• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118095
+
-

ادب، احتیاط و تواضع

در گذشت آیت‎‌‎الله سیداحمد خوانساری

چهره‌اول
ادب، احتیاط و تواضع


  سیدمحمد حسین محمدی  

ادب، احتیاط و تواضع را به‎‌‎قدری رعایت می‎‌‎کرد که وقتی از امام خمینی (ره) درباره عدالت او سؤال کرده بودند، ایشان پاسخ داده بود: «درخصوص عصمت آقای خوانساری از من بپرسید چراکه عدالت وی محرز است». بعد از وفات امام جماعت مسجد سیدعزیزالله بازار تهران، عده‎‌‎ای از بازاری‎‌‎ها از آیت‎‌‎الله بروجردی خواستند که شخص باکفایتی را به‎‌‎عنوان امام جماعت مسجد معرفی کند. آیت‎‌‎الله سیداحمد خوانساری نیز به توصیه آیت‎‌‎الله بروجردی به تهران آمد و تا پایان عمر در این مسجد به اقامه نماز و تدریس مشغول بود.
آیت‎‌‎الله سیداحمد خوانساری یکی از کسانی بود که بعد از وفات آیت‎‌‎الله بروجردی به‎‌‎عنوان مرجع تقلید معرفی شد. خودش ولی توصیه کرده بود که کسی او را با عنوان آیت ‎‌‎الله خطاب نکند. شدت احتیاط او سبب شد تا در بسیاری از کنش‎‌‎های سیاسی دخالتی نداشته باشد. با این‎‌‎همه چهره‎‌‎ای بود که تمام گروه‎‌‎ها او را محترم می‌شمردند. آیت‎‌‎الله خوانساری در زمان سلطنت پهلوی چندین مرتبه از طریق دامادش توانسته بود کمک‎‌‎های محدودی به انقلابیون بکند؛ ازجمله خبر گرفتن از وضعیت امام خمینی(ره) در ترکیه. در دوران پس از انقلاب نیز طبق برخی نقل‎‌‎ها با توصیه ایشان بود که حجت‌الاسلام صادق خلخالی پیش از اتمام دوره‎‌‎اش، از سمت حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب در اسفند 58 برکنار شد.
هرچند آیت‎‌‎الله خوانساری در علوم عقلی بروز و ظهوری نداشت اما او مسلط بر فلسفه بود؛ مهدی حائری شرح اشارات را نزد او آموخته بود و آیت‎‌‎الله منتظری نیز پای درس شوارق الالهام او شاگردی کرده بود.
بیشترین نمود علمی آیت‎‌‎الله خوانساری را باید معطوف به فقه دانست. دیدگاه‎‌‎های فقهی ایشان که در برخی موارد با فتوای مشهور علما نسبتی نداشت در کتاب «جامع المدارک» به قلم خود او نگاشته شده است. یکی از این فتاوای غیرمشهور، قول به جواز شطرنج بود. امام خمینی(ره) نیز در پاسخ به استفتای آیت‎‌‎الله قدیری درباره حلیت شطرنج به فتوای آیت‎‌‎الله خوانساری استناد کرد. پس از فوت آیت‎‌‎الله خوانساری در 30دی سال1363، حوزه‌های علمیه و بازار تعطیل شد و دولت یک هفته عزای عمومی اعلام کرد؛ امام خمینی(ره) و بسیاری از علمای دیگر نیز در ابراز تسلیت، بیانیه‎‌‎های مفصلی داد‎‌‎ند. محتوای آن بیانیه‎‌‎ها نشان از عظمت علمی و عملی آیت‎‌‎الله خوانساری دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید