکس، ‌دوومیدانی و دوچرخه‌سواری است. در المپیک توکیو مسابقات بوکس در 8وزن مردان و 5وزن زنان برگزار می‌شود اما در پاریس قرار است مردان در 7وزن و زنان در 6وزن مسابقه بدهند. در دوچرخه‌سواری هم سهمیه زنان و مردان مساوی شده است؛ 250سهم در هر جنس. در پیست و جاده 33سهم از مردان کم و 17سهم به زنان اضافه شده است. هیأت اجرایی المپیک ماده آزاد را هم به BMX اضافه کرده که سهم زنان و مردان در این ماده جدید مساوی است. اما مهم‌ترین اتفاق در دوومیدانی افتاده است. در بازی‌های پاریس نسبت به دوره‌های قبل، مردان به‌مراتب سهم کمتری دارند. در مقایسه با توکیو، 83سهم در ماده‌های مختلف دوومیدانی از مردان کم و 7سهم به سهم زنان اضافه شده است. در توکیو 988مرد و 912زن به المپیک می‌روند اما در پاریس سهم هر جنس 905نفر است. در این رشته به‌جای ماده 50کیلومتر پیاده‌روی مردان، یک ماده مختلط جایگزین شد. در کل تعداد ماده‌های مختلط در پاریس بیشتر از توکیو است و از 18ماده به 22ماده رسیده. در قایقرانی بادبانی هم یک ماده مختلط به ماده‌های این رشته اضافه شد. این رشته، تغییرات دیگری هم داشت. 2ماده اسلالوم جایگزین 2ماده کانو شد. تیراندازی هم در پاریس با تغییراتی روبه‌روست. در این رشته اسکیت‌میکس تیمی جایگزین تراپ‌میکس تیمی شد. تعداد ژیمناست‌ها هم در پاریس کمتر از المپیک‌های قبلی خواهد بود. ژیمناستیک در بازی‌های توکیو 324سهمیه داشت ولی در بازی‌های پاریس 318سهمیه دارد.
المپیک پاریس رشته‌های جدید موج‌سواری، ورزش‌های صعودی و اسکیت را هم در جمع رشته‌هایش دارد. سنگ‌نوردی هم که مشخص نبود در المپیک ماندگار شود، جایگاه‌ خودش را مستحکم‌تر کرد. در المپیک توکیو 40سنگ‌نورد حق شرکت در مسابقات را دارند اما قرار است در پاریس 34زن و 34مرد رقابت کنند.

  وزنه‌برداران معترض
4وزن از 14وزن وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک کم شده است. در بازی‌های توکیو، وزنه‌برداران در 7وزن زنان و 7وزن مردان رقابت می‌کنند اما در پاریس این تعداد به 5وزن کاهش پیدا کرده است. با توجه به کاهش وزن‌ها، تعداد ورزشکاران حاضر در المپیک هم کاهش قابل توجهی داشته است. در توکیو 196وزنه‌بردار رقابت خواهند کرد ولی در بازی‌های 2024 فقط 120وزنه‌بردار به پاریس می‌روند. فدراسیون جهانی وزنه‌برداری این کاهش تعداد وزن و نفرات را نتیجه دوپینگ وزنه‌برداران در بازی‌های المپیک پکن و لندن می‌داند. این فدراسیون در بیانیه‌ای مدعی شد که قوانین مربوط به دوپینگ را اصلاح کرده تا برای ماندن در المپیک به معیارهای IOC نزدیک شود. هنوز خطر حذف از المپیک، وزنه‌برداری را تهدید می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید